Mandriva verdt å satse på?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » søn 17.10.2010 14:43

Har i noen uker nå testet både Mandriva 2010.1, Fedora 13 og såvidt kikket litt på Ubuntu 10.10 og kommet frem til at det synes som om Mandriva blir det operativsystemet jeg må kjøre for å få til det jeg ønsker.

I begynnelsen testet jeg Mandriva XFCE 64-bit på norsk, men syntes det vi "rotete" og lite konsekvent i oversettelsene. Ettersom jeg installerte litt ymse programmer ble det en salig blanding av norsk og engelsk, noe jeg fant svært irriterende å jobbe med. Bagateller? Ja, kanskje, men like fullt irriterende så jeg droppet det prosjektet.

Da jeg forsto jeg kunne gå over til 100% engelske versjoner, tenkte jeg å prøve ut Fedora 13. Har hørt den skulle være både rask og fin, men det gikk ikke lang tid før jeg fikk problemer. Også denne var 64-bit, så første "baugen" var flash. Deretter måtte jeg finne en løsning på å installere Cinelerra, og Cinepaint bare kræsjet hele tiden. Hadde heller ikke trådløst nettverk etter installasjonen, og måtte i konsoll med nettverkskabel for å komme på lufta. Fikk ellers inntrykk av at det var betraktelig hurtigere å få svar på Fedora-forumet enn Mandriva sitt, noe jeg ser på som positivt.

Men etter å ha kjørt Fedora en periode gikk jeg tilbake til Windows, ene og alene fordi jeg jobber en del med film og foto, og der vet jeg i det minste at ting og tang fungerer når det gjelder. Dessuten er jeg avhengig av å sende filer via mobilt bredbånd ved hjelp av min Nokia N95 eller bredbåndsmodem, og dette fikk jeg sånn sett heller ikke til i Fedora.

Har nå brukt et par dager på å laste ned og kikke på Ubuntu, men av en eller annen grunn "liker" jeg den ikke. Vet ikke hva det er, men det er bare en følelse jeg har.

Derfor har jeg lastet ned og prøvd ut Mandriva 2010.1 One KDE Engelsk, og så langt har jeg startet opp systemet, installert og redigert film (også i mpeg4) både i Kino og Cinelerra. Jeg har redigert bilder i Cinepaint, jeg har koblet meg til internett via bredbåndsmodemet mitt fra Telenor, jeg brukt FTP, installert Bluefish og Scribus, og jeg har logget inn i nettbanken min. Jeg har også koblet datamaskinen til tv'en via HDMI og sett film fra NRK. Stort sett alt jeg ønsker, og som jeg pr idag bruker Windows til. Ikke er det irriterende heller, da alt er på engelsk, og ikke blir en salig blanding lenger.

Det eneste jeg ikke har fått til er å finne ut hvordan jeg installerer programmer til radioamatørbruk (jeg finner programmene, men vet ikke hvordan jeg installerer dem), men dette regner jeg med bør kunne løses på en eller annen måte. Videre er jeg litt engstelig med tanke på Cinelerra, Mandriva One kun er i 32-bit, mens Cinelerra anbefales å kjøre 64-bit da dette regnes som en mer stabil versjon.

Så er spørsmålet; er Mandriva verdt å satse på for fremtiden? Mene å ha lest det er litt -uhm- "turbulent" hos dem om dagen. Vil helst ikke installere noe som ikke støttes i fremtiden. Og neste spørsmål da er; hvis det ikke er noen "fare" for å bruke dette, bør jeg da laste ned og kjøpe PowerPack og få 64-bit isteden for One? Brukte PowerPack for noen år siden, og syntes det var rimelig greit å bruke noen kroner på ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav lmh1 » søn 17.10.2010 15:27

Husk min erfaring "Mandriva er veldig følsom for maskinvare endringer"

Så skal du bytte skjermkort, overklokke prosessor, legge til ram etc, bør du droppe mandriva.

På det området er Ubuntu/Kubuntu etter det jeg erfarer ofte bedre.

Powerpack er etter min mening ganske så likt som ONE/Free, bare at det følger med drivere til Nvidia/ATI, og har Adobe reader, opera etc. Med gratis support i 3 måneder om jeg ikke husker feil.

XFCE vil jeg kaller jeg lite grafisk skrivebord, (Anbefaler heller KDE/Gnome).

I følge (Standard mandriva powepack oppsett) om du ikke trenger flere programmer en det som er der, syns jeg nesten det ikke er noe vits med 64 bits, selv gikk jeg ned fra 64 til 32 bits da hadde jeg ikke samme driver problemene lengere med overklokket maskin. Nå vet ikke jeg om jeg var uheldig her, men det er jo irriterede med slike problemer. Merker ikke forskjellen i praksis mellom powerpack 32 og 64 bits selv om jeg har 4 GB ram.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » søn 17.10.2010 15:32

Bruker en laptop, så endringer/oppgraderinger er lite aktuelt.

Powerpack inneholder som du sier alle "kommersielle" drivere. Grunnen til at jeg vurderer den er fordi den også fås i 64-bits, noe som visstnok skal være fordelaktig ved bruk av Cinelerra ...

Foretrekker KDE ... :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav unbob » søn 17.10.2010 16:57

Free DVD'ene deres har 64bit utgave.
Har du trøblete maskinvare anbefaler jeg å installere med kablet nett tilkoblet og når installasjonen er ferdig åpne maskinvare verktøyet (husker ikke hva det heter) i kontrollpanelet så sliter den inn de driverne som trengs.

Om det er noe å satse på kan de som følger Mandriva svare bedre på enn meg; er en del Mandriva brukere her.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav lmh1 » søn 17.10.2010 18:20

Er bare å prøve free ja.

Husk på at hvis man har problemer, med skjermkortdrivere, er det ikke så enkelt å konfigurere xorg, om man ikke har kompentansen.

Selv har jeg gitt opp free, på grunn av det. Og foretrekker one eller powerpack.

Men er jo bare å prøve, om man kommer inn til KDE/gnome kan man bare installere hva man vil etterpå.

Nå er ikke jeg noen mandriva expert, selv om jeg har hatt mandriva i 4-5 år, har jeg ikke hatt tid til å lære meg det godt nok.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav unbob » søn 17.10.2010 18:41

Virker skjermkortdriver i one eller powerpack, skal det ikke være noe problem å få det til å virke med free. Bare starte skjerminnstilling verktøyet (husker ikke hva det heter) i kontrollsenteret og du blir tilbydd installasjon og auto oppsett av den ufrie driveren.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » søn 17.10.2010 19:11

Har sånn sett ikke problemer med noen av delene, men spørsmålet er om det er noe å strebe etter, hvis alt fungerer fint i 32-bits. Og - hvis Mandriva ikke følges opp for ettertiden ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav viking60 » søn 17.10.2010 20:37

Min Mandriva 64 bit blir stadig oppdatert og fungerer utmerket. Mandriva vil fortsette sin vanlige business og skal være verdens beste KDE distro ifl ambisjonene. Mageia vil også være 100% kompatibel med Mandriva når den kommer så skulle du være misfornøyd burde det være enkelt å skifte.
Mandriva er i alle fall finansert og driver videre.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » søn 17.10.2010 21:25

Så det, og må vel si at Mandriva med KDE så langt er noe av det beste jeg har testet. Dog sliter jeg litt i og med det så godt som er umulig å finne noen Ham Radio-programmer som lar seg installere i Mandriva. Er nå over i Fedora igjen, og der ligger det massevis i repo, så vi får se hva jeg ender med ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav marxleni » søn 17.10.2010 21:29

Skal du kjøre Ubuntu, så bør du ennå bruke 10.04 da 10.10 er altfor buggi.
Jeg fant en rekke med feil og mangler som jeg ikke har i 10.04. Nei, det er nok best ihvertfall vente et par måneder før man oppgraderer til 10.10
Mandriva er meget bra, men jeg synes fontene uansett hva en gjør, er betydelig dårligere enn i Ubuntu. Jeg gidder ikke bare bruke Opera. Jeg bruker for det meste Chromium, og firefox til nedlasting av youtubefilmer, samt banken. Resten bruker jeg Chromium til. Mint er også veldig bra, men jeg hater denne grønnfargen. :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav josi » søn 17.10.2010 23:31

Det ser ut til å være litt forvirring rundt de ulike Mandriva-versjonene.

De ulike versjonene er ikke ulike linux-distribusjoner. Det er kun snakk om ulike installasjonsmedium som installerer ulike pakkekombinasjoner. Unntaket er Powerpack som har noen ekstra pakker med programvare som ikke kan distribueres fritt.

Det skal altså ikke være enklere å konfigurere skjermkortdriverne i One/Powerpack enn i Free. Oppsettverktøyet er det samme og grafikkdriverne er de samme. Men husk at Free i utgangspunktet kun har fri programvare. Derfor må muligens non-free-pakkebrønnen først aktiveres om man ønsker å bruke proprietære drivere.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » man 18.10.2010 8:49

Det er riktig det. Free inneholder kun fri programvare, One en salig blanding av lisensiert (men gratis) programvare og PowerPack det hele. Inkludert noen man må betale for, derav koster den også litt. Har dog opplevd forskjeller i installasjonen, da jeg har klart å installere både One og PowerPack i tilfeller der Free ikke har latt seg installere. Dette tror jeg har noe med driverne å gjøre, som til den aktuelle datamaskinen ikke var "frivare".

Er ellers tilbake i Mandriva igjen (Gud jeg elsker disse installasjonene som ikke tar mer enn en snau halvtime før at er oppe og går) da jeg ikke fikk til å se film i Fedora i går, og Ubuntu ikke lot seg komme på trådløst nettverk. Tror det er samme "feilen" (mangelen på driver) der som i Fedora, men det lot seg ikke løse på samme måte, da Ubuntu "tullet rundt" med no' rpm-greier.

Fikk ellers tid nok i Fedora til å prøve ut noen radioamatørprogrammer, og her har utviklerne mye å ta igjen for å komme opp på Windows-nivå. Vet ellers at Ham-Radio-Deluxe er integrert i spesialversjonen av Ubuntu rettet mot radioamatører, så det er tydeligvis mulig ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav unbob » man 18.10.2010 12:37

Har du vurdert openSUSE? En av de bedre på KDE (IMHO) i tillegg til at de har hamradio repo.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » man 18.10.2010 13:54

Har ikke vurdert openSUSE nei, men kan jo alltids ta en kikk på den ved anledning. Men en forutsetning er nesten at de Ham-radio-greiene der er bedre enn dem som var i Fedora, for det var ikke mye å skryte av, for å si det sånn. Ikke det at jeg er noen ekspert hverken på det ene eller andre området, men er ikke i nærheten av det jeg brukte i Windows.

Ellers er jeg ganske så fornøyd med Mandriva, nå som jeg begynner å ha installert den noen ganger :bitchin: Alt funker mer eller mindre rett etter installasjonen, og det er bare noe småtterier jeg må inn og fikse i etterkant. Men så lenge hele denne operasjonen tar mindre tid enn bare å fyre opp installasjons-cd'en til windows - ja, jeg sier ikke mer. Da kan jeg heller logge i et regneark inntil det dukker opp et program jeg kan bruke.

Har dog et litt mere "vrient" problem - men det tar jeg i en egen tråd ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav marxleni » man 18.10.2010 14:32

Du leter og leter, slik som jeg gjør, men for din del, så burde du ha både win og mandriva på samme maskin, for Linux er ikke bra på alt, det har jeg i ulike andre sammenheng påpekt opptil flere ganger. men til internett og epost er win elendig, og for ikke å snakke om sirup. Ubuntu 10.10 finale, eller som jeg velger å kalle den [u]Ubuntu 10.10 beta[/u]går nærmest 2 ganger så fort som win gjør.
Måtte teste Ubuntu 10.10 oppgradering en gang til, var egentlig bortkastet tid, får komme meg inn i Mint igjen der det faktisk fungerte.

Men du trenger ikke teste mer etter at du har testet opensuse, for da tror jeg nok du ikke finner noe bedre radiomikkmakk noen andre linuxsteder heller.
Jeg tror du i så fall må bevege deg over til å installere tar.gz pakker. :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]