dajomu skrev:Jeg har faatt tilbake laptoppen og det ser ut til at de oppgraderte BIOS, sjekket harddisk og RAM i tillegg. Den fungerer naa som den skal. Jeg oensker aa fjerne MS Vista og legge inn Linux, men jeg har et spoersmaal ang. reklamasjon. Hvis jeg legger inn Linux, mister jeg da reklamasjonsretten?
Venlig praksis i hewlett packard npr jeg jobbet der var ett minumskrav om at recovery/ominstallasjon av Windows/Medfølgende os var gjort føre man sender inn dataen for reprasjon. BIOS update var naturligvis også ett annet krav, og det overrasker meg stort at de ikke har krevd dette fra deg tidligere, det er i så fall ekstremt dårlig support.
Det finnes 3 gyllne regler for Laptop/Notebook troubleshooting og support, 3 helt grunnleggende ting som bør gjøres ved første misstanke om hardware trøbbel
1. Load setup defaults
2. Flash til seneste BIOS
3. Kjør recovery, installer oppdatering og gi faen i third party applikasjoner... flyter det greit nå sier du ? ja ikke vårt problem da, ha det bra
Om din support har misset de 3 reglene (og dermed kunne ha spart deg for en masse frustrasjon, problemer osv om de hadde fulgt de) så er den supporten noe av den skralleste jeg har hørt om og jeg hadde skrevet ett klagebrev og krevd kompensasjon i form av en eller annen modul eller lignende, men det er meg da.
Vedrørende Linux og Kompensasjon, om ditt produkt ikke leveres med linux får du selvfølgelig ikke support ved linux problemer, men hvordan bevise at linux er nettopp det som har grilla hovedkortet ditt ? Det vet jeg godt at ihvertfall ikke HP ville ha gitt seg ut på.
Og forresten, i Norge har vi kjøpsloven også som fyller ut alle de "kontrakter" med "liten skrift" i teksten som henvises til ovenfor her. Kjøpsloven er ikke perfekt, og kan oppleves vanskelig og omfattende, men den er der for kunden og reglene i den er ganske klare og i utgangspunktet overkjører kjøpsloven enhver garanti med "liten tekst" Jeg har mang en gang måtte bytte produkter for kunder grunnet kjøpsloven selv om garantien sier kunden ikke har hatt rett til dette. Naturligvis finner man ikke en eneste kundebehandler hos support som ønsker eller får lov til å informere om kjøpslov så her står du på egenhånd for å sjekke ut dine rettigheter som kunde