Canonical gir ut koden til Launchpad

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Canonical gir ut koden til Launchpad

Innleggav ak » ons 22.07.2009 8:50

Etter en lang og jevn strøm av kritikk har Canonical gitt ut Launchpad som fri programvare, nærmere bestemt under GNU Affero General Public license, versjon 3. Launchpad brukes for å holde orden på oppgaver og problemer, men i stor grad med fokus på tredjeparts prosjekter. Programmet er primært skrevet i Python og er foreløpig avhengig av versjon 2.4.

Lisensen betyr at kildekoden automatisk blir gjort tilgjengelig av programmet som en del av tjenesten. Dette er av mange ventet å bli vanligere etterhvert som fri programvare brukes i skyer og behovet for distribusjon av programmene minsker. Lisensen sikrer tilgang til kildekoden for brukere, selv når disse ikke kjører programmet på egen maskin.

I motsetning til tidligere annonseringer frigis alle komponenter, slik at det er fritt frem å duplisere Launchpad.net

Koden og instruksjoner finnes på denne siden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

genialt

Innleggav zypres » tor 23.07.2009 0:53

Har fulgt med hvor raskt de har utviklet launchpad, og hvor bra det er blitt. Det er både lekkert og har mange funksjoner. Lett for nye å finne riktig grupper.

Skulle ønske KDE hadde brukt en slik løsning(eller laget sin egen), da deres bug-tracker er mindre attraktiv for nye brukere.
Håper også at flere enn ubuntu går over til ideatorrent, slik som brainstorm.ubuntu.com.
Dette er noe flere distroer burde bruke..


Forresten: beste launchpad side:
https://launchpad.net/hundredpapercuts
medlem i 223 måneder
 

Gratulerer

Innleggav aevin » tor 23.07.2009 16:40

Jeg synes de har vært smarte i valg av lisens også. Jeg synes det er bra at noen tenker copyleft også når det gjelder «software as a service» (SaaS).

Bra levert, Canonical!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: genialt

Innleggav QtanJ » tor 23.07.2009 17:36

zypres skrev:Skulle ønske KDE hadde brukt en slik løsning(eller laget sin egen), da deres bug-tracker er mindre attraktiv for nye brukere.

KDE sin ser velorganisert og praktisk ut. Bugzilla fungerer, og trac ser veldig bra ut. Kva er fordelen med launchpad? Eg er glad for alle system som finst, men eg ser ingen grunn til at nokon skal byte system. Eg vil heller ha eit system utviklarane liker enn eit system som nye brukarar liker.

At launchpad vert frigjord er også ein god ting sidan ein då kan integrere dei funksjonane som eventuelt manglar, eller gjere dei meir tilgjengelege. Ingen av dei prosjektene eg er spesielt interessert i bruker launchpad, og det kan godt vera ein grunn til det. Han treng for så vidt ikkje vera større enn at bugzilla og trac fungerer og at dei viktigaste utviklarane er vande med systemet.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron