Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav Soerboe » tir 28.09.2010 15:41

I den forbindelse lurer jeg på om noen har tips til hvilke mobil man bør velge i dagens marked? Er det verdt å vente på MeeGo eller er Android det man bør gå for? (Iphone er helt uaktuell, har ikke tenkt på tanken engang). Tenker helst å kjøpe i nærmeste framtid.
Altså tips mottas med stor takk :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav omaha » tir 28.09.2010 15:57

Spørs hva du er ute etter men...

Jeg har ventet en stund på EVO4 for Norge - dvs Desire HD, men sitter på gjerdet til MeeGO kommer fordi jeg tror den kommer til å passe meg. Jeg ønsker uansett å vente til jeg har begge å sammenligne med. Stalltips: Julehandelen.

Det jobbes b.la med OVI for KDE - men på et tidlig stadium.

Tror ikke du kommer til å bomme med noen av de, så om det haster er det ikke så mye å lure på egentlig. Mht Android hadde jeg nok holdt meg til 1ghz eller mer med tanke på senere versjoner av Android.
medlem i 204 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav Soerboe » tir 28.09.2010 16:04

omaha skrev:Tror ikke du kommer til å bomme med noen av de, så om det haster er det ikke så mye å lure på egentlig.


Hehe, jeg er sikkert helt blind, men ser ikke hvilke telefoner du henviser til... :-)

Jeg tror nok at jeg går for Android, jeg tror at hvis jeg skal vente på MeeGo vil jeg aldri få kjøpt meg mobil for da kommer jeg bare til å vente litt til og litt til og litt til for å få med det aller siste :-)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav omaha » tir 28.09.2010 16:28

Jeg tør ihvertfall ikke å påstå noe mht hva som kommer når med MeeGO, men jeg tipper at det dukker opp en ved juletider. Tar solid forbehold.

Mh 1ghz TROR jeg det blir en grense for spec mht senere versjoner av Android - dvs går du lavere tror jeg du KAN blir sittende fast med en eller annen versjon (f.eks 2-serien). Langt ifra sikkert - så spekulasjon...

http://www.htc.com/no/product.aspx
http://www.engadget.com/2010/08/02/noki ... -revealed/
medlem i 204 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav Soerboe » tir 28.09.2010 16:36

Jeg ser at i det øverste sjiktet er det Samsung Galaxy S og HTC Desire som har fått de desidert beste anmeldelsene. Jeg synes strengt tatt at det er litt dyrt for en mobil, men men. Jeg er at LG kommer med en ny mobil med Android (dog bare 600 MHz, men JiT). Hva tror du om denne: http://www.mobili.no/tester/test-av-lg-p500-optimus-one/? Kona har en LG-mobil (pseudo-smarttelefon) og den er overraskende bra. Jeg synes at LG gjør mye bra og med en pris som ikke er avskrekkende for menigmann.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav omaha » tir 28.09.2010 17:31

Galaxy S har så vidt jeg vet fått gode kritikker. Desire har dratt iland veldig gode kritikker. Mht Desire HD er den rett rundt hjørnet, så skikkelig gjennomførte tester er nok ikke klare enda. Mitt inntrykk er at Sense (HTC gui) er smart - og jeg liker det.

Folk foretrekker forskjellig format på telefonene (skjermstørrelse, med/uten tastatur osv), så det er litt opp til dine preferanser (og langt ifra mine) :)

Tekster du mye eller skriver Epost så må du ta hensyn til det - ringer du bare så er det meste overkill. Stor skjerm er fint for GPS - men ikke lommevennlig. Bruker du mobilen til musikk er det viktig at den har god lydenhet. Har tittet på HTC HD2 og likte den mht format/kvalitet.

LG har jeg ikke noe forhold til mht mobil.

Jeg pådro meg kronisk Nokia-aversjon for noen år siden, men MeeGO-telefonene kan kanskje endre det.

Men ta ikke det jeg sier for fast fisk - jeg har jo ingen av disse selv, men følger litt med fordi det snart er byttetid her også.
medlem i 204 måneder
 


Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav ak » tir 28.09.2010 20:07

Jeg har nå hatt en Galaxy S i et par uker.

Hva skal man si... den fungerer helt greit. Du kan trygt si at jeg ikke har lest brukerveiledningen, og ikke er jeg noen stor fan av mobiltelefoner heller. Det som slår meg er at det er litt vanskelig å bytte mellom programmer som allerede kjører og batteribruken varierer sterkt, men stort sett klarer jeg meg noen dager.

Wifien på den har ganske dårlig dekning, men det er vel vanlig på disse telefonene. Skjermen er veldig digg og merkelig nok så bruker den svært lite batteri på å spille av filmer, så jeg har nå begynt å se TV serier når jeg beveger meg fra A til B og det ikke er verdt å dra opp laptopen. Høretelefonene som følger med er veldig bra og man hører lite 1800MHz lyder på de.

SSH klienten fungerer også greit. Et stort irritasjonsmoment er at det skal mange trykk til for å bytte språk på input, noe som gjør livet litt surt for de av oss som skriver på mange forskjellige språk.

Den føles generelt veldig rask, men i noen få sammenhenger blir det seigt og man kan bli usikker på om det er trykkene som ikke blir registrert, om det ikke finnes noe å trykke på akkurat der, eller om det bare tar litt tid.

Jeg har bestilt bedre abonnement nå, så fra og med nesten uke kan jeg forhåpentligvis prøve en "always online" hverdag. Hittil har jeg alltid sett på telefonene mine som høyst midlertidige og aldri puttet noe av verdi på de, jeg merker allerede nå at den avlaster litt mer når jeg kan droppe et par mentale huskelapper.

Jeg håper fortsatt på WebOS, men jeg gir vel HP mindre enn 50% sjanse for å lykkes med det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Den gamle mobben trenger å skiftes ut

Innleggav Tertitten » tir 28.09.2010 20:27

Her kommer svar fra en som ikke har greie på mobiler i det hele tatt :)

Jeg anskaffet meg en SonyEricsson XPERIA Mini i forrige uke med android på, android slår meg som ingenting annet en genialt, men som sagt så har jeg ikke greie på mobiler for 5 øre heller...

Jeg har funnet en del artige applikasjoner som jeg leker meg med, akkurat nå styrer jeg Amarok, Banshee, XBMC, Deluge og andre linux applikasjoner med mobilen, genialt, har fjernkontroll til Multimedia boksen med telefonen, er super fornøyd jeg..

Mine krav til mobiltelefoner er nok ikke så store som andre her inne og kjenner jeg meg selv rett så er det bare moro den første uken, men android virker som ett bra system syns jeg.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]