Partisjonering i Mandriva XFCE

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Tertitten » søn 12.09.2010 18:53

For flash på 64 bits http://www.adobe.com/cfusion/search/ind ... lashplayer

Mitt partisjons oppsett:
Intern disk:
/boot = ext3 200 mb
/swap = 4000 mb
/ = ext4 20gb
/home ext4 resterende på intern disk
Ekstrern disk:
/media/ekstern = ntfs-3g 800GB
/media/sync = ext4 200GB
/media/musikkprod = ntfs-3g 100GB

@omaha: du har selvfølgelig rett, jeg tar ikke backup på samme disk, uansett og aldri.
Men / kan borkes uten at /min_backup_partisjon nødvendigvis borkes så helt ufornuftig er det ikke med en /min_backup_partisjon på samme disk, faktisk om det er det eneste valg man har ville jeg anbefalt det. Fint å kunne fyre opp en live cd når / er borka og ha en tar.gz fil som backup av / allerede.. :) ...

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 19:18

Ja, det er nok en hel del varianter ute å går på dette området. Men har man en ekstern harddisk å ta backup på, så står man sikrere tilbake. Hundre prosent kan man aldri bli, så ta gjerne en dvd-backup i tillegg, da står man sterkt. ;)

Backupen jeg har på den eksterne harddisken er grei å ha når man kjapt trenger noe, men backupen på dvd platen/ene brukes bare i nødsfall.
Derfor er begge backupene like viktige for meg.
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 19:35

Jeg har også noen småfiler i bakhånden i tilfelle rottefelle, og ja - det kan være bedre enn ingenting. Men det er ikke spesielt om å gjøre å oppfordre til et slikt oppsett. Jeg synes ikke så veldig synd på meg selv om jeg mister noe fordi jeg ikke har tatt sikkerhetskopi for å si det slik ;)

Har noen usbdisker liggende, men skal skaffe meg en boks med 3 harddisk-skuffer for å sette i server'n.
Sist endret av omaha den søn 12.09.2010 20:07, endret 1 gang
medlem i 204 måneder
 


Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 20:20

Har gitt opp alle de nettsidene der. Nå er jeg klar for en "inn-med-teskje"-utgave ... :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Tertitten » søn 12.09.2010 20:29

omaha skrev:Har noen usbdisker liggende, men skal skaffe meg en boks med 3 harddisk-skuffer for å sette i server'n.

Akkurat en slik en har jeg også veldig lyst på!
Har en gammel Dell Poweredge SC420 server som jeg også bruker for å lage backup, men le ikke for hardt nå, lagringen er på Travan tape drive :)
T R E I G T og ustabilt med andre ord :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 20:43

Dersom du møter veggen, kan du gå to veier. Den ene er å installere 32bit og hvorfor ikke, for som du sa selv, det var ingen forskjell syntes du. Den andre veien er å vente på teskjeden. Men se litt på ditt behov og funker det bra med 32bit så er vel også de det esensielle, ikke om det er slik som du trur at det er. men som sagt, det kan jo også komme en teskjed :-) Jeg er i hvertfall her for å hjelpe deg så fremt jeg har kompetanse på det det gjelder. :-)

Men har du av-installert flash på maskinen? om ikke det, så gå inn i pakkebehandleren og skriv "flash"
Når du har av-installert flash så begynner du på nytt ved å følge denne veiviseren som Viking har lagd:
http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?t=126016

Går ikke dette, så fortell oss hva som gikk galt.
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 20:50

Bygget serveren selv med et standard hovedkort. Budsjettløsning men 4-core og 4gb ram med tanke på hel-virtualisering, så den yter bedre enn arbeidsmaskinen.... :-)

Egentlig noe skräp:

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:741909

Tror det er den billigste løsningen med hotswap og raidstøtte om controlleren din er ok. Det er i aluminium, men har trolig plastdetaljer. Den tar 2 x 5.25-plasser.

Handler gjerne fra Multicom fordi de selger uten MS på endel produkter. Tar litt tid men, på det kabinettet der ligger de lavt i pris også.
medlem i 204 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 23:03

linuxgnu skrev:Dersom du møter veggen, kan du gå to veier. Den ene er å installere 32bit og hvorfor ikke, for som du sa selv, det var ingen forskjell syntes du. Den andre veien er å vente på teskjeden. Men se litt på ditt behov og funker det bra med 32bit så er vel også de det esensielle, ikke om det er slik som du trur at det er. men som sagt, det kan jo også komme en teskjed :-) Jeg er i hvertfall her for å hjelpe deg så fremt jeg har kompetanse på det det gjelder. :-)

Men har du av-installert flash på maskinen? om ikke det, så gå inn i pakkebehandleren og skriv "flash"
Når du har av-installert flash så begynner du på nytt ved å følge denne veiviseren som Viking har lagd:
http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?t=126016

Går ikke dette, så fortell oss hva som gikk galt.


Å fortelle hva som går galt er veldig enkelt, Adobe har tatt bort alphaversjonen fra nettet, så denne veiledningen (og noen tusen andre) funker simpelthen ikke lenger ...
medlem i 205 måneder
 


Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 23:32

Det er fornuftig av Adobe. Det er ikke spesielt gunstig for hverken dem eller brukerne å ha en gammel versjon av Flash - fullpakket av sikkerhetshull.

Kjørte en liten stund med 64bits, men endte opp med litt for mange 32bit biblioteker osv. Skal jeg summere opp var fordelen stort sett støtte for mer ram, men det oppveide ikke ekstra småprakk. Dette varierer nok noe mellom distroer.

Kan uansett ikke påberope meg å ha opplevd noen ytelsesfordeler av betydning. Noen distroer leverer 32bits versjon med PAE som gir adgang til mer ram, men jeg har også sett diskusjoner om ytelsestap for den delen av ram som faller innefor PAE. Mener også å ha fått med meg noen utfordringer mht f.eks grafikkdrivere. Skal ikke være alt for bastant på dette - har ikke giddet å gå mer i dybden på det.

Rent "prinsipielt" skulle jeg helst kjørt 64bits på 64bits maskinvare, men mindre prakk har større betydning. Som sagt - dette kan variere mellom distroene.
medlem i 204 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Arthur_D » søn 12.09.2010 23:35

Har Ubuntu 10.04 64-bit og Flash installert. Fungerer, men har en stygg tendens til å krasje, men har en mistanke om at jeg kan legge skylden på noe annet (lydsystemet krasjer innimellom, sinnsykt irriterende, men dette har jeg hatt før, med eller uten 64-bit). Så ja, 64-bit Flash er nok litt mer "quirky", men fungerer sånn høvelig, og med mindre du er på YouTube veldig ofte vil jeg tro det er bra nok (forutsatt at det fungerer like greit hos deg som hos meg).

Lydproblemet mitt er det absolutt verste; får alle programmer med lyd til å miste lyden etter en tilfeldig mengde tid, krasje, eller i Rythmbox sitt tilfelle, bytte låt av seg selv innimellom.
Seriøst, jeg er så lei av dette at hvis ikke ting bedrer seg i Ubuntu 10.10, kommer jeg til å distro-hoppe til jeg finner noe som funker bedre. Men jeg vil aldri forlate Linux, i alle fall ikke for godt.

Beklager, bare måtte få det ut... carry on. ;)
medlem i 177 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 23:40

På Norsk oversatt via Google transelater:
http://translate.google.com/translate?j ... stallLinux

Som sagt Dan Hansen, du fikk med deg de siste kommentarene om 64bit flash, Vel, ikke alltid noe å skryte av, en hel del problemer med det forstår jeg. En gang i fremtiden kanskje med litt bedre maskinvare!
Så inntil dette blir bedre og Adobe lanserer en 64bit flash uten musehull :-D ? Ville jeg ha installert 32bit XfceLive. Så er du ute etter et stabilt og problemfritt Linuxsystem så er ikke 64bit alltid et godt forslag. Lykke til videre med enn hva du måtte velge. ;)
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » man 13.09.2010 7:26

Hehe, joda, har fått med meg de siste kommentarene, og har funnet ut følgende;

Den "native" Flash Player for 64-bit er en kompilert versjon av 32-bit, og full av hull. Derfor har Adobe trukket denne tilbake for å "bygge" en ny fra scratch. Hvilket jo er veldig bra, i og med at tingene da gjerne blir bedre.

Dog stusser jeg litt på denne setningen:

Or, use a compatibility layer with a 64-bit Web browser for Linux:
You can view Flash Player content in a 64-bit browser on Linux by using a compatibility layer such as NSPluginWrapper (http://freshmeat.net/projects/nspluginwrapper).


Hvilket jeg tolker dithen at det skal være mulig å kjøre en 32-bits versjon av Flash Player på et 64-bits operativsystem. HVis dette kan løses har jeg to foreldre som kjører Win7 i 64-bits som også blir veldig glade, men når man så i følge oppskriften trenger en "nspluginwrapper", hjelper det lite når linken dertil ikke virker.

http://gwenole.beauchesne.info/projects ... .2.tar.bz2

Videre har jeg funnet ut at det aller meste av programvaren som følger med Mandriva visstnok fortsatt er 32-bit, bare kompilert for å fungere på 64-bit. Ergo vil det ikke være noen relevant hastighetsøkelse å snakke om.

Sannsynligvis kommer jeg nok til å kjøre 32-bit en stund fremover inntil ting endrer seg, men jeg har nå en gang også den "fandenivoldske" tendensen til at så lenge jeg vet andre har fått det til, da vil jeg også... :-D
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron