Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » ons 27.01.2010 23:58

Jeg har en bærbar Acer som er ca. 2,5 år gammel og siste 2-3 mnd. har hovedkortet gått kaputt 2 ganger. Jeg fikk reparert på reklamasjonsretten. Jeg hentet pc'en mandag og akkurat nå i kveld ble hovedkort nr. 2 kaputt. PC'en må altså inn til reparasjon for 3'dje gang for samme problem.
Hva kan en gjøre bortsett fra å sende pc'en inn til reparasjon? Finnes det en maksgrense for hvor mange ganger leverandør har rett til å reparere?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav Tertitten » tor 28.01.2010 1:55

Ved tredje gangs reparasjon for samme problem mener jeg at du etter kjøpsloven har rett på å bytte produktet i en ny eller refurbished model, er ikke helt hundre på dette men vet ihvertfall at dette var vanlig praksis for hewlett packard da jeg jobbet for de.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav ak » tor 28.01.2010 10:37

Hvis det er kjøpt privat kan du heve kjøpet 3. (eller var det etter 3.) gang?

Jeg ville testet powersupply og eventuelle USB enheter du kobler til.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » tor 28.01.2010 15:41

Jeg fikk med ny strømforsyning når jeg fikk den tilbake nå, men likevel klikket den. Jeg hadde ingen usb-enheter tilkoblet heller...

Jeg snakket med Elprice i dag og de sa at pc'en blir sendt inn til ny sjekk og hvis det viser seg at det er hovedkortet nok en gang blir den ikke reparert. Da blir det en tilsvarende pc, penger tilbake, alt etter som...
Har hatt en del trøbbel med pc'en, men hvis Elprice følger opp saken som nevnt på telefon i dag må jeg si at kundeservice hos dem er på topp.

Takk for alle svar.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » ons 03.02.2010 13:53

Kom til å tenke på noe... Hvis laptoppen henger og en slår av maskinen ved å bruke strømknappen, kan det føre til at hovedkortet blir overbelastet?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav Tertitten » ons 03.02.2010 14:40

Nei, generelt sagt så skal ikke det være noe problem selv om enkelte nok vil påstå det.
Det som man heller skal tenke på ved bruk av "svenske knappen" er filsystemet kan bli ødelagt/skadet, men det er også ytterst sjeldent, derimot kan enkelte filer bli korrupte og uleselige.

Man kan si det sånn, går ett hovedkort i stykker av cold reboot så er hovedkortet "allerede defekt" for dette skal ikke skje uansett. ved allerede defekt mener jeg altså at det er ett så svakt hovedkort at det aldri skulle vært i maskinen i det hele tatt.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » søn 14.02.2010 2:31

Jeg har faatt tilbake laptoppen og det ser ut til at de oppgraderte BIOS, sjekket harddisk og RAM i tillegg. Den fungerer naa som den skal. Jeg oensker aa fjerne MS Vista og legge inn Linux, men jeg har et spoersmaal ang. reklamasjon. Hvis jeg legger inn Linux, mister jeg da reklamasjonsretten?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav omaha » søn 14.02.2010 3:09

Kjenner ikke praksisen til Acer, men jeg vet at slike begrensninger har forekommet - trolig som følge av de store problemene med en del Nvidia grafikkort.

For å redusere reklamasjoner ble GPU "klokket ned" av driveren - som ble supplert av OEM og ikke direkte fra Nvidia. Ved bruk av Linux vil driverne komme direkte fra Nvidia og fordi driverne derfra er som de skal være vil svakhetene i GPU komme til overflaten med reklamasjoner som resultat.

....

Normalt bør det ikke være slike begrensninger og jeg er slett ikke sikker på om forbrukerlovene tillater slikt. Eneste måten å finne ut av det på er å lese garanti/kontrakt for din spesifikke maskin.
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav viking60 » søn 14.02.2010 14:42

Jeg har også hørt om tilfeller der en har forsøkt å tilbakevise reklamasjoner fordi et annet OS en Win har blitt brukt.
Dersom det helt klart dreier seg om defekt hardware så burde reklamasjonen godtas uansett OS. Men det er klart der OS'et forårsaker skaden så har du ingen rett til å reklamere.
Så var det å vite dette sikkert da!
Så sånn sett er det mange butikker som sier at PC med Win kan fikses "Linux har vi ikke peiling på, så du mister reklamasjonsretten".
(Dersom noen kjenner til slike så gi dem den omtalen de fortjener her og andre steder:)
Les alltid den lille skriften, står det ikke noe om dette der så har du full reklamasjonsrett.

Det er jo faktisk slik at du i teorien kan kjøpe en PC og et OS hver for seg. Og da må de også kunne reklameres hver for seg.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » man 15.02.2010 16:18

Takk for tilbakemeldingene.
Jeg ringte Elprice internettavdeling, men de kunne ikke gi meg noe godt svar. Jeg ble derfor nødt til å ringe Acer direkte og de sa at å installere Linux IKKE ville bryte reklamasjonsretten. Så lenge jeg ikke tuklet med selve hardwaren så var det ikke noe problem.
Så da blir det 100% linux fra nå av...

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav omaha » man 15.02.2010 16:20

Da er alt som det skal være :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav Tertitten » man 15.02.2010 17:23

dajomu skrev:Jeg har faatt tilbake laptoppen og det ser ut til at de oppgraderte BIOS, sjekket harddisk og RAM i tillegg. Den fungerer naa som den skal. Jeg oensker aa fjerne MS Vista og legge inn Linux, men jeg har et spoersmaal ang. reklamasjon. Hvis jeg legger inn Linux, mister jeg da reklamasjonsretten?
Venlig praksis i hewlett packard npr jeg jobbet der var ett minumskrav om at recovery/ominstallasjon av Windows/Medfølgende os var gjort føre man sender inn dataen for reprasjon. BIOS update var naturligvis også ett annet krav, og det overrasker meg stort at de ikke har krevd dette fra deg tidligere, det er i så fall ekstremt dårlig support.
Det finnes 3 gyllne regler for Laptop/Notebook troubleshooting og support, 3 helt grunnleggende ting som bør gjøres ved første misstanke om hardware trøbbel
1. Load setup defaults
2. Flash til seneste BIOS
3. Kjør recovery, installer oppdatering og gi faen i third party applikasjoner... flyter det greit nå sier du ? ja ikke vårt problem da, ha det bra

Om din support har misset de 3 reglene (og dermed kunne ha spart deg for en masse frustrasjon, problemer osv om de hadde fulgt de) så er den supporten noe av den skralleste jeg har hørt om og jeg hadde skrevet ett klagebrev og krevd kompensasjon i form av en eller annen modul eller lignende, men det er meg da.

Vedrørende Linux og Kompensasjon, om ditt produkt ikke leveres med linux får du selvfølgelig ikke support ved linux problemer, men hvordan bevise at linux er nettopp det som har grilla hovedkortet ditt ? Det vet jeg godt at ihvertfall ikke HP ville ha gitt seg ut på.

Og forresten, i Norge har vi kjøpsloven også som fyller ut alle de "kontrakter" med "liten skrift" i teksten som henvises til ovenfor her. Kjøpsloven er ikke perfekt, og kan oppleves vanskelig og omfattende, men den er der for kunden og reglene i den er ganske klare og i utgangspunktet overkjører kjøpsloven enhver garanti med "liten tekst" Jeg har mang en gang måtte bytte produkter for kunder grunnet kjøpsloven selv om garantien sier kunden ikke har hatt rett til dette. Naturligvis finner man ikke en eneste kundebehandler hos support som ønsker eller får lov til å informere om kjøpslov så her står du på egenhånd for å sjekke ut dine rettigheter som kunde

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » tir 16.02.2010 12:45

Takk for tilbakemelding....

Jeg var vist litt kjapp når jeg sa at pc'en nå fungerer selv om den gjorde det når jeg skrev det. Jeg hentet den på lørdag og i går klikket den igjen. Jeg har tatt kontakt med Elprice nettavdeling og krevd å få ny pc eller pengene tilbake. De var imøtekommende på telefonen, men vi får se hva som skjer.
Dette er altså 4 gangen pc'en klikker.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav dajomu » fre 16.04.2010 14:14

På tide for ny oppdatering på denne saken...

Siste postering var 16. februar og jeg skrev at Elprice var imøtekommende da jeg ringte dem. Jeg sendte pc'en inn til reklamasjonsavdelingen på hovedkontoret og fikk først i går tilbakemelding på at jeg får ny pc. Det har vært mange telefoner for å sjekke status på reklamasjonen og hver gang må de studere saken på nytt for så å ringe opp igjen.
De hadde klart å blande serienummeret til to forskjellige pc'er, min og en tredjeparts pc, slik at de ikke kunne sende min pc til Acer før de hadde ryddet opp i det. Tapte et par uker der +++
Jeg har egentlig vært uten (denne) pc siden November i fjor, men som sagt så har Elprice endelig bekreftet at jeg får ny pc.

Jeg ble lovt en pc av type Acer Aspire 7745G med Intel Core i7-720QM prosessor... Ser ut til å være en knall-pc så jeg er fornøyd med det. Jeg er misfornøyd med tiden det har tatt eller tar før saken er avsluttet, men enden er heldigvis nær.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Reklamsjon - hovekort byttet to ganger... feilet igjen!

Innleggav Tertitten » fre 16.04.2010 16:49

Gratulerer!, det var jammen på tide det..

Håper du blir fornøyd med den nye da :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]