Flash 8, nettet vs. Linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Flash 8, nettet vs. Linux

Innleggav kaffetrakter » fre 23.06.2006 18:12

har laget en blogg hvor jeg tenkte å samle nettsider som ikke lar seg åpne i linux pga. flash 8. Mangelen på flash 8 i linux begynner å skape problemer. Og Adobe har satt release for neste Flash for Linux til neste år!! 2007!!!

Legg gjerne inn sider i bloggen som ikke lar seg åpne i linux eller ikke virker etter hensikten pga. krav om flash 8 (sider som lar seg åpne, men har redusert funksjonalitet tenkte jeg å droppe for ellers ville hver 4de nettside i verdensveven blitt listet!).

BLOGG: http://linux1.no/node/1821

Tidligere var Flash irriterende. Nå er Flash blitt ett gedigent problem :-!

[har nå redigert tittelen for 'nte gang håper alle er fornøyd, inkludert meg selv]
Sist endret av kaffetrakter den fre 23.06.2006 21:11, endret 7 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » fre 23.06.2006 18:18

Støtt Gnash: http://www.gnu.org/software/gnash/

Og jeg endret emnet ditt, ikke bruk ting som "LES HER" (eller "VIKTIG!", "HJELP", osv...), det er barnslig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 23.06.2006 18:28

ak skrev:Og jeg endret emnet ditt, ikke bruk ting som "LES HER" (eller "VIKTIG!", "HJELP", osv...), det er barnslig.


@AK. av og til synes jeg du er temmelig barnslig selv. Å gå inn å redigere dette innlegget pga. av at jeg la inn "les her" er banslig. Har vært et par ganger at jeg har blitt litt lei av dette forumet pga håpløs redigering av innlegg. Er jo ikke akkurat noe som kan kategoriseres som støtende ol. Om du er kritisk til overskrifter etc. kan det kanskje være en LITT bedre måte å gjøre det på å sende en pm for å få meg til å fjerne det / endre det selv.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.06.2006 18:36

Store bokstaver i tittel (og dårlig formulerte titler som LES HER osv) er etter min mening tåpelig. Skriv fornuftige titler istedenfor.

Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke forumet ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav tra » fre 23.06.2006 18:55

olear skrev:Store bokstaver i tittel (og dårlig formulerte titler som LES HER osv) er etter min mening tåpelig. Skriv fornuftige titler istedenfor.

Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke forumet ;)


Nå blir dette en tåpelig diskusjon. Prinsippielt sett, er jeg enig i at AK kan endre tittelen. Men jeg er videre enig med Kaffetrakter om at i stedetfor å skrive det åpent, kunne det vært sent en PM til kaffetrakter om at den var endret. Nå fremstår dette som en hetskampanje mote Kaffetrakter som en barnslig bruker, mens det blir gjort verre utover i tråden. Hva med å lage en egen tråd om bruk av overskrifter?

Menmen! Ingen døde, og det er lov å ha forskjellige meninger. :)


--T
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ak » fre 23.06.2006 19:12

Det er ikke hets og det er nå gjort til en mye større sak enn det skulle ha vært. Tittelen var ikke bare "LES HER", den inneholdt også resten (som jeg tror kaffetrakter endret i ettertid). Jeg fjernet "LES HER" biten fordi den er skrikende og antyder noe i retning av "tråden min er viktigere enn de andre". I tillegg er tråden kun skapt for å drive oppmerksomhet mot en blog-side. Da er det bedre å formulere det hele som en artikkel (da ser jeg den fort), eller skrive litt mer og sende meg en pm for å få det på forsiden.

Jeg har absolutt ikke anledning til å følge opp med privat melding og påfølgende diskusjon hver gang noe endres. På Mac1 er det en drøss med folk som tøyer grensene gang på gang og det blir spetakkel, spesielt hvis en junior-moderator foreslår endringen. Jeg tviler ikke på at kaffetrakter hadde endret det på forespørsel, men å drive å gjette på hvem som er snill og hvem som kommer til å kverulere.... Det er faktisk ganske mye arbeid å holde nivået høyere enn på ITAvisen og lignende sider (jeg redigerer mer enn du tror). Ofte kan det virke smålig på brukerne som blir moderert, men det er noe man må leve med.

Det er også et poeng at andre folk ser endringene som blir gjort, slik at de ikke gjør det samme selv. Jeg kunne selvfølgelig har spart meg for "det er barnslig", men gjort er gjort.... og det er ingen grunn til å ta det personlig.

Men nå skal jeg reise fra NYC til Norge, så det kommer ikke flere kommentarer fra denne kanten på en stund :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.06.2006 19:45

Så over til noe helt annet ;)

Det er synd at mange sider ikke fungerer og det er synd at Adobe ikke gjør noe med saken (eller gjør de?), men for meg er egentlig ikke dette et problem da jeg ikke besøker siden som bruker Flash til innhold/layout, men føler såklart med de som gjør det.

Denne saken er et fint eksempel på hva som skjer når man blir avhengig av ufrie løsninger/programvare.

Hva er egentlig poenget med å liste opp alle sider som krever Flash 8+, de vil jo uansett bare øke (og tilslutt krever alt 8+).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav linux » fre 23.06.2006 20:17

.............................
Sist endret av linux den lør 10.11.2007 15:10, endret 2 ganger.

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 23.06.2006 20:57

olear skrev:Hva er egentlig poenget med å liste opp alle sider som krever Flash 8+, de vil jo uansett bare øke (og tilslutt krever alt 8+).


Veit ikke helt hva slags nettsider du besøker, men sjøl merker jeg at etterhvert vanlige sider krever flash 8 for at de i det heletatt skal kunne lastes. Poenget med å liste disse sidene var å vise at dette faktisk er et problem. Det er ikke lenger bare blinkende juggel i høyre og venstre billedkant som har med flash å gjøre. Og nå kan sidene ikke engang lastes. Det er etter mitt syn et poeng.

-------------------------------------------------

@AK forklaringen din er helt ok. Ferdig med det! Skal innrømme at det var feil å legg inn en snik advertisement på tråden. Veit jo at forum rundt omkring overlesses med spam og skitkasting og at det nok er mye arbeid å holde styr på alt.

Håper samtidig alle andre stopper med det avsporingen fom. nå og at denne tråden derfor kan dreie seg om det langt viktigere temaet Flash 8 :-D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.06.2006 21:11

Flash begynner å bli et problem, er fult klar over det. Etter min mening burde ikke Flash bruker til noe annet en enkle animasjoner.

Jeg besøker ikke sider der innhold blir presentert i Flash av prinsipp (selv om jeg kan se det med v7). Faktisk den eneste siden jeg har vært borti der jeg faktisk ville se innholdet, men kunne ikke var den nye musikktjenesten fra Sony. Men jeg overlever :)

Som jeg skrev tidligere så vil dette bare øke, så derfor skjønner jeg ikke hvorfor vi skal ramse opp fult av sider.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.06.2006 21:24

Sidene som er nevnt i bloggen (utennom Sony som jeg nevnte) fungerer fint hos meg:
http://www.idunketchup.no/
http://www.memo.no/
http://www.vg.no/video/videoplayer/player.hbs

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 23.06.2006 21:36

auda. du har visst rett... vel. skal fjerne dem.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav tra » fre 23.06.2006 22:52

Heisann!

Jeg er faktisk blitt fryktelig glad i dette forumet, og har benyttet det svært aktivt fra jeg registerte meg i mars 2005, selv om jeg ikke skriver hver gang jeg ser en tråd. Innimellom har jeg imidlertid fri lenge (du ser at jeg skriver mer hver sommer, jul, påske (...)) nok til å kommentere også. :)

Da jeg skrev "hetskamanje" var det ikke bokstavelig ment, og det var verken myntet på deg (AK) eller Olear. Men samlet sett, ble det en del prat om barnslighet osv. Jeg er helt enig prinsippielt, og jeg ser en grunn til å kommentere i artikkelen - bortsett fra at artikkelen forsvinner, og at en generell "overskriftstråd" kanskje hadde vært oftere lest... Who knows? :)

Som du selv sier, skrevet er skrevet. :)

Ha en FORTREFFELIG tur til Norge.

Så litt gratulasjons-fisking...

Jeg har 31 års dag i dag, st.hans 2006... Hvis tråden er stengt forøvrig så tar jeg gjerne mot gratulasjoner. :P

Men oki; Nå var det min tur til å være litt barnslig (spesielt siden jeg fikk høre fra min kone at hun så grå hår for noen uker siden... :-/) ;)

Ha en fortreffelig helg, alle sammen!

--T

ak skrev:Det er ikke hets og det er nå gjort til en mye større sak enn det skulle ha vært. Tittelen var ikke bare "LES HER", den inneholdt også resten (som jeg tror kaffetrakter endret i ettertid). Jeg fjernet "LES HER" biten fordi den er skrikende og antyder noe i retning av "tråden min er viktigere enn de andre". I tillegg er tråden kun skapt for å drive oppmerksomhet mot en blog-side. Da er det bedre å formulere det hele som en artikkel (da ser jeg den fort), eller skrive litt mer og sende meg en pm for å få det på forsiden.

Jeg har absolutt ikke anledning til å følge opp med privat melding og påfølgende diskusjon hver gang noe endres. På Mac1 er det en drøss med folk som tøyer grensene gang på gang og det blir spetakkel, spesielt hvis en junior-moderator foreslår endringen. Jeg tviler ikke på at kaffetrakter hadde endret det på forespørsel, men å drive å gjette på hvem som er snill og hvem som kommer til å kverulere.... Det er faktisk ganske mye arbeid å holde nivået høyere enn på ITAvisen og lignende sider (jeg redigerer mer enn du tror). Ofte kan det virke smålig på brukerne som blir moderert, men det er noe man må leve med.

Det er også et poeng at andre folk ser endringene som blir gjort, slik at de ikke gjør det samme selv. Jeg kunne selvfølgelig har spart meg for "det er barnslig", men gjort er gjort.... og det er ingen grunn til å ta det personlig.

Men nå skal jeg reise fra NYC til Norge, så det kommer ikke flere kommentarer fra denne kanten på en stund :)
medlem i 228 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.06.2006 23:09

Gratulerer med dagen :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav linux » fre 23.06.2006 23:17

.............................
Sist endret av linux den lør 10.11.2007 15:10, endret 1 gang

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron