Bærum skule går over til Linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Innleggav olear » ons 19.07.2006 16:35

linux skrev:En får være såpass nøkterne å si at det munner ut i filosofi, ikke kroner og øre...


Helt enig :)

Med opplæring, support og lisenser så tror jeg prisforskjellen mellom Linux og Windows er minimal.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » ons 19.07.2006 19:48

Langt på veg enig, men jeg tror allikevel at skolelinux er rimeligere enn tilsvarende Windows løsning. Dvs. likt antall maskiner osv...

Hentet fra Skolelinux sine egne sider:
All programvare med Skolelinux kan installeres og vedlikeholdes over Internett. Med arkitekturen rett ut av boksen slipper man månedsvis av arbeid med å sette opp et datanett. Vi har blant annet utviklet et brukervennlig system for brukerforvaltning.

Lærere forteller at de bruker mindre tid på å drifte et Skolelinux-nett med 25 tynnklienter sammenliknet med en Windows NT-tjener som har tilkoblet 7 Windows arbeidsstasjoner. Vi har satset på sterkt på standardisering og industrialisering av driften. Dette gjør at skolene kan betjene tre ganger flere brukere med Skolelinux sammenliknet med Windows.


Så kan man selvfølgelig stille spørsmålstegn ved dette. Jeg har aldri selv driftet ett slikt system, og har da kanskje ikke lov å uttale meg. Men av en eller annen grunn stoler jeg mer på folket bak Skolelinux enn det jeg stoler på Microsoft.

Edit:
Dessuten har jeg satt opp ganske mange PC'er med Windows opp i gjennom tiden. Å drifte en hel maskinpark med Windows XP må da være ett mareritt? :-!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav linux » ons 19.07.2006 19:55

.............................
Sist endret av linux den lør 10.11.2007 15:16, endret 1 gang

Erfaren
medlem i 217 måneder
 

Innleggav olear » ons 19.07.2006 20:04

sturla skrev:Langt på veg enig, men jeg tror allikevel at skolelinux er rimeligere enn tilsvarende Windows løsning. Dvs. likt antall maskiner osv...

Skolelinux er rimeligere av den grunn at man slipper lisens, men det er alt. Mange vil også velge bort Skolelinux da de ikke yter support. Trenger man support må man gå til firmaer som Redhat og Novell, som igjen koster penger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav AbEtH » tor 20.07.2006 4:28

men, det kan jo være noen privatpersoner som kan kurse bort folk i Linux. men kan bli litt mye å kurse en hel kommune. Men vist noen starter med å kurse noen få personer så utvikler deg seg utover til å bli mange som kan lære bort til andre osv..

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 20.07.2006 4:46

På vår skole har vi allerede gått over til linux, Kila Skole, vi bruker Skole-Linux, ble fort populær blant folk siden jeg er den ENESTE på skolen som kan noe med linux :-D

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav AbEtH » tor 20.07.2006 4:50

Roberth skrev:På vår skole har vi allerede gått over til linux, Kila Skole, vi bruker Skole-Linux, ble fort populær blant folk siden jeg er den ENESTE på skolen som kan noe med linux :-D


Derfor, skal du lære bort ting så de du lærer, lærer bort til andre.. (:)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Roberth » tor 20.07.2006 6:12

Ja ;)

Det som er nøkkelen til at det skal skje en evolusjon for linux er at skoler o.l. går over til linux og dermed får folk i det hele tatt høre om Linux, og utforske det mer...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav JosteinT » tor 20.07.2006 10:33

Det er jo også et filosofisk spørsmål, vil vi at ungene skal vokse opp med den innstillingen at å "lære data" dreier seg om å lære produktene til ett software-selskap?

Men jeg tror vi må ta tilbakemeldingene fra lærerne på alvor, deres fag er tross alt ikke Unix/Linux og jeg skjønner godt at de fort blir irritert på ting som ikke virker i en hektisk hverdag. Men da må energien gå i å forbedre Skole-Linux og ikke å bytte det ut med noe annet.

Ellers må vi huske at det ikke er sikkert at Microsoft hadde tilbudt så billige lisenser til skolene hvis det ikke fantes et reelt alternativ. Og de ønsker jo gjerne å venne ungdommen til at deres programvare er det eneste saliggjørende.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav sturla » tor 20.07.2006 14:10

Men jeg tror vi må ta tilbakemeldingene fra lærerne på alvor, deres fag er tross alt ikke Unix/Linux og jeg skjønner godt at de fort blir irritert på ting som ikke virker i en hektisk hverdag. Men da må energien gå i å forbedre Skole-Linux og ikke å bytte det ut med noe annet.


At ting ikke virker slik de er vant med fra Microsoft mener du vel.

Jeg skal ikke si noe om hva som er billigst å drifte av GNU/Linux eller MS Windows i skolesammenheng. Til det har jeg allfor lite kunnskap. Klarer liksom ikke alikevel å se at dette kan være tilfellet. Skjønner at supporten har en lik prislapp, men at fri programvare og lavere krav til hardware ikke kan gi lavere pris for skolelinux, ja det skjønner jeg ikke. Hva med Office programmene. Er de billige i skolen også? Programmer for billedredigering, publiseringsverktøy, ja alt hva du kan tenke deg at en skole vil kunne ha nytte av, finner du fritt under GNU/Linux plattformen. (Ja jeg vet at endel av de samme programmene finnes "frie" under Windows også).

Dessuten skapes det et avhengighetsforhold som gjør at den dagen elevene selv må koste slikt utstyr, slik som de nå må i Nordland (se førstesiden her inne), vil nesten alle gå for Windows. Dette er betenkelig.
[/quote]

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav linux » tor 20.07.2006 14:25

.............................

Erfaren
medlem i 217 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]