DMZ Pinholes i IPCOP mot en Ubuntu-Filserver

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

DMZ Pinholes i IPCOP mot en Ubuntu-Filserver

Innleggav Fwrummel » ons 09.08.2006 19:26

Jeg kunne like godt ha lagt denne i IPCops egne forum, men prøver først her. Det er enklere med morsmålet.

På jobben har jeg delt det interne nettet i 2 segmenter (via IP-Cop firewall) ett grønt for våre saksbehandlere og et blått for våre kunder som når de besøker oss trenger tilgang til e-post og web via trådløst.

Dette fungerer veldig fint, den eneste ulempen/styrken er at jeg må registrere/akseptere kundens MAC-adresse i IP-Cop før han /hun slipper videre ut på internet.

Men noen av våre montører trenger av og til tilgang via trådløst tilkobling til filserveren som er basert på siste Ubuntu versjon og da melder problemet seg for meg som ikke er en nettverksmann, riktignok er jeg ikke ubehjelpelig har programmert i jobb i en mannsalder snart, men nettverk kan jeg ikke.

I IP-Cop kan jeg sette opp DMZ Pinholes fra en IP-adresse (blå) til en IP-adresse (grønn), greit nok. Men jeg må også sette opp porten som serveren skal lytte på. Jeg regner med at dette er filserveren og ikke IP-Cop. Hvilken port bør jeg velge og er det noe jeg skal sette opp på serveren? Og hvis ja, hva er dette og hvordan?

Kjempefint om noen føler seg kallet til å svare.

mvh
Frummel
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ak » ons 09.08.2006 20:52

Regner med at det er en Samba filserver?

CIFS (den underliggende protokollen) egner seg desverre ikke spesielt bra for å gå gjennom brannmurer.

Du kan prøve å åpne
139/tcp
Eventuelt også
137/udp
138/udp
445/tcp

Det er 139/tcp som er den viktigste. Da må du antagelivis skrive
\\<ip-adresse til server> , f.eks. \\192.168.1.10
i adresse-feltet på Utforsker/Explorer for å få kontakt. Dette fordi det nettverket med navn, som du ser fra en klient, bygges opp av "broadcasts". Disse mottar man fra servere, og de måtte ha gått fra grønn til blå for at montørene skulle ha fått med seg dette.

En annen mulighet er å installere Filezilla på klientene og bruke SSH for å få tilgang til filene. Da trenger du bare å åpne port 22 (tcp), og du får kryptering på kjøpet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Fwrummel » tor 10.08.2006 17:23

Takk for svaret.
Jeg skal forsøke dette i morgen når jeg er tilbake på jobb.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Fwrummel » søn 13.08.2006 18:58

Testet dette ut, men fikk som svar fra Firefox at serveren var nede, hvilket selvfølgelig ikke var tilfelle.

Noe jeg kom på nå er om jeg skulle benyttet formen \\192.168.1.10:139
istedenfor en ren ipadresse?
Tester det i morgen.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav wicked » søn 13.08.2006 20:36

Man skal/trenger ikke benytte porter når man bruker
Kode: Merk alt
\\<ipadresse>

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ak » tor 17.08.2006 12:31

Du kan ikke bruke Firefox for å teste Windows-fildeling.

Du må bruke Utforsker (som heter Explorer på engelsk versjon). Hvis du skriver en slik adresse i Internet Explorer vil den som regel bytte til Explorer automatisk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Fwrummel » tor 17.08.2006 19:52

Hmm ja, jeg skrev Firefox men det er selvfølgelig feil benyttet MS-utforsker.
Men feilmeldingen kom fra brannmuren/HAVP som varslet at serveren er nede.
Jeg skal legge dette spørsmålet i ipcops eget forum som jo er mer målrettet for problemet mitt.

Takker i alle fall for svar fra forumet blir saakte klokere.
medlem i 213 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]