VG: Gjem deg fra Google!

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav Tertitten » ons 21.04.2010 20:57

Heisann, surfing og hvilken informasjon man vil andre skal se om deg selv blir ett stadig større problem, Google er som kjent ett foretak som lagrer dine surfevaner
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10000464

Hva kan man gjøre med dette ?
Man kan vel alltids koble opp mot ulike proxy servere, men å sette opp dette er ikke alltid det enkleste, nå finnes det derimot en addon for firefox som kan hjelpe
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10000462

Er ikke ofte man finner nyttige artikler på VG.no, dette var ihvertfall 2 på samme dag :)

GoogleSharing extension: http://www.googlesharing.net/download.html
GoogleSharing is a special kind of anonymizing proxy service, designed for a very specific threat. It ultimately aims to provide a level of anonymity that will prevent Google from tracking your searches, movements, and what websites you visit. GoogleSharing is not a full proxy service designed to anonymize all your traffic, but rather something designed exclusively for your communication with Google. Our system is totally transparent, with no special "alternative" websites to visit. Your normal work flow should be exactly the same

The Basic Problem

Google thrives where privacy does not. If you're like most internet users, Google knows more about you than you might be comfortable with. Whether you were logged in to a Google account or not, they know everything you've ever searched for, what search results you clicked on, what news you read, and every place you've ever gotten directions to. Most of the time, thanks to things like Google Analytics, they even know which websites you visited that you didn't reach through Google. If you use Gmail, they know the content of every email you've ever sent or received, whether you've deleted it or not.

They know who your friends are, where you live, where you work, and where you spend your free time. They know about your health, your love life, and your political leanings. These days they are even branching out into collecting your realtime GPS location and your DNS lookups. In short, not only do they know a lot about what you're doing, they also have significant insight into what you're thinking.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav viking60 » ons 21.04.2010 22:48

God idee. Den overvåkingen må en være obs på!
Google har allerede et trau der grisene kan samles.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav simen » ons 21.04.2010 23:15

Vil neppe bli bedre med EUs infosoc direktiv som våre IT-analfabete politikkere sikkert innfører. Om man skulle klare nei i denne omgangen kommer det inn før eller siden.

Jeg frykter overvåkning har kommet for å bli. Og om ingen sier nei nå vil vi nok se at kryptering og lignende også blir forbudt. Man kan jo ikke ha noe av at vanlige folk har noe privatliv!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav art3mis » tor 22.04.2010 1:13

Nå skal ikke jeg forsvare google her, men er det noen som sitter på mye personlig info er det facebook. Og de tilbyr ikke en gang tilkobling over ssl :S

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav viking60 » tor 22.04.2010 13:01

art3mis skrev:Nå skal ikke jeg forsvare google her, men er det noen som sitter på mye personlig info er det facebook. Og de tilbyr ikke en gang tilkobling over ssl :S

Det er fullstendig korrekt. Den greia er livsfarlig.
Når du blir statsminister om noen år så dukker alle nakenbildene fra russefeiringen opp, fordi du syntes det var en usedvanlig god ide å legge dem ut på facebook, som 18 åring. Som 50 åring er humoren liksom litt anderledes (forhåpentligvis).

Der er mye hardere straff for å være ung og dum i dag, enn i de gode gamle, pre-overvåknings, dager.
Det beste er å holde seg unna og i alle fall være meget bevist på hvilke bilder en laster opp etc.
Maleriske live-beretninger om ferien din på Kypros er jo også en invitasjon til innbruddstyver.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav KMJ » tor 22.04.2010 13:14

art3mis skrev:Nå skal ikke jeg forsvare google her, men er det noen som sitter på mye personlig info er det facebook.

Faktisk synes jeg å sammenligne dem, gjør Google ennda værre. Tross alt, alt som ligger på facebook legger man ut der med overlegg. Så kan begrenses og kontrolleres med egen-sensur og være klar over hva du gjør. I motsetning til profilen Google har bygd opp på deg ut i fra dine søk og bruk av andre Google verktøy.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav dajomu » tor 22.04.2010 13:31

Et samfunn uten kontroll vil kollapse og vi er en del av et verdenssamfunn som skal holdes i tømmene.

Verden vil ha kontroll for "the greater good" og det vil skje ved innføring av lover og regler som vil påvirke hver enkelts privatliv.

Hvordan skal en ellers nå visjonen som f.eks. denne gjengen har?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav omaha » tor 22.04.2010 14:50

You can hide.

But you can't hide....
medlem i 204 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav KMJ » tor 22.04.2010 21:13

dajomu skrev:Verden vil ha kontroll for "the greater good" og det vil skje ved innføring av lover og regler som vil påvirke hver enkelts privatliv.


Det er nå en ting, siden slike lover og regler innføres av stater og offentlige myndigheter. Det styres av folkevalgte representater som teoretisk sett skal være mulig å bytte ut under demokratikse valg, om felleskapet ikke er tjent med deres innsats. På den andre siden har du firmaer som f.eks Google hvor "the greater good" streng talt er uvesentlig, og det eneste som betyr noe er profitt og å tilfredstille aksjonærene.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav BolleBob » tir 27.04.2010 0:00

Tor og vpn. Ser egentlig ikke bedre ting enn det hvis du ikke liker å luske på darknets.

Men hvis du tror isp sniker er det ikke mye å gjøre.
medlem i 167 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav omaha » tir 27.04.2010 0:10

Finnes nettjenester som hjelper. Sverige har jo Ipred - men for mange er det jo privatlivet som er viktig, og jeg tviler vel på om de har noen interesse for regulært nettbruk. Om ikke annet så gir det en grunnleggende bestkyttelse på endel områder.

https://dold.se/

Betaltjeneste men....
medlem i 204 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav BolleBob » tir 27.04.2010 0:57

Hvis lovene blir som de foreslår i europa kommer det nok til å bli en standard ekstragebyr for de fleste internett tilbyderene, siden vnp blir ett stort marked.

Ikke at jeg tror vpn er noen perfekt løsning, men så lenge det holder retten ute av stuen min så er vel de fleste internett brukere fornøyd.

Jeg har gitt opp privatliv for lenge siden.
medlem i 167 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav viking60 » tir 27.04.2010 23:04

Hmm... Hvorfor tenker jeg på Pink Floyd låta "Comfortably numb"?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: VG: Gjem deg fra Google!

Innleggav SmartViking » ons 28.04.2010 13:24

viking60 skrev:Hmm... Hvorfor tenker jeg på Pink Floyd låta "Comfortably numb"?


Sannsynlig hvis fordi den er veldig bra, og fordi du er en VIKING!!! 8-)

EDIT: Hvir du fikk den avatarn fra? Den var dritkul!
medlem i 167 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere