Hvorfor blir ikke linux større?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » ons 22.09.2010 14:04

Selv har jeg kraftigere maskiner, som klarer windows 7 ultimate 64 bits uten noen problemer.

Så er vel neppe maskinvaren som feiler.

Omtrent som http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601364 bare uten SSD, og med DDR2 ram, siden hovedkortet er litt eldre typen.

Men internettlinjen kan være dårlig kvalitet, installasjonen henger seg opp, på grunn av mange som laster ned samtidig.

Har prøvd flere maskiner, men det er mye størrre nedlasting som funger dårlig.

Vet noen hvordan man kan laste ned iso filen som pakker isteden for iso?
Slik at man laster ned mindre pakker isteden for et helt operativsystem? Så ungår man problemet med tap av data?

Nå har jeg lastet ned en del gjennom Steam, og gjennom microsoft av beta, RC utgaver av windows 7, det har gått bra.

Så det må være "ISO" Speilene hos f.eks mange av linux distributørene ligger.

http://ultimateedition.info/ har mange hatt problemer med speilene derfra?
Slik om man laster ned derfra, så får an feil MD6 sum og installasjonen feiler hver gang i hele 3 år?

Bruker selvfølgelig ikke fat32 filsystem, blir jo bare NTFS.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav sokkalf » ons 22.09.2010 15:24

TCP-protokollen har feilhåndtering. Får du til stadighet korrupte filer ved nedlasting, sliter du med minnefeil eller lignende.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav Arthur_D » ons 22.09.2010 15:41

Edit: glem det, ser du har prøvd allerede. :(
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » tor 23.09.2010 9:31

Tviler det er minne feil, for da ville jeg vel ha fått problemer i windows 7 eller linux? Etter en del bruk?

Merkelig er det meste over 4.7 GB som feiler mest.

Ubuntu på cd, funger bra, men da er distribusjonen så liten.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav NewBee-Petter » tor 23.09.2010 18:48

Merkelig er det meste over 4.7 GB som feiler mest.

Hmm, prøver du å lagre filene på en NTFS eller på en FAT32/16 disk?
(Er det en Linux maskin du laster ned på, kan du se bort ifra denne posten)

Fat32/16 har nemlig en "magisk" grense på 4GB på enkelt filer.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » lør 25.09.2010 21:15

Bruker selvsagt NTFS.

Muligens jeg får løst denne.

Var det noen som nevnte http://norsk-linux.no/artikler/123/debian-cd-prosjektet her?

Tror dere det er mulig å bestille på blueray derfra?
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav Soerboe » søn 26.09.2010 3:35

Kan du ikke forklare igjen hvorfor hvorfor hvorfor du MÅ ha blueray iso? Jeg skjønner det bare ikke. Ett installasjonsbilde (iso-fil) fungerer jo i de fleste tilfeller bare som en grunnleggende installasjon på disken. Nye oppdateringer kommer jo som sild i tønne (selv om det er debian (og ikke f.eks. ubuntu) vi snakker om så kommer det betydelig med oppdateringer også her) og installasjonsdisker blir jo derfor utdaterte nesten før de er lansert. Du vil alltid måtte laste ned masse oppdateringer etter en nyinstallasjon, noe som er bra både for sikkerheten og brukeropplevelsen. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor du stresser så med å finne ett så stort installasjonsbilde, der sannsynligvis over 50 % av pakkene er utdaterte allerede.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » søn 26.09.2010 16:54

Fordi f.eks:
Imaget er på 50 000 mb.

Oppdateringen ved alle pakker er på 700 mb. Om det er bare en liten fiks, som oppdaterer få funksjoner i programmet, en å laste ned hele installasjonspakken på nytt.

Da sparer jeg mye tid, på installeringen av operativsystemet.
Skulle jeg ha lastet ned alt sammen, tar det flere dager.

På en annen måte, ønsker jeg at linux skal kunne fortsette å gi ut gratis programvare, slik at det alltid vil finnes konkurenter til apple og microsoft.

Som regel, er ikke iso filen så utdatert, men ja det blir mye hvis oppdateringene strømmer på, men da kan jeg laste ned oppdateringer noen ganger i uken, uten å måtte vente alt for lenge.

Er blueray utgaven den samme som på CD? Uten om at på cd, er det mye som lastes ned fra internett?

Samme textbaserte installeren?

Jeg hadde håpet det var noe som fedora, mandriva, slik at man kan velge hver pakke under installasjon med grafisk grensesnitt, og ha mulighet for å velge flash, mp3 støtte uten å måtte bruke komandoer etter installasjon.

Er det mye problemer med dagens blueray versjon av debian? Tenker på feil, f.eks pakker eller språk som kan være at maskinen henger seg.
På 50 GB med data, skal det neppe ikke mye til, før man får problemer, siden det er så mye feil som kan oppstå.

Regner med denne blueray versjonen er det største man kan få tak i.
Så da har jeg over 20 nettlesere, 100 spill, 30 musikkprogrammer, 5 grafisk skrivebord å velge mellom f.eks KDE, Gnome, XFCE etc.

Hadde jo godt ann å bruke en server, ved siden av, da hadde ting gått raskere.

Har noen klart å lage et speil? Som f.eks Netinstall funger som? Men endre stien til sin datamaskin ved siden av, slik at man får gigabit hastighet på installasjon av operativsystemet?
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav NewBee-Petter » man 27.09.2010 20:55

Jeg skjønner ikke bær'a av problemet ditt. Jeg har brukt Linux (Ubuntu) nå i de siste 5-6 årene, og har aldri vært bortig denne typen problematikk. Jeg er ikke noe ekspert bruker, men får til det jeg vil. (men litt hjelp av de her på forumet) :-/
Uansett hvilken distribusjon av Linux du velger, holder det i massevis bare å laste ned CD imaget (eller det aller beste, et USB image). Her får du alt du trenger, kall det gjerne en grunnpakke. Når systemet er oppe å går, bruker man ikke faste medium til å innstallere de programmene man ønsker, men en pakke/program-behandler (Synaptic i Ubuntu) som er online. Stort sett kan du velge og vrake i tusenvis av programmer, og det fine er at systemet holder rede på om det er kommet noen oppdateringer. Programmene er i grunnen veldig små (Sammenlignet med Windows), så har du en normalt rask internett linje, er ikke det noe problem. Ikke noe problem å donere penger til utviklere av programmen du bruker/liker heller. Software som ikke ligger med som standard, kan legges til vel å legge til 3.parts Repositories, forkortet Repo. Stort sett ikke noe problem å finne ved hjelp av Google.

Mitt syn, er at det er bortkastet å brenne en distro på faste medier, de er "gamle" før CD er blitt kald. (Med mindre du skal langtbortvekkistan, og ikke har nett)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » man 27.09.2010 21:27

Forstår du ikke problemet?

Hver enkelt program bruker tid å laste ned, har 5 mbit bredbånd, som skulle holde.

Dette er bruksmønsteret mitt:
* Internetsurfing (firefox, opera) ønsker å ha en del plugins også
* Musikk,film avspilling (Av alle typer filer, hovedsak mp3, flac. AVI, MPEG etc)
* Spilling (Ønsker å ha så mye spill som mulig) for at dagen ikke skal bli kjedlig i helgen.
* Videoredigering, musikkopptak som audiacity, internetradio.
*Kominikasjon - Epost, messenger f.eks Xchat, amsn etc
* Server (Kunne ha brukt en annen maskin som LAMP server)
* Programmering, gjerne av flere programmerinspråk inkludert notepad++ eller tilsvarende som jedit..
* Kontorbruk f.eks Flash, Adobe, openoffice, abiword.
* Samba nettverk, for window clienter
* Brenne program f.eks K3b og cover designer.
* Bilderedigeringsprogram f.eks gimp
* Java runtimer
* Mediacenter avspiller i linux (Da har jeg raskt tilgang å ta opp et tvprogram om jeg har tvkort på stasjonære maskinen.)
* WineHQ, litt windows spill og programmer skader ikke.
* Virtuelle programvare for f.eks ReactOS, som jeg liker å prøve meg frem i, til ReactOS blir større.
*Crystal XP dock (Menyer som minner om OSX Lepard).
*Sidebar (Windows 7) KDE har det som regel.

Nå vet jeg ikke om jeg har klart å glemme noe, men "Google Earth" er verdt å få med seg. Nå vet jeg ikke om det blir vanskelig å få tak i Spotify, Yahoo messenger for linux må være gjennom wineHQ?
Skype kjenner jeg til på linux, også Adobe reader men ofte bare engelsk versjon 8, mens windows har norsk 9 som standard.

Har aldri klart å gå fra windows, til linux, så jeg er redd for en kombinasjon er nødvendig. Siden linux dekker ikke alle mine behov ennå.

Forstår dere her, hvorfor jeg mener linux er tungvint?
Siden jeg ikke finner noe (Ready to go) Operativsystemer som har alt det jeg nevner ferdig oppsatt, nærmeste jeg kommer er "Ubuntu Ultimate edition" og Mandriva powerpack.

Microsoft Windows/Mac OSX er der ikke noe bedre, så jeg håper linux blir bedre.
Tiden det tar å laste ned oppdateringene, er ingen ting, sammenlinget med tiden det tar å manuelt legge til alle "Utvidelsene" til linux også installaere det etterpå.

Når jeg kunne bare ha valgt "Oppdatere operativsystemet" også ferdig på få minutter med oppdateringer.

Nå har ikke jeg mini laptop, har en kraftig stasjonær, som liker å ha en del å jobbe med.

8 GB 800 mhz DDR2 ram og 6 kjerners AMD prosessor er ingen ting for disse pinglete linux programvarene som finnes, Samsung F3 1 TB har da mere å gå på. Skjermkort av typen ATI HD 5670 blir nesten ikke belastet i linux spill, den føles bare så veldig treg, uten gode ATI drivere, som brukes i supertux og PPracer.

Jeg regner med Linux mint, er en fin operativsystem for mini laptop, så da styrer jeg unna den på min kraftige stasjonære.

For å ikke å snakke om, husker jeg ikke så mange av programmene, ofte bare en periode, men går i glemmeboken, så bruker jeg 20-40 minutter å søke på google etter de igjen, så det er litt det også jeg ønsker å ha det meste ferdig oppsatt, enkelt for bruket. Tviler på det koster så mye ekstra.

Husk at bare for windows kjenner jeg kanskje 100 forskjellige programmer i tilegg til spill, mac kanskje en 10, også linux nermere 40 programmer, så ikke enkelt å huske på.

Noen som kjenner til programmer som f.eks: (Gjør det samme i samme format).
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
http://www.rarlab.com/
http://www.dinside.no/834517/hor-paa-ne ... ed-antenna
http://get.adobe.com/air/
http://adobe-shockwave-player.en.softonic.com/

Vi kan bare fortsette å nevne utforinger som linux ikke klarer så bra.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav NewBee-Petter » man 27.09.2010 21:50

ALT dette vil du kunne få til (unntatt spilling), ved hjelp av en 5 Mb linje, og et par timer med 'Jobbing'. Tror faktisk et CD image, fyller dine krav 80%. Men å få en ferdig pakke med alt fiks ferdig, tror jeg nok du aldri vil finne.
Det beste med Linux, er nemlig det at du kan sette sammen ALT slik DU vil ha det, og ikke noe "Ferdig pakke", fra en eller annen dude.
Da får du ett raskt og stabilt system, som oppfører seg akkurat slik du vil.

Less is More

Sett av en partisjon, og legg inn f.eks Ubuntu 10.04 (10.10 kommer i neste måned), eller Mint 9 (Mint, inneholder litt mere fiks ferdig), og bruk systemet og dette forumet i 2-3 Mnd, da vil du aldri gå tilbake til Windows. (Selv bruker jeg windows kun til spill)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron