Problem i Arch Linux - starter ikke

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav bo1e » søn 23.05.2010 21:52

Jeg fikk plutselig problemer med min installasjon av arch linux idag. Kjørte en restart på den, og etterpå ville den ikke starte igjen.

Bilde

Jeg har prøvd "fallback" i grub-menyen, men får akkurat samme resultat. Jeg aner ikke hva som kan ha skjedd, jeg har ikke gjort noen endringer som jeg kan huske, bortsett fra anbefalte oppdateringer når jeg har kjørt pacman. Jeg la inn et par ting i rc.local like før jeg restartet. Kan det ha laget denne krøllen?

Har jeg noen som helst håp her eller er det bare å installere alt på nytt?
medlem i 203 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav omaha » man 24.05.2010 0:52

Det er vanskelig å svare på uten å vite hva du endret, men du kan jo boote fra en livecd og gjøre om endringene i den lokale rc-filen dersom du ikke har kryptert hjemmekatalog osv.

Hvorvidt oppdateringer har betydning er heller ikke godt å si - men rent typisk er det vel grafikkdrivere/Xorg osv som kan forårsake slikt. Det kan jo være ganske stor forskjell mellom archinstallasjoner - avhengig av bl.a om du bruker pakker fra test-repo osv.
medlem i 204 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav bo1e » man 24.05.2010 13:39

Jeg har ikke noe gui, så det burde vel ikke være noe problem. Jeg har tenkt å prøve å endre tilbake det jeg gjorde i rc.local. Men hvordan gjør jeg det? Jeg kan boote fra arch live cden, ellers så har jeg også siste ubuntu live cden liggende. Hvordan finner jeg tilbake til filen? Jeg har ikke kryptert noe. Og heller ikke pakker fra test-repos.
medlem i 203 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav viking60 » man 24.05.2010 13:46

bo1e skrev:Jeg har ikke noe gui, så det burde vel ikke være noe problem. Jeg har tenkt å prøve å endre tilbake det jeg gjorde i rc.local. Men hvordan gjør jeg det? Jeg kan boote fra arch live cden, ellers så har jeg også siste ubuntu live cden liggende. Hvordan finner jeg tilbake til filen? Jeg har ikke kryptert noe. Og heller ikke pakker fra test-repos.


Dersom du mangler GUI så kan du bare logge deg inn med brukerid og passord i tekstmodus.
Deretter kan du skrive:
Kode: Merk alt
sudo nano /etc/rc.local
og endre tilbake.
Dersom du ikke har instalert sudo så må du logge deg inn som root.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav bo1e » man 24.05.2010 15:28

Jeg må som sagt starte med live cden. Og jeg logger inn som root. Det som jeg får tilgang til da er vel live cden sine filer, og ikke min installasjon sine filer? Hvordan finner jeg "mine" filer?
medlem i 203 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav terjejh » man 24.05.2010 16:08

Jeg kjenner ikke Arch, men generelt kan du vel montere opp filsystemer fra harddisken til en eller annen mappe som monteringspunkt på din live-cd's rotfilsystem. Kanskje ta en titt i en eller annen /etc/fstab for for å finne fornuftige argumenter til mount kommandoen om nødvendig .

Hvis du som root prøver en eller begge av følgende kommandoer, så finner du vel device-betegnelsen for ditt aktuelle rotfil-system på harddisken:
Kode: Merk alt
fdisk -l
sfdisk -Um -l

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problem i Arch Linux - starter ikke

Innleggav bo1e » man 24.05.2010 16:27

Ja det var noe sånt jeg tenkte. Så jeg puttet inn ubuntu live cd. Og der kunne jeg gjøre det via et lettforståelig gui. Og så kjørte jeg sudo gedit fra gui'et på filen når jeg klarte å grave den frem. Og det løste problemet. Fungerte tydeligvis ikke å starte de tingene jeg ville starte, fra rc.local. Takk for all hjelp!
medlem i 203 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]