Linux veldig treg?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux veldig treg?

Innleggav trondo » man 05.06.2006 19:15

Håper jeg er kommet til riktig forum med mine problemer

Byttet for et års tid siden fra Windows XP til RedHat Fedora på min jobb-pc. Overgangen gikk veldig greit, og jeg er svært tilfreds med operativsystemet. Så jeg tenke å prøve linuc på min hjemme-maskin. Det er en Compaq Armada 100s med AMD 500 MHz prosessor, 192 MB RAM og 5 GB hard-disk. Den har til nå kjørt Win98 (den er fullt brukbar enda, men brukes kun til surfing og epost). Jeg vet jo at Win98 ikke er stjernen blant operativsystemer, så jeg tenkte å prøve Linux. Fant etter en del om og men ut at kernel 2.6 og så gamle AMD-prosesser ikke er noen god kombinasjon. Landet derfor på Debian Sarge (fordi den har kernel 2.4 som standard - jeg er ikke spesielt hardcore terminalvindu-bruker, så jeg vet lite om kompilering av nye kjerner og slikt - er heller ingen ekspert på linux, for å si det mildt - jeg bruker det bare). Installerte basis-pakken, x-window-system og xfce4. Deretter firefox og thunderbird fra Debian. Det gikk FORFERDELG tregt å starte både firefox og thunderbird, og surfing er blitt en tålmodighetsprøve >:-o Tar lang tid å starte maskina også.

Fant etter litt surfing ut at jeg kan installere versjon 1.5 av både firefox og thunderbird fra backports.org, da disse skulle være raskere. De er litt raskere, men fremdeles er systmet mitt veldig tregt (og enda verre etter installasjon av adblock og fasterfox). Tar lang tid å laste programmene, samt at surfing fremdeles er en prøvelse. MYE tregere enn Win98. Jeg er ingen ekspert på linux, men hadde ikke forventet at maskina skulle bli sååå treg.

Om noen har forslag til hva jeg kan gjøre for å bedre ytelsen betraktelig (opp mot Win98), ville jeg sette stor pris på det, da jeg ikke ser spsielt lyst på å gå tilbake til Win98. Kan Skolelinux være bedre? Er det vanskeligere å installere enn Debian? Eller bør jeg lage større swap-partisjon for å få maskina raskere? Eller noe annet?

Tips mottas med stor takk. Ville være dumt om en fullt brukbar maskin skal kondemneres, synes jeg, da Win98 ikke frister.....
;)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 05.06.2006 19:28

GUN/Linux krever generelt sett mer minne og mindre cpu en Windows, så 196mb minne er på smertegrensen. Du må også huske at du sammenligner et 8-9 år gammelt OS med et som er laget for dagens maskiner. Selv XP som også er ganske gammelt ville vært tregt på den PCen.

Har ikke hørt at 2.6 kjerner skal være dårlige på en gammel cpu, så det ville jeg ikke tenkt på.

Thunderbird og Firefox er ikke de raskeste programmene i verden, så kanskje du kan bytte de ut med noen andre?

Det finnes en distro som heter DSL den er KJAPP, men ikke veldig vakker, en HDinstall av den ville gått så det suser.

Alternativ til FF er
Epiphany - litt rasker, litt færre funksjoner
Dillo - mye kjappere, mye mye dårligere

Alternativ til Thunderbird:
Pine - mye mye kjappere :), men komandolinjebasert
Sylpheed - ikke prøvd

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav ak » man 05.06.2006 19:43

Kjører du KDE eller GNOME? Bytt isåfall til XFCE eller Fluxbox.

KDE og GNOME er avanserte skrivebordsmiljøer som jeg vil påstå (og andre si de er uenig i) er langt mer avanserte enn Windows XP. Som regel spiser de opp 128 Mb RAM alene.

Firefox og Thunderbird er rett og slett også ganske krevende. Noen kjører seamonkey (hvis jeg ikke tar helt feil, nye versjoner av gamle Mozilla, med mail innebygget) på slike maskiner.

Generelt vil eldre distribusjoner være laget for svakere maskinvare. Jeg ville kanskje prøvd Debian Woody, forløperen til Sarge.

Jeg har en 800MHz P3 hjemme med 256 MB RAM. Den er mer enn rask nok til vanlig bruk, kjørte Ubuntu Breezy sist jeg så den. Det er mulig at den siste RAMen er utslagsgivende.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Dodgeman » man 05.06.2006 20:03

Tommelfingerregelen for swap er dobbelte av ram. Men jeg bruker selv aldri å ha under 500MB, samme om jeg har ned i 128MB ram eller under.

Om du absolutt ikke får det til å bli noe raskere kan en løsning være å legge inn Damn Small Linux (50MB). Det er mye raskere enn noen andre distroer jeg har prøvd. Det bygger på knoppix, men bruker 2.4 kernel og fluxbox.

edit: må si at jeg brukte litt mindre swap når jeg la inn på en laptop med 500MB hdd :P

Men med DSL trenger ikke mer enn 250MB swap om du ikke skal legge inn store program (OO.o osv.)
medlem i 220 måneder
 

Innleggav filoktetes » man 05.06.2006 22:13

Jeg har aldri hørt noe om at 2.6-kjerner skulle virke dårlig på noen prosessorer i det hele tatt. 2.6-kjernen er den som blir mest aktivt jobbet på, og den blir bedre og bedre for hver dag. Jeg ville brukt den.
Jeg tror heller ikke at løsningen er å bruke gamle distribusjoner. Det er nok viktigere å velge bort ressurskrevende programmer og tjenester. Jeg tror nok nye distribusjoner kommer med standardinnstillinger beregnet på sterkere maskiner enn din, men det er mulig å velge ting annerledes. Maskina di har som andre har påpekt rask nok prosessor i massevis. Det er RAM du mangler.

Så hvis du bruker fluxbox eller xfce4 som desktop, abiword til tekst og f.eks. dillo som nettleser, så har du en begynnelse, tenker jeg. Det er også viktig å slå av alle bakgrunnsprogrammer som du ikke trenger. Det er ikke mye vits i å ha apache og mysql gående i bakgrunnen akkurat. Alt du kan gjøre for å få minnebruken ned vil hjelpe på hastigheten. Hvis du slipper swapping, vil alt virke kjapt som bare det.

Når du har fått ned minnebruken så mye som mulig, så kan du jo prøve med ett og ett program, og se om du har ressurser til å kjøre det eller ikke. Jeg kan tenke meg at hvis du bruker fluxbox i stedet for kde, så vil det være mulig for deg å kjøre f.eks. firefox uten at det går for trengt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 05.06.2006 22:19

Noe som kan spare deg noen MB minne (ikke mye) er å deaktivere alle tty'ene utenom en. Det gjør du i /etc/inittab og fjern alle linjene som ligner på dette:
c4:2345:respawn:/sbin/agetty 38400 vc/4 linux
eller kanskje dette
2:23:respawn:/sbin/getty 38400 tty2
utenom den første. En annen ting er å deaktiver alle deamons du ikke trenger det kan du gjøre enkelt ved å installere bum.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Wrosmo » tir 06.06.2006 7:33

Jeg har en 667 MHz pentium 3 som kjører Ubuntu med Gnome.

Jeg hadde i utgangspunktet 256 MB RAM, noe som var utrolig slitsomt i XP og derfor ble maskinen ikke brukt. La inn Ubuntu Breezy, så gikk alt mye raskere, men når jeg så oppgraderte til 512 MB går det helt fint.

Du burde ikke slite så mye med 500 MHz og 192 MB RAM.

Hva med å prøve Xubuntu som er Ubuntu satt opp med XFCE for eldre maskiner. Det er veldig enkelt å installere. Den kommer som kombinert live- og install-CD.

Sitat http://www.xubuntu.org:
The desktop CD allows you to try Xubuntu without changing your computer at all, and at your option to install it permanently later. This type of CD is what most people will want to use. You will need at least 128MB of RAM to install from this CD.


EDIT: Firefox er vel ikke den raskeste browseren du kan bruke. Jeg opplever Opera som mye raskere. Nå får jeg vel masse pes fordi Opera bruker mye minne, men hastigheten de flere browsere er testet her:
http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html

Testene er utført med 256 MB RAM, og Opera kommer meget godt ut av det i forhold til Firefox 1.5.

Om mulig burde du prøvd å få tak i noe mer RAM til den maskinen, så vil den være fullt brukbar.

EDIT2:
Fant denne linken på Digg.com:
http://distrocenter.linux.com/distrocenter/06/05/22/1828207.shtml?tid=127

En ny linuxdistibusjon som visstnok skal kjøre flere programmer samtidig med bare 80 MB RAM.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 06.06.2006 10:39

KDE og GNOME er avanserte skrivebordsmiljøer som jeg vil påstå (og andre si de er uenig i) er langt mer avanserte enn Windows XP. Som regel spiser de opp 128 Mb RAM alene.


Ja, det har du helt rett i, minimumskravene for KDE og Gnome er 128 mb...

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav TheHand » tir 06.06.2006 11:05

Det kan være et poeng å sjekke om DMA er skrudd på for disken.
hdparm -d /dev/hda sjekker om DMA er skrudd på for den første disken. Hvis du får command not found, så må du installere hdparm, apt-get install hdparm.
Hvis hdparm svarer at DMA er off, så kan du skru det på med hdparm -d1 /dev/hda . Alt dette gjør du som root, jeg er litt usikker på om Sarge satt opp sudo automatisk eller ikke.
medlem i 231 måneder
 

Takk for mange tips!

Innleggav trondo » tir 06.06.2006 19:59

Da skal jeg leke meg videre med Linux. Egentlig ganske morsomt, men kona blir sikkert sint snart, fordi jeg beslaglegger maskina ;) får ta den sjansen!

Har tidligere prøvd å installere Ubuntu, Xubuntu, samt test-versjonen av Debian. Alle med kernel 2.6. Når jeg starter maskina ruller følgende beskjed over skjermen: "Overcurrent change on port 2". Det samme når jeg slår av. Når maskina står på, genereres laaaange logger med samme beskjeden. Har surfet meg fram til at andre har samme problemet. Så derfor landet jeg på Debian Sarge.

Dette er en gammel bærbar maskin, og jeg får angivelig ikke fyllt på mer minne - helt fullt :-(

Er egentlig ganske imponert over xfce4!

Eksperimenterer nå videre med Debian Sarge basert på tipsene. Så har jeg lyst til å prøve DSL og STX etterpå. Men gaim MÅ jeg ha....... :-)

Gir ikke opp før jeg har fått denne gamle maskina skikkelig på beina uten windows - har gått litt prestisje i det.
medlem i 213 måneder
 

En rask linux

Innleggav dajomu » tir 06.06.2006 21:32

Hvis du ønkser en linuxversjon som er veldig rask og god kan du prøve Vectorlinux. Du kan laste den ned her http://www.vectorlinux.com/mod.php?mod= ... &page_id=4

Du bør kanskje satse på VectorLinux 5.1 Standard. Et skjermbilde finner du her
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/dis ... esktop.jpg

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Damn Small Linux (DSL)

Innleggav trondo » ons 14.06.2006 8:53

Gjett hvem som plutselig er den lykkelige eier av ei gammel men forbausende rask datamaskin (AMD 500MHz, 192 MB RAM, 5GB HDD)?

Har nå installert DSL på den gamle maskina sin hard-disk. Imponert! Installasjons-prosessen går fort (er jo et lite OS), den gjenkjenner all hardware (til og med det sære/gamle PCMCIA-kortet). Prosessen er veldig godt beskrevet på DSL sine sider. Tror nok de fleste greier den jobben uten problemer.

Skrivebordsmiljøet er lett å forstå, og jeg har all den programvare jeg trenger gjennom myDSL. Opera er faktisk den suverent raskeste nettleseren. Slår av en eller annen grunn både Firefox 1.5 og Mozilla 1.7 ned i støvlene på denne maskina når det gjelder hastighet. Sylpheed er også et MYE raskere enn Thunderbird.

Installerte ved hjelp av myDSL iptables og rc.firewall for sikkerhets skyld. Gaim kjører jeg også. Bare fryd og gammen.

Problemet med utrolig treg maskin er altså løst, og den er igjen i daglig bruk.

Takk for hjelpen!

:)
medlem i 213 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]