Bedre støtte for Windows?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Bedre støtte for Windows?

Innleggav nc » tir 27.06.2006 12:07

I følge denne artikkelen hos Digi.no, så står det at Microsoft skal komme med en brukerhåndbok som skal gi konkurrenter bedre innsikt i "Windows-protokoller og programmeringsgrensesnitt, slik at de har mulighetene til å levere like effektive løsninger som Microsofts egne. "

Dette burde vel også føre til bedre støtte for Windows-stæsj i GNU/Linux ...?
Tenker for eksempel på Samba og Wine.

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva Microsoft spesifikt må oppgi av informasjon og teknisk dokumentasjon, så jeg vet ikke.
Hva tror dere?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav corpus » ons 28.06.2006 10:43

Tviler på at Veslemyk oppgir mer enn strengt tatt nødvendig. Og da egentlig litt for lite....

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ak » ons 28.06.2006 10:51

Jeg tror ikke at Microsoft har som mål å gjøre Linux til en tøffere konkurrent. Jeg vil tippe det de eventuelt måtte utgi vil være myntet på hvordan man kan støtte opp om plattformen deres, f.eks. gjøre det enklere å tilby webtjenester til Microsoft-spesifikke løsninger som ikke har slått an. Eksempelvis alle disse tilleggene som kom med Office 2003.

Det er forsåvidt ikke så veldig mye som Microsoft kan hjelpe med heller, som jeg kan komme på i farta. APIene som WINE prøver å implementere er godt kjent fra før (alle utviklere må vite om dem for å kunne de), det måtte være å vise litt kode... ;)

ps. ergrer meg vanvittig at Vista er gratis frem til juni 2007... det vitner om at Microsoft har begynt å skjønne ting (ikke at de er dumme, de har lenge skjønt at piratkopiering blandt private har vært en av grunnsteinene for deres dominans).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Prognatus » lør 22.07.2006 20:04

Interessant i denne sammenheng er Microsofts 12 løfter: http://www.microsoft.com/presspass/news ... iples.mspx

Dersom de mener alvor med dette, betyr det bedre dokumentering av APIer både her og der. Jeg hadde håpet at de også ville love å gjøre en del av sine oppfinnelser og "standarder" Open Source, men det var vel for mye å håpe på.

Men jeg er ganske sikker på at det er den beste måten de kan beholde et overtak i fremtiden. De må være aktive og gjøre standardene brede. Det nytter ikke lengre å bare forlange at andre tilpasser seg dem (med dårlig dokumentasjon i bunn). Da vil folk bare fortsette å flykte til Linux og Mac i hopetall.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]