Fra Gnome til KDE?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Fra Gnome til KDE?

Innleggav Mr.Kuchinawa » ons 18.04.2007 15:48

Er det mulig å bytte fra gnome til KDE og evt. motsatt på samme partisjon uten å miste data?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav rocknrolf77 » ons 18.04.2007 16:11

Kode: Merk alt
sudo aptitude install kubuntu-desktop


Kode: Merk alt
sudo aptitude remove kubuntu-desktop
Hvis du vil fjerne kde igjen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Mr.Kuchinawa » ons 18.04.2007 16:25

Takk, men er det mulig å bare bytte frem og tilbake uten å reinstallere?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav luser32 » ons 18.04.2007 16:37

Intet problem, vet ikke om Ubuntu eller wtf. du bruker gjør det noe annerledes enn Fedora, men slik gjør jeg det:

I GDMs login-vindu så skal det være noe som heter sesjoner/økter/sessions, der kan du velge hvilket skrivebordsmiljø du vil bruke når du logger inn.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav moma » ons 18.04.2007 16:38

Installer både KDE og GNOME og evt. XFCE i tillegg.

Du kan da velge ønsket desktop (KDE, GNOME, XFCE, osv) i login-bildet. Trykk [Options] knappen og velg "Select session...". Den knappen kan også hete [Session...]. Altså dette velger du i login-bildet.

Typisk login-vindu:
http://shots.linuxquestions.org/origina ... 04.2/3.gif

Èn liten ting til:
Hvilken login-manager ønsker du å bruke. KDE har sin egen kdm login-manager . Gnome har gdm. Og vanlig gammeldags X-windows har xdm. Slik velger du login-manager'n. Jeg anbefaler gdm.

$ sudo dpkg-reconfigure gdm

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Fra Gnome til KDE?

Innleggav Raven80 » søn 30.01.2011 15:41

Moma eller andre!

Kan du gi meg en guide på hvordan jeg skal få lagt inn KDE sammen med Gnome uten å miste data?

Vis noen har tid:D
medlem i 200 måneder
 

Re: Fra Gnome til KDE?

Innleggav lmh1 » søn 30.01.2011 16:28

Raven80 skrev:Kan du gi meg en guide på hvordan jeg skal få lagt inn KDE sammen med Gnome uten å miste data?


Du mister ikke dine personlige data, men selv har jeg opplevet en del "Gnome" og "KDE" programvare ikke fungere om hverandre.

Slik at det kan være at noe må du reinstallere.

Men som nevnt tidligere, er det ikke noe problem å logge seg på Gnome igjen hvis noe gjenstår.

Husk at ikke alle filer og instillinger knyttet til skrivebordet ikke vil eksporteres videre til KDE fra gnome og omvent. (Gjorde i vertfall ikke det når jeg forsøkte).

Backup er noe alle burde tenke på, siden det kan jo være at man klarer å tukle med skjerminstillingene i linux, da er det ikke så enkelt å gjenopprette innstillingene igjen.

Også å ha egen partisjon til hjemmeområdet er også en lur ide, hvis man må reinstallere.

For å gjøre det enkelt se denne youtube videoen:
Link: http://www.youtube.com/watch?v=iXdab_0VkJQ



Til linux entualister:
Jeg er klar over grafisk installasjon gjennom "Pakkebehandler" ikke er den beste løsningen, men en god måte for nybegynnere å forstå seg hvordan man gjør dette.
Selv har jeg opplevet linux maskinen har stått å hengt seg i 1 time, uten å installert noe, men en mulighet å prøve.
medlem i 168 måneder
 

Re: Fra Gnome til KDE?

Innleggav Tertitten » man 31.01.2011 6:52

Ikke noe galt med å bruke pakkebehandlere for installasjon av pakker..entusiaster eller ikke..
Det er litt tidsbesparende med å bruke terminal om man vet hva man skal installere og man får muligens bedre tilbakemeldinger i terminal, men det er vel omtrent det eneste..

Når det gjelder KDE/Gnome krysskompabilitet (er det ett ord) så er linux linux og det virker uansett om det er GTK eller QT; om avhengighetene er i orden ihvertfall som det jo skal være om alt er pakket rett.

Det er mulig ett og annet QT/KDE program krever en eller annen modul eller daemon kjørende for å virke, som muligens av en eller annen grunn ikke er startet i Gnome miljøet (eller motsatt) prøv da å starte programmet i terminal så får du en indikasjon på hvorfor programmet ikke kan kjøre.

Uansett det er uhyre sjeldne problemer vi snakker om her, som sagt så er linux; linux og programmene/applikasjonene er linux kompatible, ikke "GTK/KDE kompatible" Det som ett qt program behøver (avhengigheter) for å klare å starte henter qt programmet automatisk under installasjon om du installerer fra pakkebehandler, og vice versa når det gjelder gnome.

Når det gjelder plasma applets og Gnome Applets er dette litt annerledes dog og kan behøve å trikses med (autostarte noen fler daemons/moduler), men dette er "widgets" og ikke rene "programmer".
En distribusjon som het manhattan os ga ett veldig godt eksempel på at dette fungerer veldig smertefritt. Manhattan OS var Gnome basert, men kjørte en mix med både Gnome, Gnome Applets, KDE/QT programmer og KDE plasma-applets uten større problemer..

Som moma sier, man kan kjøre inn xfce osv også, og dette uten større problemer.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Fra Gnome til KDE?

Innleggav lmh1 » man 31.01.2011 9:34

nå har jeg ikke prøvd dette:

Kode: Merk alt
# apt-cdrom add
# apt-cdrom ident
# apt-cdrom -d /home/%user%/mycdrom add
sudo aptitude install kubuntu-desktop


Hvis man har kubuntu CD og mangler internett.

Selv er jeg usikker på miljøvariablene i linux.
medlem i 168 måneder
 

Re: Fra Gnome til KDE?

Innleggav viking60 » tir 01.02.2011 11:50

Dersom du har internet så tror jeg du bare kan installere Kbuntu via programvaresenteret.
Når det gjelder login manager så er jeg fornøyd med slim som kan være et alternativ til gdm og kdm.
Du vil ikke miste noen data ved å installere KDE. Men du vil nok få noen flere :-D Så det kan være behov for litt manuelt vedlikehold av menyene.
KDE og Gnome burde kunne fungere helt greit side om side.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]