Donasjoner

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Donasjoner

Innleggav Wrosmo » tor 08.06.2006 22:44

Mange open source prosjekter spør etter donasjoner for å dekke innkjøp av hardware, 'lønn' til programmerere osv.

Det jeg lurer på er hvor mye en skal donere om en finner det for godt å gjøre det i det hele tatt. Mange sier så mye du har råd til osv, men jeg vil gjerne ha en diskusjon om dette.

La oss sette opp to eksempler:
eks.1 -> et open source program jeg bruker har en kommersiell konkurrent som koster 1000 kr.

Om jeg er veldig fornøyd med dette programmet og bruker det ofte, men er avhengig av at programmet konstant oppdateres. Hvor mye bør jeg da donere?

- En liten andel (100 kr) av det det kommersielle programmet koster?
- Like mye som det kommersielle programmet koster eller mer, fordi jeg får samme nytte av opensource programmet, og vil selvfølgelig støtte open source utvikling fremfor et kommersielt selskap?
- Lommerusk (10 kr) fordi det er bedre enn å ikke gi noen ting? Eller vil utviklerne bli fornærmet av en slik sum?

eks. 2 -> hva om open source programmet jeg bruker ikke har noen reel kommersiell konkurrent. Hvordan skal jeg da avgjøre hvor mye jeg skal donere?

Ber ikke om noe fasitsvar, men hva gjør dere andre i slike tilfeller.

Vil spesielt ha tilbakemelding om det er noen av dere som er utviklere og får donasjoner for arbeidet dere gjør.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav olear » fre 09.06.2006 10:36

Hva du synes de fortjenter vs. hva du synes det er forsvarlig å gi.

Ingen donasjoner er for små eller for stor :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]