Partisjonering i Mandriva XFCE

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 10:37

Hva lønner seg? Ønsker en enkelt partisjonering til operativsystemet, en partisjon til swap og en partisjon til resten (gjør sikkerhetskopieringen enklere)

Har en 500GB disk ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 10:56

Om du har nok ram trenger du kanskje ikke egen swappartisjon. Det kommer an på hvordan du bruker maskinen din. Jeg har 4 gb hvorav 3 gb er tilgjengelig (32bits uten PAE som gir tilgang utover ca 3 gb), og benytter ikke swap.

Jeg monterer også midlertidige filer (tmp) i ram.

Mht oppsett forøvrig foretrekker jeg å ha kun systemfiler (personlige konfigurasjonsfiler osv) på "/home/brukernavn" mens alt av dokumenter osv ligger på en separat partisjon og multimedia osv på en annen.

Jeg synes det er enklere også mht backup - som kjøres separat for hver partisjon i tillegg til 1 egen for /home/*.

Bruker man /home/brukernav aktivt kan det nok være mer fordelaktig å legge /home på en egen partisjon.
medlem i 205 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 12:10

I Mandriva kan du gjøre dette enkelt også.
En partisjon til /, en partisjon til swap og en til /home
Alternativ til /home er å ikke lage større /home enn at du har en siste partisjon som du kan kalle /backup

Mitt eks:
Jeg har 250giga disk.
Jeg setter opp en root partisjon / på 14giga dersom jeg ønsker å installere svært mye, etc.
Så setter jeg opp en swap på 4giga da jeg har to giga fysiskminne så tildeler mandriva dette automatisk for meg, men kan selvfølgelig justeres manuelt.
Så setter jeg opp en /home partisjon på 150giga
Den siste partisjonen jeg setter opp i dette eks er en ekstra /backup partisjon på 82giga

Men alt dette avhenger av type databruk og mengde harddiskplass, samt fysisk minne.

Når det gjelder dette med backup i Mandriva.
Start "Innstillinger for maskinen" og "system" her klikker du på "Øyeblikksbilder" da får du opp veiviseren. Spør meg her hvis du er i tvil om dette med Øyeblikksbilder. Dersom du forstår bruken av Øyeblikksbilder, så kunne du jo velge å plassere Øyeblikksbilder i den partisjonen som vist i mitt eks "/backup"

Bare et tips og ingen tvang. Vil du ikke, så skal du, he,he :-D :-D :-D
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 12:36

Backup på samme disk som det innhold/system som skal sikkerhetskopieres?

Hvordan går DET om maskinen stjeles eller harddisken ryker.....
medlem i 205 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Tertitten » søn 12.09.2010 12:40

Han har kanskje en laptop med kun en disk ?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 12:49

Bra svar Tertitten :-)

Selvfølgelig er ikke slikt særlig lurt, men har man bare en disk? så har man det. Ellers er det lurt i slike sammenheng å ha en ekstern disk i tillegg til å ta backup på, slik jeg har.
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav omaha » søn 12.09.2010 13:07

Mange som har det ja Tertitten. Men anbefaler DU å ha sikkerhetskopier på samme disk?

At det gjøres betyr ikke at det er anbefalingsverdig. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 13:43

Kjørte bare en helt "standard" installasjon, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan harddisken ble partisjonert. Er det noen måte jeg enkelt kan se det på?

Ellers har jeg alltid kjørt med OS og data på to forskjellige disker (partisjoner), og sikkerhetskopier tas på to separate dvd'er (eller cd'er - litt avhengig av mengden) og på to separate eksterne disker ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 14:01

Start "innstillinger for maskinen"
Klikk på "Lokale disker" og "Håndter diskpartisjoner"
Og klikk på "Forsett" PS: Vær forsiktig her.

Men min erfaring er at valget ditt er helt greit dersom du synes alt funker helt ok for deg, ikke noe vits i å fomle mer med det i denne omgang.

DVD backup? Vel, da bruker du DVD-RW da eller? En fordel, slik at du kan overskrive/formatere de senere.
Du vet at du kan brenne 8.4 giga dvd i linux hvis spilleren din er laget for dette.
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 14:19

Ser veldig greit ut.

SDA1 = 12 GB
SWAP = 3.8 GB
/HOME = 450 GB

Ganske som jeg ville ha valgt det selv.

Ellers bruker jeg vel RW-skiver ja, men lukker dem for hver gang. De er relativt rimelige, så det er greit. Har rundt 100GB med "kritiske" data, så å ha dem på flere media er fint. Kan alltids gå tilbake og rekonstruere.

Ellers blir det nok litt mere "fomling", da jeg simpelthen ikke er kar om å få flash-player til å virke i 64-bit her ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 14:36

Da må vi rope høyt på Viking i forumet her, for flash i 64bit mandriva, har jeg null peiling på. Men i 32bit er ikke slikt noe problem i det hele tatt. Så hvorfor bruker du 64bit system egentlig? :-)

Kan det også være slik at du har mer resusrser til overs om du kjører 32bit med 4giga fysisk minne? Går det raskere med 32bit? i så fall ville jeg ha brukt 32bit. Virker alt dette litt forvirrende? Vel, trøst deg med at det gjør det for meg også :-D
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 15:07

Aner ikke om 32 bit er hurtigere enn 64 bit, men det er vel nærliggende å anta at ettersom 64 bit er nyere teknologi så vil det være et naturlig valg? I hvertfall tenker jeg slik :bitchin:
medlem i 206 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 15:08

Hvis du ikke merker noen forandring, så gå for 32bit ;)
medlem i 163 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav Dan Hansen » søn 12.09.2010 16:24

Klart det er et alternativ, men man er jo vrang også da vet du ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Partisjonering i Mandriva XFCE

Innleggav linuxgnu » søn 12.09.2010 16:28

He,he, ja det må til hvis man skal lykkes :-D
Er det ikke noen her på forumet som kan hjelpe Dan Hansen med 64bit flash problemet?

Her har jeg forøvrig laget en blog med mine hjelpefilmer: Hjelp til linux Mandriva
http://my.opera.com/linuxgnu/archive/mo ... y=20100807

Jeg har akkurat nå lastet opp en ny film til youtube
http://www.youtube.com/watch?v=ZEGTNeb841I&hd=1
medlem i 163 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]