Enda en "ny mobil" tråd...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav sturla » søn 18.07.2010 16:58

Jeg skal ha ny mobil. iPhone er uaktuelt på grunn av pris, men også på grunn av min forkjærlighet for Linux og fri programvare.

Jungelen av telefoner der ute begynner å bli stor og tett. Jeg skal ha en "touch only" telefon, med unntak fra noen få taster slik de fleste touch telefoner har i dag.

Generelt synes jeg telefonene har blitt for store og klumpete, men dette er vel prisen man må betale for stor skjerm. Personlig synes jeg HTC Hero har et perfekt yttre i fohold til min smak. Men denne er ikke lenger kraftig nok til å kunne kjøre fremtidige versjoner av Android, noe jeg synes er litt vikitg når jeg kjøper telefon i dag.

Det jeg trenger hjelp til er anbefalinger på telefoner. Akkurat nå er det HTC Desire som peker seg ut som en vinner. Men er det andre. Og må jeg ha Android, eller er det andre frie alternativer jeg burde vurdere og som det finnes gode håndsett til?

Selve byggekvaliteten på telefonen er også viktig. Hvordan er f.eks. HTC på det området?

Håper på litt hjelp :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav marxleni » søn 18.07.2010 17:01

Sist endret av marxleni den søn 18.07.2010 17:22, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav Soerboe » søn 18.07.2010 17:14

marxleni: Kom med noe konstruktivt hvis du skal si noe. Og start din egen tråd hvis du ikke klarer å holde deg til trådens tema. (Endret nå ja... ;) )

sturla: Har du lest tester på amobil.no. Jeg leser alltid der når jeg skal kjøpe ny mobil.
Sist endret av Soerboe den søn 18.07.2010 18:54, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav omaha » søn 18.07.2010 17:32

Legend er jo en "ny versjon" av Hero i omtrent samme format men med litt bedre hardware. Skal jeg spekulere i femtidige "cutoffs" mht nye versjoner av Android er mitt stalltips at 1 ghz er et bra utgangspunkt.

Sjekket ut Xperia X10, Desire og HD2 på lørdag (HD2 fordi jeg regner med at den europeiske varianten av EVO4 kan bli nokså lik). Kan ikke si at jeg hadde noe å utsette på byggekvaliteten. Positivt overrasket over Desire i så måte. Dissekerte ingen av de - men inntrykket talte til fordel for HTC fremfor Sony-Ericsson.

Såvidt jeg kjenner til har entusiaster portet både Ubuntu og Android til HD2.

Stikk innom en eller annen kjedebutikk og ta en titt på de før du bestemmer deg.
medlem i 205 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav sturla » søn 18.07.2010 17:58

Prisforskjellen Legend - Desire er ikke all verden. Men Desire slår vel knockout på Legend når det gjelder Specs. Liker også formatet til Legend bedre enn Desire. Kjøper ikke telefon hvert år, så jeg må ha noe som varer. Da vinner Desire for å si det slik.

Men samsung har jo sin Galaxy S , eller hva den heter. Prisen ligger litt over Desire, uten at det behøver være noen bedre telefon. Men slik er jo litt vanskelig å vite.

SE Xperia X10 er interresant. Men Android 1.6 trekker litt ned. Det kommer sikkert oppdateringer, men slikt kan ta tid.

Jeg bruker foresten amobil flittig når jeg ser etter mobil. De siste gangene har jeg ikke gjort dette for min egen del, men for samboer, mutter'n osv... Nå er det altså min tur :-D
mobili.no er en ny side som også har dukket opp. Ok kanskje kommer Android 2.2 til jul for Desire. Det hadde jo vært en grei julepresang :-)

http://www.mobili.no/blog/android-2_2-til-htc-kan-komme-for-jul/

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav omaha » søn 18.07.2010 19:49

Jeg hadde nok heller ikke valgt Legend, men det blir alt etter hvilket format man foretrekker på mobilen. Regn med at det dukker opp en rekke mobiler a la HD2/EVO/Droid X det neste halvåret - dvs 4,3" skjerm.

Når det gjelder andre Linuxalternativer som f.eks Bada er det jo også et spm om ekosystem. Jeg avventer nok og ser om Nokia kommer med noe jeg liker, hvilket vil si bra hw/konstruksjon, monofritt og ikke minst Koffice/Kontact/Kolab-støtte.

Android har en stor bakdel mht Googles informasjonssanking (har ingen store illusjoner mht Apple +++ heller på det området). De har vel 3 forskjellige googlifiseringsmodeller for OEM'ene, men jeg har ikke helt oversikten over hva som er hva.

Blant det som er tilgjengelig nå hadde jeg nok endt opp med Desire.....
medlem i 205 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav sturla » man 19.07.2010 13:26

Ja Google spøkelse ligger jo der å vaker. Og en kan definitivt sette spørsmålstegn ved måten de gjør ting på. Men vi lever i en komersialisert verden. Hadde det ikke vært slik hadde vi ikke hatt Android eller mobiler med Linux i det hele tatt. Google har sin foretninsgmodell. Er man uenig i den, kan en jo holde seg unna. Enn så lenge klarer jeg å svelge det jeg må for å la meg "underordne". Men jeg siler ut det som smaker værst, etter beste evne da.

Ja Android er vel den plattformen med størst økosystem. Det betyr selvfølgelig mye. Så jeg ender nok opp der.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav KMJ » man 19.07.2010 14:04

Sony Ericsson har lovet oppgradering til Android 2.1 i løpet av høsten, så den kommer etter hvert. De har fått mye tilbakemeldinger på det, så det kan jo være de leverer 2.2 i steden. Det er en mulighet for det, men jeg ser den ikke som veldig stor.

Det som er bra med Xperia telefonene er interfacet(noen er uenige og foretrekker standard Android), samenlignet med standard android eller HTC's sense så er det optimalisert for å kunne brukes med en hånd.


Det med spioneringa til Google er definitivt ikke noe pluss, og noe som jeg personlig synes trekker veldig ned. At de prøver å få deg over på andre Goolge tjeneseter er ikke så ille, bare iriterende. Den GMail kontoen som jeg måtte opprette for å få tilgang til App store, kommer aldri til å bli brukt uansett så det er ikke mer enn iriterende. At de har funksjonalitet som gjør det mulig for App utviklere å lage reklamefinaiserte applikasjoner er i og for seg greit, barte synd at vi ikke kan handle i App stor her i norge for å få "rene" utgaver.

Det jeg synes er mest skuffende med Android er alle applikasjonen som rett og slett er spyware. Heldigvis får du beskjed hva applikasjonene krever tilgang til når du innstalerer, så en må være våken så kan en i alle fall luke ut noen.

Som eksemple lastet jeg ned en enkel to-do liste som virket lovende, men den trengte tilgang til blandt annet internett, addressebok og posisjonering med GPS/GSM. Siden den ikke hadde noen funksjonalitet som gjorde nytte av slike data virket det mer enn bare litt suspekt. Problemet er de applikasjonene hvor tilgang til enkelte slike ting er hele poenget, en må se om de krever mer enn hva som er fornuftig ut i fra funksjon. Det blir egentlig bare dumt og irriterende, det blir til at etter en liten stund gidder en ikke se etter nye Apps lengere.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav sturla » tir 20.07.2010 20:17

Da ble det en HTC Desire...

Første inntrykket er bra. Morro med ny telefon. Og i allefall når det er et slikt "kvante sprang" fra min forrige Nokia.

Men det som er litt ukjent ennå for min del er dette med datatrafikk. Jeg tenker på strøm forbruk og mengde nedlastet data. Betaler telenor 99 kroner i mnd for 500 mb (tror det er det). Hvilket skal være nok for mitt bruk. Når jeg er hjemme eller på jobb brukes WIFI.

I den forbindelse lurer jeg på en ting. De som har brukt Android telefon en stund kan sikkert svare meg på dette. Når jeg har oppe en nettside men ønsker å avslutte, trykker jeg da bare hjem knappen? Fortsetter nettleseren å kjøre i bakgrunnen da? I så fall ville jo det vært svært dumt. Tenker på at nettleseren oppdaterer seg og spiser av mine dyrebare mb, og at telefonen bruker mer strøm... Men jeg finner ingen "avslutt" knapp når jeg surfer?

Og, når jeg er koblet til WIFI trenger jeg vel ikke gjøre mer for å være sikker på at telefonen bruker wifi og ikke fortsetter å laste over mobilnettet? Hvis noen skjønner hva jeg mener da...

Den "manualen" som fulgte med var ganske tynn :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav omaha » tir 20.07.2010 20:31

Grattis ;)

Vil du dra ned trafikken er det vel Opera som gjelder:

http://www.opera.com/mobile/features/
medlem i 205 måneder
 

Re: Enda en "ny mobil" tråd...

Innleggav KMJ » tir 20.07.2010 21:08

sturla skrev:Men jeg finner ingen "avslutt" knapp når jeg surfer?

Når det gjelder å avslutte applikasjoner, synes jeg det virker litt "tilfeldig" hva som sjer. Så mitt råd er å laste ned en sånn task manager, da kan du i alle fall drepe det som går i bakgrunn og rense opp. Noen av disse har autokill funksjon også, så det kan sikkert være greit på enkelte apps.

sturla skrev:Og, når jeg er koblet til WIFI trenger jeg vel ikke gjøre mer for å være sikker på at telefonen bruker wifi og ikke fortsetter å laste over mobilnettet?

Mulig det finnes noen applikasjoner som holder rede på det der, det burde i alle fall være det. Jeg ser problemet, og siden min av en eller annen grunn ikke er spesielt stabil på wifi passer jeg på det sjøl. Jeg faktisk med datatrafikk slått av som utgangspunkt, jeg bare slår den på om jeg trenger den. Litt upraktisk at jeg må huske å slå den på om jeg vil sende MMS, men det er bedre det enn at applikasjoner driver kontinuerlig å synker over mobilnettet. Desverre er har svært få den muligheten som norgeskart applikasjonen til kartverket har, hvor du kan si at den bare skal hente data over wifi og aldri mobilnettet.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]