Linux vs Microsoft

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux vs Microsoft

Innleggav magenta » fre 08.09.2006 8:10

Jeg har som smått begynt å titte på ulike Linux distribusjoner, og håper at dere kan gi noen synspunkter på følgende:

Hvis man skal erstatte et helt nettverk som kjører på Windows plattform (servere og desktop), hvilke fordeler er det med å kjøre Linux. Tenker da mer på Enterprise løsninger.

Hvordan er det med brannmurer, virus, hacking etc på Linux kontra Windows?

Hvordan er det med desentralisert distribusjon av programvare (finnes det en mulighet å installere programmer remote på klient maskiner)?

Hva må til for å svitsje over til ren Linux infrastruktur?

Håper noen kan gi noen gode synspunkter. Hvis det finnes noen gode nettsider med dette emnet, så kom med de.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Nieh » fre 08.09.2006 9:20

spyware, adware og virus er ikke et problem i et *nix miljø.

for å skifte komplett over til en ren linux infrastruktur trengs tid, opplæring og viljen til å lære noe nytt. (kanskje penger også)


du bør også finne ut hvilken distribusjon du vil kjøre på desktop for å enklere velge en server distribusjon som er bygd opp på samme måte.

eks:

desktop: ubuntu + server: debian

desktop: fedora + server: fedora eller centOS

desktop: mandriva + server: fedora eller centOS

desktop: Suse + server: ferdora, centOS eller Suse

desktop: gentoo + server: gentoo


dette bør du gjøre for at du skal slippe å lære deg 2 helt forskjellige systemer.


fortynnklienter se:

Thinstation
2X ThinClientOS
K12 Linux Terminal Server Project

ps:

for å få extra sikkerhet vil jeg anbefale å sette opp en fysisk brannmurbox som smoothwall, m0n0wall eller clarckconnect.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav magenta » fre 08.09.2006 9:26

Takker for tilbakemelding. Jeg har sett nærmere på Suse Linux Enterprise Server/Desktop 10. Disse følger hverandre, og sikkerheten til denne nye versjonen skal visse være helt unik (AppArmour). Men jeg er litt itvil på hvordan sikkerheten på nettverket bør settes opp.

Vil en applikasjonsserver håndtere all sikkerhet, eller er det behov for en egen firewallbox som du sier.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav gab » fre 08.09.2006 11:00

Generellt når det gjelder brann mur så burde man ha en "ytre" brannmur og så en på hver maskin i tillegg (uavhengig om man kjører Win eller Linux). Sikkerhet er litt som en løk ... lag på lag. (Spør en borgherre fra middelalderen :D )
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Mithrandir » fre 08.09.2006 11:39

En ytre firewall er nok den beste løsningen. Den tar seg nemlig av mesteparten av trafikken som i ikke vil ha på clientene uten at det må gå utover selve clientenes ytelse, selvom det troligvis ikke er snakk om utrolig ytelses tap på clientene hvis du ikke hadde en ytre brannmur.
Poenget er at ved å skille disse delene mest mulig er det lettere å håndtere, noe enklere å vedlikeholde og absolutt mer sikkert.

Tenk på det slik. Hvorfor står det vektere utenfor nattklubber? De finnes jo alltid vektere på innsiden. Samme prinsipp gjelder for nettverker.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Smjor » ons 13.09.2006 11:37

Jeg vil også påstå at en god, gjennomført ytre firewall er det beste (selv om det kan ta tid å skreddersy den til den fungerer optimalt), gjerne kombinert med en fornuftig SElinux policy på klientene. AppArmor kjenner jeg ikke, men det er visst samme prinsippet.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]