Hater patenter

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hater patenter

Innleggav Soerboe » tor 14.10.2010 19:32


Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav viking60 » tor 14.10.2010 19:40

Dette må da være et programvare patent og dermed ugyldig i Europa?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav lmh1 » fre 15.10.2010 9:35

Syns bedrifter, kan ta pantent på logo, navn,ideer etc så sant det ikke begrenset muligheten for konkuranse. Nå finnes det nok konkurranse lovverk også, der man kan bruke tilsvarende idee, som bare er litt forskjellig.

Men når det kommer til slike ting, syns jeg det går utover forbrukeren.
Siden mange produsenter som selger touch mobiler, vil no slite der, hvis det blir sak av det.

Blir nesten som man kjøper ulovlige produkter, hvis en annen har patent, på en funksjon som en annen prøver å etterlingde.

Kanskje elkjøp/lefdal skulle ha patent på selge bluerayfilmer til under 100 kr?
Da måtte alle handle hos elkjøp/lefdal til den prisen, eller betale mere for varen et annet sted.

Syns det er riktig, at folk likevel kan selge en tjeneste uten patent, hva hvis bare noen få snekkere kunne bygge et hus i murstein? Da måtte mange ha valgt plast eller tre istedenfor.
medlem i 168 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav geirergoy » lør 16.10.2010 1:07

Hei!
Jeg har i årevis brukt en Acer laptop med Ubuntu/Debian/Mint/PCLinuxOS....

Etter å ha prøvd min brors Eplebok, ble jeg positivt overrasket over touchpaden.

Hvorfor finnes det ingen andre PCer enn Mac, som har diger touhpad som kan kjenne flere fingre?
Ville det bryte et patent?
Eller er det bare lavt nede på prioriteringslisten til Acer?
Jeg likte de tingene man kan gjøre med en, to eller tre fingre på eplets touchpad.
Men jeg kan aldri føle meg hjemme i et ufritt OS.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav moma » lør 16.10.2010 12:26

Canonicals uTouch (multi-berørings) prosjekt ser lovende ut. Denne demovideon kom ut et par dager siden; http://blog.canonical.com/?p=446

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav omaha » lør 16.10.2010 13:23

Ikke helt min greie med touch men det der ser lovende ut ja.

Jeg tok en liten titt på hva kde holder på med og fant denne for sammenligningens skyld:

http://www.youtube.com/watch?v=OjO5X1AD ... re=related

Håper på sterk konkurranse mellom de slik at det blir to gode alternativer. Regner med at det blir et reelt bikkjeslagsmål mellom alle alternativene som sloss om pallen. GJetter på tablets med winmo 7 om 6-12 mndr, HP slipper nok noen med WebOS, og Android vil vel ha en versjon (3.0?) som duger snart.
medlem i 204 måneder
 

Re: Hater patenter

Innleggav Morder269 » lør 16.10.2010 14:29

medlem i 165 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]