TIPS: Hvordan få hjelp på mest effektivt måte?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

TIPS: Hvordan få hjelp på mest effektivt måte?

Innleggav Tertitten » tir 22.12.2009 19:40

Hei,
Jeg er en person som ofte forsøker å hjelpe med det lille jeg kan om linux. Ofte er det vanskelig å hjelpe, spesielt takket være mangelfull informasjon, ofte glemmer de som søker hjelp til og med å nevne hvilken distribusjon de bruker...

Vel over til tipsene som kan gjøre at du enklere og raskere får hjelp.

uname -a Informasjon om distribusjonen
1. Ta opp terminal og skriv følgende <uname -a> (uten <>)
Dette vil vise en del informasjon som kan være viktig for å få hjelp.
uname -r på terminal hos meg viser følgende: Linux tertitten-desktop 2.6.31-16-generic #53-Ubuntu SMP Tue Dec 8 04:02:15 UTC 2009 x86_64 GNU/Linux
-- 1. Jeg kjører med kjernen 2.1.31-16 (2.6.31-16-generic)
-- 2. Jeg kjører Ubuntu, eller et Ubuntu basert system (#53-Ubuntu)
-- 3. Jeg kjører 64 bits ( x86_64)
Som man kan se så forteller uname -a oss ganske mye viktig informasjon som f.eks at systemet er 64 bits.

cat /proc/version
Dette lister nesten samme informasjon som uname -a, men burde også vise gcc versjon osv.

cat /etc/*-release Vis Distribusjons navn (f.eks Fedora 12) og annen nyttig info
<cat /etc/*-release> Kan være nyttig om du ikke helt husker hvilken distribusjon du har osv. kommandoen vider følgende på mitt system:
DISTRIB_ID=LinuxMint
DISTRIB_RELEASE=8
RELEASE_NOTES_URL=http://www.linuxmint.com/rel_helena.php
DISTRIB_CODENAME=helena
DISTRIB_DESCRIPTION="Linux Mint 8 Helena - x64 Edition"


lspci Hardware informasjon
lspci er en kommando i terminal som lister opp hardware slik systemet "har funnet den"
Dette er en veldig nyttig kommando om du er f.eks usikker på hva slags videokort du har i din pc. Ved å skrive <lspci | grep VGA> får du opp den informasjonen,
dette er hva som vises på mitt system: lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G73 [GeForce 7600 GT] (rev a1)

For å finne ut lydkort kan du f.eks skrive: <lspci | grep Multimedia> noe som returnerer noe lignende dette: Multimedia audio controller: Creative Labs CA0106 Soundblaster
For en generel oversikt over hardware slik systemet har funnet det kan du skrive:
<lspci> eller <lspci -v>

Ellers er det også en del annen informasjon som er nødvendig
- Distribusjon og Versjon og Miljø; f.eks "Fedora 12, Gnome"
- hvilke drivere som er i bruk for f.eks video (open source eller propretary)
- Når virket det sist, og hva har du gjort etter at det sluttet å virke..
- Hvilket filsystem bruker du ? f.eks ntfs, etx(x) osv
- Hvilken versjon av programmet er det (programmet med problemer så klart)

Litt mere avansert men nyttig
- Ved lyd problemer så forsøk å finne ut hvilken lyd server du bruker før du poster om problemer
- Ved video problemer forsøk å finn ut hvilken driver du bruker og ikke minst hvilken versjon av Xorg serveren.
- Ved dependencies problemer alltid legg ved så mye informasjon om pakken/kilden du forsøker å installere som mulig (som f.eks hvor du lastet den ned, hva programmet skal gjøre, og ikke minst hva i kompileringen som feiler)

Alt i alt jo mer _konkret_/_relativ_ informasjon du kan gi jo enklere er det å hjelpe.

Ett eksempel på for dårlig informasjon er: "Compiz virker ikke lenger, noen som har noen tips ?" blir litt vanskelig å hjelpe der ja, sjansen er at du ikke får svar i det hele tatt .. :)

Ett siste tips er: "If it ain't broken then don't fix it"

Sikkert andre som også har tips, i så fall er det bare å legge til :)
Sist endret av Tertitten den tir 22.12.2009 21:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: TIPS: Hvordan få hjelp på mest effektivt ?

Innleggav omaha » tir 22.12.2009 20:38

Bra oppsummering :-)

Ser at du ikke nevner WIFI, og det synes jeg er litt morsomt ettersom det har vært en gjenganger tidligere. Det er relativt skjeldent jeg ser ferske poster om wifi i disse dager, og det har nesten forsvunnet som argument blant de windowsbrukerne som prøver Linux i jakt på problemer også.

Fremskritt 8-)
medlem i 204 måneder
 

Re: TIPS: Hvordan få hjelp på mest effektivt måte?

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 13:12

Dette er ett godt eksempel på innlegg som rett og slett ikke er bra nok!
Det finnes ingen unnskyldning på å skape innlegg som er så dårlig som dette!
viewtopic.php?f=428&t=237728

Er ikke meningen å henge ut noen, forhåpentligvis lærer den ansvarlige noe av dette i stedenfor. Jeg har selv skapt minst like ille innlegg som dette en gang i tiden sikkert, så det er ikke slik att det er første gang slike innlegg har blitt skapt, men Linux syns jeg forutsetter en hvis forståelse av at informasjon tilgjengelig er ett minimum om man ønsker hjelp.

Fra og med nå vil jeg personlig holde meg langt unna slike innlegg.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]