hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav new on linux » søn 30.08.2009 18:44

jeg er så lei av vista og mac, at no har jeg fått nok. no vil jeg prøve meg på linux. men jeg hvet ikke hvilken versjon jeg skal velge. jeg er altså helt ny og lurte på om noen viste hva jeg skal velge?
er ute etter linux for dummies, kortere sagt.
medlem i 175 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav terjejh » søn 30.08.2009 19:04

Her får du gjerne svar etter hva den enkelte selv bruker, har erfaring med og liker. Tror heller ikke det finnes noen "snarveier" ala "Linux for dummies", annet enn i boktitler. En standard Linux installasjon kan likevel utføres svært enkelt på blank disk. Skal man sette opp en dualboot med Windows, bør man vite litt mer hva man gjør. I hvertfall om man må resize og og dele opp en hard disk med tidligere data som skal beholdes.

På bunnen (kommandolinjeverktøy CLI, Linux Standard Base LSB, kjerna) har de fleste generelle, fullversjon Linux disktibusjoner mye (det meste) felles.. Forskjellene ligger noe i vanskelighetsgrad, omfanget av utstyrsdrivere, automatiserte/prekonfigurerte installasjons og konfigurasjonsverktøy, pakkehåndtering, hvilke(t) og antall skrivebord, pakkemønstre for valg av desktop og/eller serverfunksjonalitet, samt omfanget av applikasjons-programpakker den enkelte distribusjonen inkluderer. På installasjonssiden finnes Live-CDer, CDer, DVD og (Inter)Net-baserte installasjoner.

Hvis 'du med bakgrunn fra Windows og Mac foretrekker GUI-baserte verktøy og en gjennomført god grafisk design fra installasjon til desktop (Gnome, KDE el. Xfce valgfritt), vil jeg foreslå den klassiske distribusjonen jeg selv bruker og kjenner best:
openSUSE Linux 11.1 med YaST - for både nybegynnere og viderekomne ;)

Nedlastingsvolumet for den enkelte distribusjon vist på DistroWatch svinger naturlig med release datoer. Med 12mndrs intervall har openSUSE 11.1 p.d. nest største nedlastingsvolum etter Ubuntu.

Her et par "nøytrale" referanselinker med pekere til mer informasjon og dokumentasjon:
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSUSE
http://distrowatch.com/table.php?distribution=suse

Uninett, norsk nedlastingsspeil
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/opensuse ... /11.1/iso/
Her en forenklet installasjonsguide med skjermbilder:
http://en.opensuse.org/INSTALL_Local
Her komplett dokumentasjon og detaljert installasjon (Startup Guide)
http://www.novell.com/documentation/opensuse111/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav 4x4 » søn 30.08.2009 19:53

Min favoritt: Linux Mint 7. Flottere å se til enn ubuntu, lettere. og sinnsygt gode muligheter til hjelp på forum og nett (pga det e ein forbedret ubuntu versjon, min meining då)
medlem i 233 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav geirendre » man 31.08.2009 8:41

Når du skal prøve Linux, så er det flere ting som er viktige å vurdere,
og tilgjengelig informasjon og hjelp er nok noe av det viktigste du blir å trenge.
På det området er det nok en 3 - 4 distroer som skiller seg ut:
Linux Mint
Ubuntu
OpenSuse
Fedora

(om ikke nødvendigvis i den rekkefølgen)
Det finnes hundrevis av distroer å velge mellom, men jeg ville anbefale å
prøve ut noen av disse, ja gjerne flere ;)
Har inntrykk av at de fleste er innom flere før de finner "sin" distro.
Det finnes også online verktøy som LinuxDistroChooser som skal
hjelpe deg i valg av distro.

Det som i praksis skiller distroene fra hverandre er etter min mening to ting:
1. Hvilket pakkesystem de bruker.
Dette er systemet som oppdaterer og gjør tilgjengelig program og programtillegg
for den aktuelle distroen.
2. Hvor aktiv samfunnet rundt distroen er (brukere, utviklere, forum, dokumentasjon etc).

De andre tingene en distro består av som programmer, skrivebordsmiljø,
menyer, design etc. er gjerne tilgjengelig i alle distroer, så med litt tilpassning
og justering kan i prinsippet alle distroer skreddersyes slik man selv vil.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: hvilken linux versjon skal jeg velge??

Innleggav omaha » man 31.08.2009 10:01

Jeg tror jeg skal foreslå 2 alternativer jeg ikke bruker selv:

- Mint
- Mandriva

Du får/finner enklest hjelp med Mint/Ubuntu men generelt er du "safe" med de 5 øverste på distrowatch's site.

Vær oppmerksom dersom du har en maskin med Intel grafikkprossessor. Om det er tilfelle er kanskje Ubuntu 8.04 LTS (langtidssupport) et bedre valg frem til Oktober/November.
medlem i 204 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav terjejh » man 31.08.2009 16:16

Ovenfor har hovedfokus vært på Linux distroene og brukermiljøet rundt. Men også flere påbyggingsløsninger kan bli aktuelle og være verdt å vite om i det minste. I noen tilfeller finnes ekvivalente alternativer for Linux generelt som kan settes opp. Nedenfor nevnes de løsningene jeg kommer på, som er klargjort for Suse Linux spesielt.

Novell og Microsoft har et SUSE Linux/Windows samarbeidsprogram for best mulig (sømløs) kryssplattformintegrasjon. Noen av løsningene som er tatt fram, finnes for den kommersielle enterprise versjonen av Novell Suse Linux (SLE), mens andre finnes som uavhengige frikode-prosjekter ferdig kompilert for openSUSE.

- iFolder klient-backup av Mac, Windows, SUSE til Suse server
- Teaming & Conferencing med multiclient støtte (jfr. kablink.org)
- GroupWise epost klienter for Windows, Mac og Linux
- native remote desktop aksess (xrdp) fra Windows til SUSE
- Suse desktop innlogging i et Windows domene
- Enkel, prekonfigurert installasjon/virtualisering av Windows på Xen/Suse
- Suse Active Directory (AD) støtte for native støtte av Windows klienter eller samkjøring av Suse Linux server med eks. AD servere
- Novell klienter for Suse og Windows for mer avansert aksess og administrasjon av OES2/SLES servere/tjenester

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav Helge H » man 31.08.2009 17:45

Kjære folk, så forrvirrende og vanskelig forslagene over kan fortone seg, for en ny linux bruker!
Jeg kan tenke meg at du som vil forsøke linux, er mest interisert i at "dataen" skal fungere godt og mest mulig tilfredsstillende, med minst mulig plynder og heft? Jeg kommer selv fra Windows miljø fra ca. 1991 og syntes overgangen til linux var "avansert og nerdete". Dette var fordi at det var så mange "gode råd om fremende begreper" Jeg vil derfor sterk anbefale deg; Linux Mint Gloria 7. Enten som "gnome" eller kde". Her er det filleren meg to begreper! Men klikk deg inn på "linuxmint.com" og se på bilder av de to versojonene og beskrivelser. Last ned den du synes du liker best. Jeg anbefaler Linux mint 7 pga. der er alt du behøver lagt inn når det gjelder muligheter for å spille av musikk, film, komme inn i nettbanken din osv. Jeg benytter ikke selv linux mint. Det er fordi at jeg en gang gadd å svette meg gjennom alle disse begrepene og innstillingene. Jeg gjør valget enkelt for deg: Linux Mint Gloria 7!
medlem i 197 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav terjejh » man 31.08.2009 20:15

Kjære vene. Selv om en bruker en ny på Linux, er det ikke noen steder sagt at vedkommende også er nybegynner på en datamaskin ;) Etter å ha gått lei av Windows og Mac, vil jeg tvert imot anta at trådstarter minimum har opparbeidet en viss erfaring og grunnleggende kunnskap i bruk av operativsystem og databehandling.

Prøver å tenke meg selv i en lignende situasjon. Med rimelig bra erfaring fra både Unix, Windows og Linux, ville jeg som nybegynner på Mac OSX ved vurdering av denne plattformen, ønske å løfte blikket litt over snaue operativsystemet. Dvs. få litt oversikt også over aktuell infrastruktur/tilleggsløsninger som Apple måtte ha å tilby.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav omaha » man 31.08.2009 21:11

Et par "bagateller" man kanskje bør merke seg:

Trådstarter ber om råd for å velge en distro å starte med - en nybegynnerdistro - eller som vedkommende selv sier:

"Linux for dummies"

Da kan det kanskje være en fordel med de råd som gis at de i det minste viser trådstarter nok respekt til at man tar hensyn til de kriterier vedkommende setter.

Det er trådstarter som skal anvende distroen.
medlem i 204 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav sledgehammer » man 31.08.2009 22:44

Aaah, endelig en skikkelig diskusjon om valg av distro. Deilig ;)
medlem i 233 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav terjejh » man 31.08.2009 22:53

Istedenfor å gå inn på en debatt om hva en "nybegynnerdistro" 'er eller 'hvilke som er det, testet jeg for andre gang den ovenfor foreslåtte LinuxDistroChooser. Trådstarter gir egentlig ikke (tilstrekkelige) opplysninger om hvordan og på hvilken maskinvare installasjonen skal utføres, men jeg antok "nybegynner inndata" (her sammentrukket, ikke i rekkefølge) som:

- foretrekker grafisk (pek og klikk) installasjon
- ny på Linux men vet hva en Linux distro er
- foretrekker gratis Linux distro
- vet hva partisjonering er, men har ikke prøvd det
- har installert et OS vellykket før
- et par år gammel stasjonær, hjemme PC
- ta med også LiveCD
- foretrekker stabil, testet programvare
- ønsker mest mulig klargjort programvare

De 4 Linux distribusjonene (i vilkårlig rekkefølge) som kom ut med 100% treff, indikerer at de fleste distroforslagene som er gitt foran i tråden er relevante. Og det er fortsatt ikke skadelig å vite at en "nybegynnerdistro" kan gi voksemuligheter og integreringsmuligheter i og for et blandet OS-miljø - det være seg hjemme eller i jobbsammenheng:

Bilde

Med dette eksemplet er det bare for trådstarter å prøve egne inndata, om de ikke allerede er prøvd. Og selvfølgelig komme med oppfølgingsspørsmål etter behov ;)

Av mangt på nettet, finnes der en online guide med tittelen Linux for beginners hos Linuxtopia.org. Denne omfatter et utvalg Linux distribusjoner, om enn ikke alt i siste versjon. Teksten og skjermbildene kan likevel gi noen forhåndsinntrykk av de forskjellige distribusjonene, i tillegg til en viss nytteverdi foran/under utprøving:
http://www.linuxtopia.org/online_books/ ... index.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: hvilken linux verisjon skal jeg velge??

Innleggav omaha » tir 01.09.2009 14:22

sledgehammer skrev:Aaah, endelig en skikkelig diskusjon om valg av distro. Deilig ;)
Hehe.... Ikke for min del ihvertfall.

Jeg foreslår Mandriva b.la på grunn av kontrollpanelet og gjenkjenning av hardware ++. Ikke minst er språket bedre enn i noe annet jeg har sett. Skulle ikke tro det var oversatt, og det blir vel ikke så mye bedre enn det. Bør vel kanskje presisere at det er Mandriva One jeg tenker på.

Jeg foreslår Mint fordi også den er lett å installere - Toroprinsippet - rett i boksen.
Det er også svært mye hjelp å hente på nettet.

Bruker hverken Mandriva eller Mint, og det er ikke så interessant for trådstarter hva jeg bruker. Det har heller ingen betydning for meg hva andre bruker, enten jeg nå liker en distro eller ei.

Etter min oppfatning er det viktigste at trådstarter finner noe som vedkommende liker og som dekker behovet. En annen sak som jeg tror er en stor fordel - er å bestemme seg for en eller annen distro og bruke den over tid før man begynner å bytte til andre distroer. Nå fungerer jo Virtualbox bra slik at man kan teste alternativer om det er aktuelt.

Men som sagt tror jeg nok vedkommende er safe med topp 5 på Distrowatch' liste. :bitchin:
medlem i 204 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]