Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ingeva » tir 05.05.2009 8:28

Jeg har i mange år vært frustrert over alle de håpløse Windows-versjonene, og fikk endelig installert Linux (Ubuntu 8.04) for knapt et år siden.

Men selv om det meste går lettere, er det et par ting jeg sitter fast på.
Jeg ønsker å begynne å bruke CMS for utvikling og vedlikehold av websider, og prøver å finne et system som er hensiktsmessig for mitt bruk.

Men alle systemene krever MySQL, og jeg får ikke noen kommunikasjon med databasen.
Etter å ha lest alt jeg kunne finne av dokumentasjon, som oftest er skrevet for Windows-brukere ([½!"¥$#@"£!), får jeg ingenting til å fungere. Ingenting -- og det skulle være enkelt.

På webhosten går det bedre, men fortsatt er det mange spørsmål, bla. hvordan komme i gang med å bygge websider med CMS.

Det jeg håper på er å finne en person i lokalmiljøet (Asker-Bærum) som kan hjelpe. Det kan etter hvert bli snakk om et samarbeid hvor vi kan hjelpe hverandre. Jeg har utstrakt erfaring med forskjellige systemer og programmeringsspråk, og de siste årene har jeg hovedsakelig arbeidet med utvikling av web-sider (php og JavaScript).

Jeg sier like gjerne velkommen til en Linux-entusiast på 13-14 som en erfaren gubbe på 70. Selv har jeg passert 60. Hovedsaken er at vi kan lære av hverandre.

Jeg er uførepensjonert og gjør ikke dette for å tjene penger. Jeg håper å finne en person hvor dette heller ikke er avgjørende, men jeg ser ikke bort fra at det også kan bli penger å tjene etter hvert.

Forøvrig hat jeg gjort EN STOR FEIL: Vente altfor lenge med å gå over til Linux, noe jeg "tenkte på" i over 10 år. Gubbevares, hvor treig går det an å bli? :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav unbob » tir 05.05.2009 13:02

Hei og velkommen,

har du installert verktøy for administrering av MySQL; i tilfelle, hva er feilmeldingen når du prøver å logge på? (Hvordan konfigurere phpMyAdmin for Ubuntu)
Er MySQL tjenesten startet?
Mener du starter den med
Kode: Merk alt
/etc/init.d/mysql start
# se også
/etc/init.d/mysql --help
Hva har du prøvd for å oppnå kommunikasjon med databasen?

Angående dokumentasjon så er min erfaring motsatt. Jeg syns det er mye lettere å finne dokumentasjon / tutorials / howtos / et cetera, som omhandler fri programvare. Jeg syns også denne dokumentasjonen holder mye høyere kvalitet enn motparten for Windows.

Et par tips:
Bruk Googles linux søk: http://www.google.com/linux
Ubuntu relatert dokumentasjon: https://help.ubuntu.com/

Om du ikke har voldsomme preferanser for Ubuntu så kan jeg fortelle at LAMP etc. på openSUSE er plankekjøring, med minimalt av konfigurering før noe er oppe og går ... så vidt jeg kan huske :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ingeva » tir 05.05.2009 19:37

Takk for svar!

Du snakker om plankekjøring. Ja, det er jeg jo enig i. Sammenlignet med Windows er det utrolig lett å finne både programvare og dokumentasjon. Derfor er det så frustrerende når jeg plutselig føler at jeg sitter helt fast. Årsaken er nok ikke først og fremst at det er spesielt vanskelig, men at jeg har for lite kunnskaper på området, og kanskje har satt noen gale forutsetninger (kommet til en blindvei).

Jeg har funnet en del dokumentasjon, men ikke noe som har hjulpet meg langt nok.
Fra mysql får jeg denne listen:

Kode: Merk alt
inge@Pantera:~$ mysql -u inge -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 37
Server version: 5.0.75-0ubuntu10 (Ubuntu)

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> show databases;
+--------------------+
| Database           |
+--------------------+
| information_schema |
| Midnattsol         |
| mysql              |
| phpmyadmin         |
+--------------------+
4 rows in set (0.00 sec)

mysql>


Så databasen (Midnattsol) er opprettet (og serveren er i gang), men hvis jeg prøver å få adgang til den med php-fusion, får jeg denne beskjeden:

Kode: Merk alt
Table 'Midnattsol.fusion_settings' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_settings' doesn't exist
Warning: include(locale//global.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/WEB/public_html/ps4/maincore.php on line 173

Warning: include() [function.include]: Failed opening 'locale//global.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/php:/usr/share/pear') in /home/WEB/public_html/ps4/maincore.php on line 173
Table 'Midnattsol.fusion_blacklist' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_smileys' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_news_cats' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_news_cats' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_admin' doesn't existTable 'Midnattsol.fusion_admin' doesn't exist


Dette er en noe hyggeligere melding enn den jeg fikk i går, men det var før jeg hadde fått satt (GRANTed) rettigheter. Da jeg brukte mysql-admin for å definere rettighetene (alle), så virket det tydeligvis ikke.

Jeg går ut fra at det skyldes at databasen ikke har fått noen data, men finner ingen andre steder å sette det opp, enn i filen config.php (del av php-fusion):

Kode: Merk alt
<?php
// database settings
$db_host = "localhost";
$db_user = "inge";
$db_pass = "xxxxxxxxx";
$db_name = "Midnattsol";
$db_prefix = "fusion_";
define("DB_PREFIX", "fusion_");
?>


Hittil siste forsøk med php-fusion: Jeg valgte å slette installasjonen og prøve igjen. Det resulterte i en katalog med atskillig flere filer i, så noe må ha skjedd under forrige utpakking. Men det hjalp ingenting, tvert imot -- nå får jeg bare opp en blank side når jeg går til den lokale websiden. Ingen feilmelding -- ingenting.
Jeg har selvsagt også stilt spørsmål i php-fusion supportforum, men har ikke fått svar der ennå.
Dette er nøyaktig det samme som skjer med phpMyAdmin: Ingenting. Blank side. Ingen feilmeldinger. Absolutt zilch. Meget frustrerende, men jeg må nok gå gjennom dokumentasjonen på ny. Takk for link!

Nå er det ikke vesentlig for meg å bruke akkurat Ubuntu, men det var den eneste distroen jeg fikk til å installere på min maskin. Det er en Dell maskin, og jeg vet at i USA leverer Dell maskiner med Ubuntu. De har også et eget support-forum for Ubuntu/Dell.
Ubunto virker fint også på den gamle maskinen min, og en eldgammel bærbar (Dell det også) med så lite minne at en skulle tro det var umulig. Det går tregt, men det slår Windows! :)
Jeg innbiller meg at Ubuntu går i ringer rundt Suse på mange måter, men har ikke prøvd det på mange år. Da var det den greieste distroen. Jeg kom likevel aldri skikkelig i gang med den.

Det er ikke vesentlig at CMS-systemet er php-fusion. Jeg vil bare ha noe som virker, og som er så enkelt at hvermannsen kan bruke det, da jeg regner med at den jobben ikke tilfaller meg. Jeg skal bare sette det opp og lage websider som andre skal vedlikeholde. Men jeg har altså også prøvd andre CMS-systemer, og jeg sitter fast omtrent på samme sted.

Jeg tror det ville vært en fordel å finne en eller flere personer som kunne samarbeide og gi hverandre innspill og ideer (Jeg bor i Bærum!), slik at alle ville dra fordel av det. Uansett er dette noe jeg kommer til å finne ut av, forhåpentlig i løpet av forholdsvis kort tid da jeg har til hensikt å ha minst ett ferdig system klart før sommeren er over.
Jeg har tenkt å tilrettelegge systemet for kulturelt orienterte organisasjoner i første omgang. Akkurat nå er det stort behov for slike tjenester, og de kommersielle tilbudene som finnes er altfor høyt priset (inntil ca. 10 ganger mer enn det jeg oppfatter som rimelig pris).
Jeg har også en del kommersielle virksomheter i kikkerten. Det finnes MANGE små og mellomstore bedrifter som har behov for å få laget websider som kan holdes vedlike med et minimum av datakunnskaper.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav unbob » tir 05.05.2009 23:56

Håper du får kontakt med noen, men tror ikke det skulle være så forferdelig vanskelig å få til dette selv...

Jeg testet nettopp i min virtuelle Ubuntu og gjorde bare som jeg fikk beskjed om - endret ingenting av standard innstillinger - og det virker uten problem...
Installerte først mysql-server, så phpMyAdmin. phpMyAdmin sliter inn Apache, PHP, osv. Når installasjon var ferdig kunne jeg administrere MySQL fra http://localhost/phpmyadmin.

Lastet ned PHP-Fusion og fulgte installasjons veiledningen, readme-norwegian.html, til punkt og prikke - ingen problem. (rettelse, jeg fikk feilmelding når jeg ikke hadde laget database men det sa seg selv når jeg leste feilmeldingen)

Har du gjort noen spesielle tilpassinger når du har installert Apache, MySQL, osv? I såfall må kanskje Apache, phpMyAdmin, osv konfigureres tilsvarende?
Ser også at Ubuntu har noen CMS-er i pakkebrønnen (Drupal, Plone, Zope, sikkert flere også). Kanskje noen av disse er oppe og kjører kjappere? (har ikke selv så mye erfaring med dette)

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ak » ons 06.05.2009 19:06

At tabellene ikke finnes tyder på at du fikk problem under innlesing av databaseskjemaet. Jeg ville droppet databasen og prøvd å installere en gang til, se nøye etter om instruksjonene sier noe om lasting av skjema. Tittet såvidt rundt på sidene til PHP-Fusion, ble ikke videre imponert over dokumentasjonen.

Hvis du får en blank side så prøv følgende:
1) Rediger /etc/php5/apache2/php.ini , sett error_log = /tmp/php_error_log , restart deretter Apache , følg med på denne filen
2) Sjekk error.log i /var/log/apache2

Zope og Plone er en litt annen greie, og terskelen er etter min mening betydelig høyere. Jeg anbefaler Wordpress, Drupal og Joomla til nybegynnere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ingeva » tor 07.05.2009 8:02

Saken er at jeg også har fulgt instruksjonene til punkt og prikke.
Jeg har også gjort alt om igjen fra grunnen av, altså installert OS
på ny og brukt server-versjonen, slik at alt blir installert unntatt
phpMyAdmin og det aktuelle CMS-systemet.

Jeg har prøvd Joomla, Drupal og et par andre med omtrent samme
resultat. Hvis det overhode kommer feilmeldinger, er de intetsigende
eller kryptiske.

Jeg har opprettet database, satt rettigheter, og har ingen problemer
helt til jeg skal sette opp enten phpMyAdmin eller ett av CMS-
systemene. Da skjer ingenting, eller i beste fall en feilmelding
(fra PhpMyAdmin) om at ett eller annet "blowfish" må defineres.
(Eksakt melding:)
Kode: Merk alt
The configuration file now needs a secret
passphrase (blowfish_secret).


Dokumentasjonen forklarer lite eller ingenting som kan hjelpe med
å løse problemer som oppstår. Den instruerer bare delvis om hva som
skal gjøres. Refereres det til filer, fortelles det ofte ikke hvilken
katalog de ligger i, og mange forskjellige filer har samme navn!

Det er som å lete etter den berømte nålen.
Dette skal være enkelt, så hvorfor er det så forb.... vanskelig?

Jeg nekter av prinsipp å KJØPE for å prøve. Jeg har blitt tilbudt kostbar
dokumentasjon, gjerne i bokform, for å få hjelp. Men jeg nekter å
kjøpe katta i sekken. Det er mange CMS-systemer å velge mellom, og
oppgaven min nå er å finne ett som er enkelt, og som virker. Alternativet
er å lage ett selv, men da må jeg i det minste finne en wysiwyg editor
som virker, og så spandere enda et år med utvikling .... :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ak » tor 07.05.2009 11:18

Du skriver mye, men du hopper fullstendig over loggene jeg spør om. Jeg møter blanke sider og feilkonfigurerte PHP programmer flere ganger i uken, det er nesten alltid disse loggene som gir meg løsningen.

Bytt ut config.inc.php med
Kode: Merk alt
<?php
/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server localhost (cookie) [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysqli';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'socket';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';

/* End of servers configuration */

$cfg['blowfish_secret'] = '48deb7ed515068.81451814';
?>



( Et CMS kan du vel strengt tatt ikke lage med et WYSIWYG verktøy. )

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ingeva » tor 07.05.2009 19:02

Takk for svar!

Grunnen til at jeg ikke har sendt noen logg er at jeg ikke fant funnet noen. Jeg kikket i /etc/apache2/apache2.conf og søkte etter error_log, men fant det ikke.
Nå tok jeg en ny titt og fant en henvisning til /var/log/apache2/error.log. Jeg fant ikke en enste henvisning til mysql eller php-fusion der. Etter å ha slettet den, startet jeg php-fusion igjen. Atter en blank skjerm, og ingenting i loggfilen.

Du ba meg forandre en config-fil. Jeg fant den i /etc/phpmyadmin, men kan det koste så mye å skrive det? :)
Da jeg startet phpMyAdmin etter endringen, ba den meg om å opprette en database. Den vil også ha en tegnsett-definisjon. Jeg bruker utf-8 så langt det går, og valgte utf8-bin siden det var det nærmeste jeg kunne komme en "språkuavhengig" tegnsett.

Jeg har kommet atskillig lenger. Merkelig at det er så vanskelig å finne dette noe sted. Jeg har ikke funnet noen "how-to" som beskriver dette, men det som forundrer meg er at dette oppsettet, og en riktig config.inc.php fil, ikke finnes. Nesten alt som sto i den var kommentert bort.

Det ser ut til at man regner med at alle er eksperter. Slik er det ikke. Selv har jeg aldri gjort dette før, og problemet ville høyst sannsynlig vært det samme om jeg kjørte Windows, Mac eller en annen Linux-distro. Programvaren er det liten eller ingen forskjell på, siden det er skrevet i php (Takk og pris, men jeg har ingen ambisjoner om å lære å bruke programmet ved å lese kildekoden).

Men nå er jeg trøtt og sliten. Jeg er kronisk syk og er nokså nær utkjørt akkurat nå, men jeg regner med at jeg kan ta fatt på utprøvingen igjen fra i morgen.

Hjertelig takk for hjelpen så langt! Håper at jeg kan driste meg til nye spørsmål ved behov. Jeg foretrekker å finne ut av ting selv (og pleier å gjøre det), men noen ganger har man kommet seg inn i en blindvei som man trenger hjelp til å finne ut av.

Når det gjelder wysiwyg-verktøy, så bruker man selvsagt ikke det til å LAGE et CMS-system, men jeg går ut fra at et CMS-system bør ha en wysiwyg editor, i likhet med den som brukes for å skrive innlegg i forumet? :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ak » fre 08.05.2009 12:33

ingeva skrev: Du ba meg forandre en config-fil. Jeg fant den i /etc/phpmyadmin, men kan det koste så mye å skrive det? :)


Du forutsetter at jeg bruker samme distribusjon som deg og har installert phpMyAdmin på samme måte som det du har gjort. Du brenner av mye goodwill på sånt, har du forøvrig gjort deg noen tanker om hvor mye svaret har kostet allerede?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav ingeva » fre 08.05.2009 20:12

Jeg regner ikke med at det er store forskjeller fra en phpMyAdmin-installasjon til en annen, og at hvilken linux-distribusjon man kjører ikke har så mye med saken å gjøre. Kanskje jeg tar feil, jeg har ikke relevant erfaring med andre distribusjoner.

Jeg er svært takknemlig for hjelpen jeg har fått. Det med å unnlate å skrive full path til filnavn har jeg sett mange ganger, og det har gjort det vanskeligere å følge anvisninger.

Hvor mye tid du har brukt for å svare meg har jeg selvsagt ingen anelse om, men jeg regner med at hver enkelt deltaker her bruker så mye tid som en har "råd" til. Kanskje jeg kan gi noe tilbake en gang; jeg håper det.

Jeg finner vanligvis greit frem til løsninger på egenhånd, og hvis jeg spør er det like før jeg gir opp. Det beste jeg har funnet er video-snutter som skal forklare trinn for trinn hvordan det gjøres -- men disse videoene får jeg ikke til å spille på min maskin, da de tydeligvis har et noe spesielt format.
En stor ulempe er at mange av beskrivelsene er for Windows. Da blir kanskje forskjellene litt vel store.

Pga. helseproblemene mine har jeg ikke greid å gå videre i dag, men håper å få gjort litt over helgen. Jeg håper å få mer hjelp hvis jeg trenger det, det er litt greiere å skrive norsk selv om jeg behersker engelsk ganske bra (litt over en gjennomsnittlig amerikaner! :) ).

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hjelp med installasjon/oppsett av CMS

Innleggav copymaster » lør 27.02.2010 17:12

Hei Håkon her

har du funnet en samarbeids partner vist ikke
ver snill å kontakt meg på msn på adr: haakon@transport-dataservice.no
så tar vi en prat der?

mvh

Håkon Hansen
medlem i 169 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]