Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » ons 15.09.2010 15:43

linuxgnu skrev:Problemet er ikke Linux, men at du vil gjøre ting vanskelig fremfor å gjøre det på den måten jeg sa til deg, nemlig enkelt. Vel, du er radioamatør med litt spesielle behov og det respekterer jeg. Men å gi opp Linux på grunn av dette med Radio? når du kunne kjøre de få programmene du trengte på Windows-plattformen i Virtualbox. Jeg innrømmer at dette med Konsoll ikke er det enkleste. men du bør finne ut hva du egentlig trenger datamaskinen til, før du avskriver Linux helt. :-) Men lykke til videre uansett hva du velger.
Du kan jo ha både Win og Linux på samme maskin da, bare husk å installere Win først. :-)


Vel, skal jeg først begynne å installere Windows for få til det jeg ønsker, kan jeg like gjerne kjøre Windows hele veien, da jeg vet at det i hvert fall fungerer. Om enn ikke optimalt, men da har jeg alt jeg trenger programvaremessig, og har kjørt det slik i årevis.

Nå blir dette litt OT her, men når det kommer til "spesielle" behov, kan jeg nevne at jeg er selvstendig næringsdrivende (trenger faktureringsprogram) og jobber en del med både fotografi og video. Her har jeg i "windowsverdenen" brukt Photoshop og Magix (i to utgaver, ver 10 og 14) + at jeg som sagt også er radioamatør, og bruker så langt HRD (Ham Radio Deluxe). Til tekstbehandling og slike ting bruker jeg OpenOffice, og da det fungerer like greit i Windows som i Linux, ser jeg faktisk ingen grunn (rent teknisk sett) til å bruke Linux ene og alene for å kjøre Windows så jeg kan kjøre de programmene jeg trenger.

Videre er jeg avhengig av å ha muligheten til å komme på internett via mobilen (en Nokia N95) og USB-dongle.

Mitt ønske om å benytte Linux er av mer "politisk" art, da jeg er misfornøyd med hvordan flere programvareleverandører behandler brukerne sine (gjelder ikke bare Microsoft), og enhver form for problemer imøtekommes med at man skal være nødt til å bruke penger på en oppgradering. Og så det evindelige antivirusjaget da ...

Når det så kommer til bruk av Linux har jeg vært veldig fornøyd med Mandriva, hvor jeg har kunnet bruke CinePaint, Cinelerra og Kino til foto- og videobiten, jeg har testet ut CQRLog til logging av kontakter på amatørradioen, og er blitt anbefalt Fldigi til spesielle modus (digitalt samband etc). Videre tror jeg Flrig kan styre riggen på en hensiktsmessig måte. Alt dette er integrert i HRD, og jeg vet flere kjører det kjempefint i Wine, men jeg får det bare ikke til. Hverken i Mandriva (den ene eller den andre versjonen) eller i Fedora. Sistnevnte får jeg heller ikke på nett via trådløst, da det visstnok er noe krøll med chipsettet. Prøver jeg å installere det chipsettet jeg trenger, får jeg bare feilmelding om at jeg ikke kan installere, på grunn av avhengighet at to andre elementer. Og prøver jeg å installere noen av disse andre, får jeg samme feilmelding, bare at denne trenger de to andre igjen. Blir en litt sånn evig runddans jeg ikke ser noen løsning på, og ja, da er det kanskje enkelt å rulle over på ryggen og overgi seg. Sikkert feigt mener noen, et nederlag, mener andre, men slik jeg ser det akkurat nå, definitivt det enkleste ... :-)

PS: Grunnen til at jeg ville prøve Fedora er fordi denne visstnok har en del radioamatørprogrammer i repos ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Brakkvatn » ons 15.09.2010 16:55

Hei, Dan.

Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din når ting ikke fungerer som det skal på Linux. Og jeg må innrømme at etter erfaring er det ofte er et eller annet som ikke fungerer helt som en vil på Linux. Og man bruker jo datamaskinen som et verktøy man har behov for, så da kan man ikke for enhver pris installere Linux koste hva det koste vil. Det virker som om linuxgnu har passert fornuften i sin evangelisering. Det jeg ville anbefalt som en siste løsning er å se om det finnes en Linux brukergruppe i ditt nærmiljø (alle de store byene har det, med unntak av Stavanger) og bli med på en installfest sammen med disse folka. Da er du i samme rom som en hel haug av kompetanse. Det er kanskje den beste settingen å få hjelp til "alt" :)

Lykke til videre!

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » ons 15.09.2010 17:24

Brakkvatn skrev:Hei, Dan.

Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din når ting ikke fungerer som det skal på Linux. Og jeg må innrømme at etter erfaring er det ofte er et eller annet som ikke fungerer helt som en vil på Linux. Og man bruker jo datamaskinen som et verktøy man har behov for, så da kan man ikke for enhver pris installere Linux koste hva det koste vil. Det virker som om linuxgnu har passert fornuften i sin evangelisering. Det jeg ville anbefalt som en siste løsning er å se om det finnes en Linux brukergruppe i ditt nærmiljø (alle de store byene har det, med unntak av Stavanger) og bli med på en installfest sammen med disse folka. Da er du i samme rom som en hel haug av kompetanse. Det er kanskje den beste settingen å få hjelp til "alt" :)

Lykke til videre!


Hehe, laster i dette øyeblikket ned Fedora 13 i 64-bit versjonen. Har fått noen tips på forumet til Fedora jeg må teste ut. Ellers kan nok en del av denne "frustrasjonen" knyttes til min egen utålmodighet. Sliter ofte fryktelig med å måtte vente i timesvis, kanskje dagesvis, på å få svar på spørsmålene mine. Men nå virker det som det er en del mer "liv" på Fedoras forum enn på Mandriva sitt, så jeg prøver igjen ... :bitchin:
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tor 16.09.2010 20:07

Jah!

Og Fedora 13 bare kjører og kjører. Her funker det meste, wine inkludert.

Nå tror jeg jammen jeg er i mål gitt ... :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Tertitten » tor 16.09.2010 22:37

Fedora er en veldig bra distribusjon, den er en såkalt bleeding-edge distro, og fedora er ofte den distribusjonen som introduserer nytt og nye funksjoner, som bleeding-edge kan fedora ofte være veldig ustabil ved release (men fikses etterhvert) og ofte finnes det tullete feil (som f.eks at root aksess ikke kreves ved installasjon av programvare)
Dette er ting man bør være obs på når man velger fedora. ....

fedora kan også være vanskelig å sette opp om man ikke kjenner til fedora så godt fra før, men heldigvis finnes det programmer som easylife og autoten osv som er veldig til hjelp for å sette opp multimedia, java fonter og mye mer.

Forøvrig har du rett i at fedora sitt forum er mer aktivt en hva mandriva sitt er, slik burde det også være spør du meg..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav linuxgnu » tor 16.09.2010 23:31

Det virker som om linuxgnu har passert fornuften i sin evangelisering


For noe unødvendig tull.
Jeg ønsket Dan Hansen lykke til videre uansett hva han måtte velge.
Han velger Fedora, og hvorfor ikke. Dette er hans valg. Jeg for min del tester Fedora på den andre harddisken i dag. Må finne noe nytt hvis Mandriva går skikkelig på tryne i morgen. :rolls eyes:

Jeg gir bare ulike tips til Dan, take it or livit. :-)
medlem i 163 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » fre 17.09.2010 7:39

linuxgnu skrev:
Det virker som om linuxgnu har passert fornuften i sin evangelisering


For noe unødvendig tull.
Jeg ønsket Dan Hansen lykke til videre uansett hva han måtte velge.
Han velger Fedora, og hvorfor ikke. Dette er hans valg. Jeg for min del tester Fedora på den andre harddisken i dag. Må finne noe nytt hvis Mandriva går skikkelig på tryne i morgen. :rolls eyes:

Jeg gir bare ulike tips til Dan, take it or livit. :-)


Tok det slett ikke sånn, og grunnen til at jeg tidligere brukte Mandriva var fordi den har den beste norske oversettelsen. Nå har jeg valgt å prøve Fedora på engelsk, og så langt ser det faktisk ut som om den fungerer bedre på min datamaskin.

Av en eller annen grunn funker PhotoShop under Wine (hvilket jeg vel ikke kommer til å bruke uansett da det finnes Cinepaint og Gimp), og HRD (Ham Radio Deluxe) fungerer nok ikke optimalt noen steder bortsett fra under Windows. De som forteller meg det kjører fint, kjører med begrensninger. HRD er en "suite" med flere integrerte moduler, hvorav noen av dem visstnok trenger en sql-database for å funke. Men dette er ikke et stort problem, før jeg "oppdaget" HRD logget jeg på papir og/eller i et excel-regneark, så det kan jeg i og for seg fortsette med inntil videre.

Har nå brukt noen dager på dette, og har så langt både redigert bilder og film i Fedora, i dag skal jeg teste oppkobling mot internett via mobiltelefon, samt installasjon av XP under Virtualbox (rett og slett for å teste det ut). Dessuten kan det være hendig å ha muligheten for å gjøre en del ting på "gamlemåten" inntil jeg lærer å gjøre det med ekvivalenter i Linux.

Blir noen spennende dager fremover, testing, testing og testing ... :-D
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav unbob » lør 18.09.2010 19:56

openSUSE Build Service har også hamradio pakker (søk hamradio oppe til høyre) Kanskje verdt å gå gjennom i tillegg til Fedoras repo om du mangler noe spesielt. (har ikke snøring på hamradio. bare ett tips.)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron