Linux 2010, godt år for lyd og bilde :-)

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Linux 2010, godt år for lyd og bilde :-)

Innleggav fanotto » man 21.09.2009 23:54

Frie driverne for ATI skjermkort (av nyere type) er i ferd med å bli klare. Fra kernel 2.6.32 skal man kunne kjøre super 3d-grafikk på Linux uten å måtte ty til ufrie drivere. Det er gode nyheter for alle som liker Linux, fri programvare, og god grafikk. Dessuten kan det vel legge et aldri så lite press på Nvidia. Personlig tenker jeg å ære ATI med å kjøpe et riktig godt kort fra dem når frie driverne er ute i distribusjonene. Vel en gang tidlig 2010.

For de av oss som lager lyd og musikk som hobby har det vært noe knot for å få kernel med lav latency. Særlig har jeg hatt vanskligheter med kombinere disse kernel-patchene med ufrie drivere til grafikk. Lav latecy( eller sanntid) er viktig for å gjøre opptak eller behandle lyd med god kvalitet. Nå jobbes det med å få patchene for sanntid inn i ordinære linux-kjernen, vanilla, i løpet av 2010. Dette vil nok gjøre det langt lettere for folk som vil bruke linux til å lage musikk.

Jeg er vaffal glad for denne utviklingen!
medlem i 183 måneder
 

Re: Linux 2010, godt år for lyd og bilde :-)

Innleggav sturla » tir 22.09.2009 0:31

Har tidligere kjørt 64Studio og Ubuntu Studio for slik lav latency kernel. Med godt hell. Og jeg følger jevnlig med utviklingen til Linux DAW'et Ardour. Med min AMD 64 bit baserte maskin, og et M-audio Audiophile 2496 lydkort, som begynner å dra på åra nå, har jeg fått til virkelig godt resultat under Linux. Faktisk lavere Latency en hva jeg noengang fikk til i Windows. Ardour som DAW begynner virkelig å ta form også.

At lav latency patch skal inn i den ordinære Linux kjernen har jeg ikke hørt om før du nevner det. Hvor har du lest dette? Link?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Linux 2010, godt år for lyd og bilde :-)

Innleggav hanspb » tir 22.09.2009 12:02

fanotto skrev:Frie driverne for ATI skjermkort (av nyere type) er i ferd med å bli klare. Fra kernel 2.6.32 skal man kunne kjøre super 3d-grafikk på Linux uten å måtte ty til ufrie drivere.


Gjetter på at det ikke blir noen forbedring for ATI Radeon Xpress 200M? Dette idiotiske kortet gjør nå at jeg ikke kan kjøre nye distroer på laptopen min, ihvertfall ikke med brukbare grafikkprestasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Linux 2010, godt år for lyd og bilde :-)

Innleggav fanotto » tir 22.09.2009 13:51

sturla skrev:At lav latency patch skal inn i den ordinære Linux kjernen har jeg ikke hørt om før du nevner det. Hvor har du lest dette? Link?


http://linux-foundation.org/weblogs/lwf ... real-time/
medlem i 183 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]