Backup av servere over internett

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Backup av servere over internett

Innleggav Fwrummel » søn 13.08.2006 19:07

Backup24 har en løsning hvor det kan installeres et program på arbeidsmaskiner og servere som etter en fastlagt schedule foretar en backup opp mot en sentral (Plassert i forskningsparken i Oslo)

Eksisterer det noe tilsvarende for GNU/GPL Linux eller Windows?
Prisen fra Backup24 blir vel høy for en liten bedrift og det hadde vært fint om backup ble lagret privat hos en eller kanskje 2 i bedriften på dedikerte maskiner.

http://www.backup24.no/


mvh
Frummel
medlem i 212 måneder
 

Innleggav LuiGi » søn 13.08.2006 19:22

ja hvorfor kjøper du ikke bare inn en pc som tar backup på jobben bare? vi har det samme på jobben med oss også..

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Fwrummel » søn 13.08.2006 22:08

Har vurdert dette og har egentlig en tilnærmet løsning i dag hvor vi har 2 serevere hvorav den ene speiler den viktigste, men dette beskytter ikke mot tyveri eller brann.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav terjejh » søn 13.08.2006 22:41

Fwrummel skrev:Har vurdert dette og har egentlig en tilnærmet løsning i dag hvor vi har 2 serevere hvorav den ene speiler den viktigste, men dette beskytter ikke mot tyveri eller brann.

Eller ondskapsfull hacking for den saks skyld.
Først, hva med det tradisjonelle, backuptape i et låsbart dataskap?

Forutsatt stor nok linjehastighet og en sikker forbindelse (vpn), er det kanskje mulig å foreta en remote login og bruke standard linux kommandoer som tar på et vanlig nettverk? Eksempelvis somvist i disse linkene:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Backup
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Backup#Sec ... te_machine
http://www.patoche.org/LTT/net/00000208.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Fwrummel » man 14.08.2006 17:39

Takk for svar,
Vi tar daglig, uke, måned og års back-up som lagres i brannsikker safe, men erfarer svært ofte (hver uke) at back-upen har stoppet pga. feil.
Når jeg kommer på jobb og skal sjekke loggen venter en feilmelding meg med spørsmål om 'Continue?' Ikke klarer jeg å finne noen innstilling i programvaren som tvinger den videre tross feil.

Jeg husker ikke helt hva programvaren heter (skriver innlegget hjemme), den leveres med DELL servere og DAT tapestasjoner.Mener navnet er Tapeware.
Det har endt med at jeg ukentlig kjører noen manuelle backup hvor jeg kan følge med backup forløpet.
Fra tidligere er jeg vant til backup programvare under Novell som fungerte excellent.

Programvaren er sikkert god nok.men dokumentasjonen er så dårlig at jeg ikke klarer å finne ut av om det er noen feil jeg gjør.

Når det gjelder forslagene dine er jeg nok inntil videre avhengig av ferdig fungerende programvare, er en fersking i Linux og lærer sakte
:-( Det er også en slags alderstillegg :-)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav terjejh » man 14.08.2006 20:08

Fwrummel skrev:Når det gjelder forslagene dine er jeg nok inntil videre avhengig av ferdig fungerende programvare, er en fersking i Linux og lærer sakte
:-( Det er også en slags alderstillegg :-)

Det siste føles kjent etter å ha brukt Unix/Solaris/Linux i vel tredve år. Når man har lest seg til funnet de rette kommandoene i manualene, er det bare å notere dem ned eller lage seg et enkelt skript for hukommmelsens skyld:;
Jeg har heller aldri brukt annet enn standard "tar" og "ufsdump" kommandoer for backup, og de har fungert utmerket til mitt behov. tar til mindre backup over en enkelt tape og for datautveksling, og ufsdump for hele filsystemer, om nødvendig over flere tape-volumer, som også kan rulleres i sett om man er riktig avansert. Spesielt med ufsrestore -i (interaktiv og med Unix syntaks), har det vært lett å finne tilbake filer og legge tilbake. ufsdump/ufsrestore er for Solaris, mens Linux har ekvivalentene dump/restore.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav gab » tir 15.08.2006 10:03

Jeg vil anbefale bacula.org, enkelt å sette opp og drifte. Skal du være rimlig sikker så setter du opp en box offsite (hjemme hos deg?) og lar denne ta backup av alle dataene dine til disk. Den første pluss års backupen blir full backuper, mens resten blir inkrementel/diffrensielt, så du trenger ikke så tøff linje til der boxen står ... komprimert er det også.

Litt rotete skrevet dette, men lurer du på noe så gå på bacula.org eller spørr mer på Linux1.no :)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Fwrummel » tir 15.08.2006 20:00

Takk for svar.
Bacula virker svært interessant.
Skal ta meg tid til å vurdere denne nærmere.
medlem i 212 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron