Hvorfor blir ikke linux større?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » lør 20.03.2010 20:33

Har hatt en lingende diskusjon på itpro.no -> http://itpro.no/supportforum/topic/7557 ... 003a60c154

Så jeg syns det hadde vært bra om man også kunne kjøpe linux i større grad.

Eneste jeg syns er dårlig, med linux, at det altid skal være begrenset med drivere, og programvare som ikke er så enkelt å installere slik hos apple eller microsoft programmer.

Linux på DVD følger med en del gratis, men hvis man skal betale for en linux distribusjon koster det mellom 300 opp mot 5000 kr som er passe oppdatert?

Bare se linuxbutikken.no der selger de bare utdaterte linux distribusjoner?

For å være mere spesifikt.
Ønsker jeg en linux distribusjon som er en sammensetting av:
[*]live.linuX-gamers.net
[*]Ultimate Edition 2.4
[*]Edubuntu
[*]Ubuntu Studio
[*] (betaling programvare f.eks adobe, realone, ati/nvidia, og andre programmer f.eks AVG linux etc).

Som hele linux distribusjonen installes på harddisken og bruker enten 8.5 GB DVD (dual layer).
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav ak » lør 20.03.2010 21:18

Jeg tror jeg skjønner hva du vil, men du etterspør også noen brikker som ikke er viktige i dette spillet. Det gir ikke mening å selge fysiske kopier av programvare når "alle" har tilgang til ADSL eller bedre. Glem Linuxbutikken, akkurat som du kan glemme Platekompaniet.

Hvis du ønsker å kjøpe brukerstøtte, så kan du få det for 500 til 1200 kroner per år:
http://www.redhat.com/rhel/desktop/compare/
http://shop.canonical.com/product_info. ... cts_id=528
http://www.novell.com/products/desktop/ ... _euro.html
(Mandriva sine sider klarte jeg ikke å finne frem på)

Hvis du ser på priser til flere tusen kroner så er det brukerstøtte for servere. Da må du tilsvarende ut med et par tusen kroner i lisenser til Microsoft, og på toppen av det betale et konsulentfirma for ordentlig brukerstøtte.

Når det gjelder drivere og kommersiell programvare så må du etterlyse det hos produsentene. Linux kommer med langt flere drivere enn det som følger med Windows, men vil alltid ligge på etterskudd dersom produsentene ikke bidrar. Utvalget av programvare som kommer med en standard Linux distribusjon i dag (GIMP, Inkscape, OpenOffice) er det egentlig svært liten grunn til å kritisere, heller ikke at det er vanskelig å installere disse.

Linux kunne ha utviklet en stabil ABI, slik Windows har som gjør at drivere fungerer i lang tid, men da er det stor fare for at produsenter som Broadcom, Intel og Realtek begynner å herme etter Nvidia og ATI, og det vil vi så absolutt ikke. Men her må det skje noe dersom Linux skal bli utbredt på skrivebordet (og det er ikke sikkert det kommer til å skje), kanskje netbooks osv hjelper til på dette.

Det største problemet er at folk er redde for forandring. Det første kravet er at alt det gamle må fungere, før man i det hele tatt vurderer om det er noe nytt som kanskje er minst like viktig (få virus som sender ut kredittkortnummeret ditt, f.eks.). Hvis det har gått et par måneder siden du har kjøpt ny maskin så er det overhengende stor fare for at den fungerer utmerket med Linux, og det er mer enn man kan si om en reinstallasjon av Windows.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » lør 20.03.2010 23:18

Takk for svar: ak

Men problemet mitt, er at jeg har bare 3 mbit bredbånd så ganske så begrenset hva jeg kan laste ned.

CD går greit.
DVD går så vidt, i noen tilfeller, andre tilfeller får jeg korrupt ISO fil, med feil MD6 sum. Slik at hvis jeg forsøker å installere, funger det et stykke, men så får jeg ene feilmeldingen etter den andre.

Så hvilken kjøps linux distribusjon er den beste i dette tilfellet? Mandriva powerpack?
Hadde ikke tenkt å betale så mye under 500 kr. Men bør ha en del programmer med.

Men du forstår vel at hvis man kjøper f.eks en datamaskin:

[*]Intel Core i5 750 @ overklokket til 2.8 Ghz
[*]Corsair TWIN3X DDR3-1333 4096 MB (2 x 2048 MB)
[*]Western Digital VelociRaptor 300 GB
[*]LG CH08 Blueray reader
[*]HIS Radeon HD 5750 iCooler IV 1GB eller EVGA GeForce GT 240 512 MB SuperClocked

Så er det vel litt bortkastet, om jeg bare installerer f.eks Mandriva ONE, eller Kubuntu DVD, hvis jeg ønsker å bruke maskinen til det meste, linux kan brukes.

Siden jeg kunne nesten bare betalt 2000 kr for en billig linux maskin, men ønsker noe kraftig noe.

Som sikkert dere alle her er enig, er jeg litt lei å måtte kjøpe programmer fra microsoft eller apple (som er ennå dårligere kjøp).

Nå vil jeg ikke si at å installere ReactOS på maskinen over, er ikke så mye mere hjelp i.

Noen tips på hva dere ville gjøre med en slik maskin?

Vet noen om Bordeaux -> http://www.bordeauxgroup.com/ er noe bedre en wine? på kompaktibilitet på spill og programmer enn i windows?

Bare så det er sagt, minilaptop med linux er etter min mening noe dårlig greier.
Da er det nesten bedre med f.eks Mandriva one, Redhat fedora, Ubuntu osv.

Finnes det noen gratis programmer i linux som kan?

Spille av blueray/HD dvd film plater?
Redigere HD dvd filmer?
Virtualisering? Kanskje alternativ for VMware Workstation 7.0.1 for Linux?

Hva er det beste antivirus program for linux? AVG eller Clamav?
Sist endret av lmh1 den lør 20.03.2010 23:32, endret 1 gang
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav marxleni » lør 20.03.2010 23:26

http://forum.mandriva.com/?op=En

http://forum.mandriva.com/index.php?&op=Nor

Og hva er det folk er ute etter! Hva skal dem bruke datamaskinen til!

At Linux blir bedre på spill, er det vel ingen tvil om, fordi flere og flere tar i bruk nettopp Linux, så vil jo også markedskreftene som tjener på spill, miste marked dersom de ikke også lager spill til Linux snart. That is the fact.

Slik jeg ser det pr i dag, så er det bare på spillesiden og musiker/artist-biten Linux henger litt etter.
Når det gjelder film, musikk, Internett, epost, Office og tv, så er Linux i dag en ener. Men at Linux programmene svært ofte fungerer bedre i et Linuxmiljø, henger også sammen med at operativsystemet fungerer tilfredsstillende., det gjør ikke Windows, og derfor fungerer programmene dårligere der.
Dette var en svært forenklet forklaring, jeg vet. Eller for å si det på denne måten: Microsoft Word hadde fungert glimrende, dersom programmet hadde hvert i et Linuxbasert miljø. Altså er det ikke Word som streiker, men operativsystemet som Word flyter oppe på.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav ak » lør 20.03.2010 23:31

Hvis du får korrupte ISO filer så må du sjekke hjemmenettverket ditt, og eventuelt ta kontakt med internettleverandøren din og be de sjekke linjen i tillegg (men det gjør mange leverandører kontinuerlig). Det vil antageligvis også gi deg en bedre bredbåndsopplevelse generelt.

Hvis du ikke får orden på det, kan du alltids bestille DVDer fra eksempelvis http://www.linuxcd.org/

Jeg ville aldri kjøpt ATI, og du må fokusere på chipset på hovedkort for å vite hvor godt det er støttet. Hva lags RAM eller harddisk du har spiller ingen rolle, det er lydkort osv som skaper trøbbel.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » lør 20.03.2010 23:37

Er det noen som kjenner til hvordan man kan bygge sin egen linux distribusjon?

Som nevnt tidligere:

Alle postive egenskaper til:

[*]live.linuX-gamers.net (alle spillene her som kan lagres på harddisken)
[*]Ultimate Edition 2.4 (programmer og alt her)
[*]Edubuntu (skole programmer, alt man kan lære av)
[*]Ubuntu Studio (Programmene til videobehanding og bildebehanding)
[*] (betaling programvare f.eks adobe, realone, ati/nvidia, og andre programmer f.eks AVG linux etc).

Finnes det en oversikt over alle programmer som finnes til linux?

Det finnes nok så mye at vi kunne ha laget en Dual layer DVD 8.5 GB image ville jeg tro.

Hvis vi hadde tatt med andre betalings versjoner hadde det blitt 25 GB stor image fil?

Så dere tror ikke at hvis flere hadde betalt for linux + support så hadde linux fått en raskere videreutvikling?

Blir ikke Linux i prinsippet dyrere i firmaer? Med tanke på den opplæringen ansatte trenger for å kunne sette opp linux servere, og arbeidstasjoner?

Leste på internett at apple OSX er billigere i drift, men tror nesten ikke på det.
Men det er jo ikke så stort behov for antivirus der heller.

En annen ting jeg lurer på.
Finnes det noen programmer i linux, som drar nytte av en 4 kjerner intel i7 920 eller intel Quad Q9550?
Og mere en 4 GB ram?

Snakker da om 64 bits operativsystemet, men mistenker per i dag, er det lite vits å bruke annet en 32 bits operativsystem i linux, siden de fleste linux distribusjonene på DVD bruker en ca 4-8 GB harddisk plass, slik at det ikke gjør maskinen raskere med mere en 3 GB ram og en dobbel kjerne prosessor i linux.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav omaha » søn 21.03.2010 1:24

Vil du støtte Linux gjennom kjøp er det flott. Isåfall anbefaler jeg Mandriva Powepack. Jeg hadde abb på en distro gjennom Linuxbutikken, men distroen hadde en rekke svake versjoner og gikk i feil retning. Linuxbutikken heter vel ikke engang Linuxbutikken lengre - men ILB.no.

Om du ønsker å støtte Linux / åpen kildekode økonomisk vil jeg anbefale deg et eller flere av følgende alternativer:

- Meld deg inn i Linux foundation
- Meld deg inn i FSFE (Free Software Foundation Europe)
- Doner penger til distroen du foretrekker.
- Doner penger til et prosjekt som er viktig for deg og som du anser viktig for alle.

Hos Linux foundation får du medlemsfordeler + epostadresse @linux.com og hos FSFE får du smartkort med kryptering/sertifikat++

http://fellowship.fsfe.org/
http://www.linuxfoundation.org/about/jo ... idual/join

Som privatperson kommer du like langt ved å benytte distroens (eller generelle) forum.

Når det gjelder installasjon er det strengt tatt ikke nødvendig med DVD - de har som regel mye mer enn du trenger - b.la komplette språksett for 100+ språk som du ikke har behov for. De fleste greier seg med en LiveCD.

quadcore ++ er ikke noe problem i Linux. Men du trenger 64bits for å utnytte mer enn 3 gb (selv om en ved en enkel modifikasjon får støtte for mer i 32bits).

Det finnes flere oversikter over applikasjoner til Linux, men "de store distroene" er som regel vel beslått med applikasjoner, så det er ikke så mye (om noe) du kommer til å savne og som du ikke finner via distroen.

Det er alltid en fordel å hente gjennom distroen fordi du slipper å følge med mange steder etter oppdateringer.

Svært mange selskaper med egen ITavdeling benytter Linux allerede, så opplæring er ikke et generelt problem på den siden.

For brukerne sin del kan det være en liten omstilling, men den største er nok mental - dvs avhengig av den gode vilje. Husk at svært mange kontorarbeidere som anvender Windows/MS Office kan svært lite om IT.

Selskaper av noe størrelse har en tendens til å standardisere på maskinvare - så utrulling bør ikke være noe stort problem. Ei heller praktisk anvendelse av Linux på skrivebordet blant brukerne.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav Tertitten » søn 21.03.2010 4:01

Når det gjelder kommersielle spill for linux og bedre framtid er nok dette å lure seg selv, det blir ikke bedre, tvert om har dette blitt verre med tiden.

ID forsøkte å gjøre en god jobb mot linux, og lyktes med Q3 motoren (og føre dette) Det fungerer godt på linux, men den motoren er rimelig ut-datert, siste i rekken over kommersielle store spill som fungerer for linux er vel Quake Wars (?), jeg tviler på at vi får se noe mer fra ID som faktisk fungerer for linux. I Call of Duty serien kan man vel hoste servere frem til Modern Warfare, men der stopper det vel også.

Tviler også sterkt på at den nye motoren som for tiden utvikles av unreal kommer til å ha noen som helst kompatibilitet med linux, cryengine, frostbite, xr, unreal, nyere versjoner av Q3 engine, osv osv har ikke linux kompatibilitet, og kommer neppe til å få det heller. Source motoren har det vel heller ikke så vidt jeg vet. Så nye spill med god motor i Linux ?? Glem det, det kommer ikke til å skje.

Det er ikke slik at markedet kommer til å åpenbare seg for linux helt plutselig og at plutselig sitter alle gamere å venter på linux kompatibilitet! No way, det skjer aldri. Linux og gaming = GLEM DET..

Linux er ikke en gaming plattform, og glad er jeg for det, ihvertfall fra en gamers utgangspunkt, med en ny plattform ville vi ha porterte spill av porterte spill osv osv med ulik kvalitet på plattformene, det er allerede ille nok som det er, man behøver ikke flere rusha spill som er dårlig porterte. Dessuten så tviler jeg veldig sterkt på at utviklere ønsker enda en plattform å utvikle mot. . For ikke veldig lenge siden sa ID med fler at de helst ikke ønsket å utvikle mot PS3, jeg tviler på at de da tar imot enda en kranglete plattform med åpne armer..

Dessuten, hvordan skulle pakkingen fungere i mot alle ulike distribusjoner, kjerner, build flags, etc etc etc.. utvikle for linux uten noen "standard i linux og kjærner" ville være ett sant mareritt. En må ikke glemme at utviklerne også ville være ansvarlig for support, og support koster MANGE penger, og ett annet problem er kanskje "hvor får vi tak i nok folk med linux kunnskaper gode nok ?" det er mange dilemmaer som ikke løses bare av seg selv, å se på linux som en kommersiell gaming plattform er totalt urealistisk, jeg mener skal alle titler for linux da utvikles og portes til opens source Quake motoren ?
Linux gamere skal nyte grafikken i pixler ? Skal alt utvikles mot OpenGL ?
Jeg sier ikke at å lansere linux som en gaming plattform ville være umulig (ingenting er umulig i linux miljøet) men det ville bli fordømt vanskelig og kostbart.

Det er derimot mulig at vi ser utvikling mot en eller annen form for virtualiserings applikasjon/modulator, det er også mulig at dette dukker opp i en nærmere framtid en vi tror, men spill kodet for linuxmiljøet har jeg ikke tro på dessverre (eller heldigvis). Her ligger framtiden tror jeg, den som klarer å utvikle ett godt og velfungerende virtualisering miljø for ulike plattformer kommer til å bli grise-rike, og det kommer før eller senere, for hvem som helst kan klare å se penger i dette. Folk bør dog skynde seg ellers så ender vi opp med att Valve gjør det selv og kontrollerer det hele..

Om 10, 15 år sitter vel muligens de aller fleste med en god fiber linje rett inn der de bor og sannsynligvis kan man spille f.eks Call of Duty 25 online ved hjelp av browseren.. Dette eksisterer jo allerede (men fungerer vel ikke akkurat tilfredsstillende), vet ikke om det fungerer i Linux (det tviler jeg på) men kanskje kommer dette plutselig som en addon til din nettleser med virtualisering/modulerings funksjoner.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav ak » søn 21.03.2010 13:05

Det er verdt å merke seg at den problemstillingen blir mindre og mindre relevant.

Jeg har ikke kontrollert disse tallene, men de er omtrent som jeg hadde forventet, at markedet for PC spill er redusert kraftig og forsvinnende liten i forhold til de samme salgene for konsoll. Jeg ville blitt veldig forundret om Call of Duty 25 blir lansert "for Windows", selv om fiber alene ikke er nok for å sentralisere spillene pga responstiden som kreves. Kanskje clustere av PS4 i telefonsentralene ;)

For desktop applikasjoner er utviklingen den samme. Jeg bekymrer meg stadig mindre for at det ikke finnes regnskapsprogramvare for Linux, og når selv Adobe satser på at Photoshop skal kjøres på web, så nærmer dette seg en løsning.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » søn 21.03.2010 16:33

Takk for mange gode svar.

Ser ikke grunn til å donere penger uten å få noe ekstra igjen.

Så da blir det nesten bedre å kjøpe en http://store.mandriva.com/product_info. ... cts_id=479 nedlasting ISO pakke. Men syns det ikke er så veldig billig, om det er bare snakk om Mandriva one + en del programvare ekstra.

Hva mener dere om http://www.osdisc.com/cgi-bin/view.cgi/ ... 86-64.html er det bra?

Finnes det noen billigere å bedre linux distribusjon til den prisen?
Altså følger flere programmer? Men også adobe, flash, drivere til Nvidia, ATI, Realplayer, AVG?

Nå trenger ikke jeg andre språk en norsk og engelsk. Men programmer og spill bør helst være så mye som mulig.

Tror ikke det er så lurt å kjøpe linux bladet, siden linux versjonen der, er helt sikkert litt utdatert?

Finnes det noen kjøps dokumentasjon, som viser steg, for steg, hvordan man bruker linux terminal? Setter opp linux servere?

Og mere avanserte funksjoner?

Har brukt både mandriva, fedora, kubuntu, i over 3 år, uten å ha lært meg så veldig mye. Men kan det mest grunnlegende, som å installere linux, bruke det med de mest kjente programvarene. (f.eks Firefox, openoffice, gimp, audiacity, apache).

Merker at når det først kommer noe nytt, så kan man kaste gamle linux bøker, siden de hjelper ikke stort lengere. Så syns det nesten er bedre å ha bøker digitalt.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav Tertitten » søn 21.03.2010 20:52

Når en snakker om sola...
http://www.raiden.net/news/google_gets_ ... iver_game/

Google has just announced the Almost Native Graphics Layer Engine. The objective of ANGLE is to just take the subset of the OpenGL ES API exposed by WebGL and to translate those extensions into their DirectX 9.0c equivalents.

At the end of the day this allows you to enjoy WebGL from your DirectX 9.0 graphics card driver and not need to worry about any flaky OpenGL support on Windows. This is somewhat similar to Wine's DirectX implementation where they are doing the opposite of converting Direct3D API calls to OpenGL so that they can run on Linux, Mac OS X, etc.

Jeg var visst ikke så "far off" i antagelsene

Enda mer: http://blog.chromium.org/2010/03/introd ... oject.html

Dette gir en ide om hva som er mulig å få til i nettlesere. Dette er for windows virker det som, men ideen kan jo adopteres for å lage full linux kompatibilitet.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » man 22.03.2010 11:47

Nå liker ikke jeg så godt google sine operativsystem/nettleser.

Men virker som en god nyhet.

Hvis noen ikke har fått med disse spørsmålene, så tar jeg det en gang til.

http://store.mandriva.com/product_info. ... cts_id=479 eller http://www.osdisc.com/cgi-bin/view.cgi/ ... 86-64.html ?

Kan stille spørsmålet litt anderledes, hva er best egnet som linux distribusjon av Mandriva Powerpack og Frugalware 1.2?

Når Frugalware 1.2 er på 3 DVD bør det følge med en god del programvare?
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav Tertitten » man 22.03.2010 12:04

lmh1 skrev:Kan stille spørsmålet litt anderledes, hva er best egnet som linux distribusjon av Mandriva Powerpack og Frugalware 1.2?

Personlig har jeg ingen anelse, jeg sverger til mandriva og personlig syns jeg det er den absolutt beste distribusjonen for både gnome og KDE, men dette går mer på smak en gode argumenter for dette. Frugalware har jeg aldri prøvd. (basert på Slackware ?)

Dessverre forstår jeg ikke riktig hva som er problemet med å laste ned, personlig installerer jeg mandriva one, deretter følgende programmer; vlc, deluge, wine, banshee, googleearth, picasa, en masse codecs, java, og en hel masse annet, sjeldent må jeg laste ned mer en 250 MB, og da har jeg virkelig kjørt inn en hel haug med programmer. Det meste av brukbare audio/video spillere, det meste av brukbare audio/video redigerings-programmer, foto applikasjoner, osv osv.

lmh1 skrev:Når Frugalware 1.2 er på 3 DVD bør det følge med en god del programvare?
Nei, det behøver ikke nødvendigvis være slik att det følger med så "mye" programvare, det er mulig kildene til medfølgende programmer også ligger i disse DVD'ene, noen gjør dette når de kan, altså slenger med kildefilene også, om det er slik med frugalware eller ikke vet jeg ikke, men det er veldig sannsynlig det er slik.

Edit: forresten virker det som at du har inntrykk av at den meste av installasjon i Linux er vanskelig eller skjer i Terminal ?
Installasjoner i Linux igjennom en god pakke-håndterer er slettes ikke vanskelig, det er derimot latterlig lett, 1. start pakke håndterer, 2. skriv ett søk for hva du ønsker å installere og marker pakken for installasjon, 3. Gjenta om og om igjen om du ønsker og marker pakker inntil du er fornøyd, 4. trykk på installere knappen. Ferdig.

Du kan installere/velge så mange pakker du ønsker på en gang, det vil si att du kan installere hundrevis av programmer i en operasjon! Det kan da virkelig ikke bli enklere en dette ?

Noen ganger kommer man riktignok ut for at pakker man ønsker ikke finnes i speilarkivene, men ofte finnes det speilarkiver du kan legge til for å finne de du måtte mangle. Andre ganger så finnes det non-free arkiver i pakke-håndtereren som nok har mange av de pakkene man måtte savne, men man må velge å aktivere disse arkivene for å få tilgang til pakkene.

Typiske store arkiver for store distribusjoner
Mandriva: PLF og [MIB], og en eller annen tyrkisk

OpenSuse: Packman, Contrib og mange flere som enkelt aktiveres ved å bla i uoffisielle kilder

Fedora: RPMFusion, FreshRPMS (utgått ?), DAG, NewRPMS, ATrpms, og Dries - Fedora har også Easylife og Autoten tilgjengelig for å hjelpe til med å få fedora opp å rulle med u-frie pakker. (mulig de fleste repoene jeg nevner for fedora her har utgått, bortsett fra RPMFusion)

Ubuntu: PPA/launchpad - Ubuntu har sinnsvakt mange repos tilgjengelige.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav lmh1 » man 22.03.2010 13:10

I prinsippet er ikke pakkebehandlere så vanskelige. Men i noen tilfeller er urpmi bedre i terminal i mandriva. (yum i fedora er nok den beste).

Men ja som du nevner må man finne pakkebehandler å legge til, som ikke er så lett å vite alltid. Siden de kan forandres fra eldre linux distribusjon til en ny.

F.eks None-Free som du nevner, pakkebehandler som inneholder f.eks AVG, Adobe reader, Realone player, skype, google earth etc.

Ikke er satt opp på vanlige gratis, distribusjoner, f.eks Mandriva one/Free.

Men man får med Mandriva powerpack.

Selv har jeg jeg testet Fedora sin pakkebehandler som nesten henger seg opp.
Så jeg bruker ofte yum i terminal.

Så kommer også noen ganger pakkehandler som ikke følger med alt, så man må sette opp en annen pakkeliste for å kunne installere nyeste programmer.

Så totalt sett, hadde det blitt enkelere å installere fra en 8 GB minnepenn eller Duallayer dvd/blueray så slipper jeg dette problemet, og tiden jeg bruker.

Så kommer den mest virende tingen, å installere enten Intel, ATI, Nvida skjermkortdrivere i linux, der sliter jeg veldig. Siden de skjermkortdriverene som dukker opp, under installasjon, gjør at linux henger seg opp under oppstart, og når jeg endelig får opp terminal tekstkonsoll, får jeg ikke startet linux, antakelig på grunn av feil drivere, så jeg valgte den enkleste løsningen å installere linux på nytt.

Har også før, installert pakker fra RPM samt tar, men det har fungert en del av tilfellene dårlig.

Enten så dukker ikke programmene opp, i menyene, ellers når jeg forsøker å starte programmet dukker det opp feilmeldinger, programmet vil ikke starte, samt at vindubehanderen har krasja, som jeg får en feilmelding at jeg kan rapportere problemet til bugzilla.

Nå kan det være ISO imaget som er delevis korrupt, siden jeg ofte får noe feil under nedlasting av DVD. Noen ganger kan det gå greit, testet med både uttorent, firefox, internet explorer 8, som ikke hjelper stort.

Men problemer er ofte ved større filer en 2 GB, vet ikke om det er nedlastingserveren som er problemet.

Har tatt kontakt med internettleverandøren, men det hjelper lite siden internettleverandørene ikke kan garantere stabile linjer ved større nedlasting f.eks DVD. Så da syns jeg det er like greit å kjøpe en linux, der jeg vet alt skal fungere, og at jeg slipper problemer med å laste ned så mye.
medlem i 169 måneder
 

Re: Hvorfor blir ikke linux større?

Innleggav geirergoy » man 22.03.2010 13:46

Kan man ikke bruke et skikkelig nedlastningsprogram, som for eksempel et torrent-program for å få nedlastning uten feil?

Forresten er det snakk om at Ubuntu skal få programvarebutikk der du kan kjøpe Windowsprogrammer og kjøre dem i Wine.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]