Mandriva verdt å satse på?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » man 18.10.2010 14:53

Vel, jeg kan alt jeg trenger (og mere til) i Windows, så skal jeg først ha ett Microsoft-produkt inne, kan jeg like gjerne kjøre det rundt baut. En av grunnene til at jeg ønsker å bruke Linux er av "politiske" årsaker mer enn av praktiske, og selvfølgelig på grunn av at dette med sikkerhetsproblematikken man hele tiden må bekymre seg over.

Nå har jeg imidlertid funnet en distro som gir meg alt det jeg trenger for å kunne gjøre jobben min mer eller mindre tilsvarende som jeg gjorde med Windows, så får "hobbygreiene" komme i neste runde.

Ellers vet jeg det finnes massevis der ute (også for Mandriva) men de må, som du sier, installeres som tar.gz, så det er vel bare å brette oppp ermene og sette i gang og lære seg .. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav marxleni » man 18.10.2010 16:46

Bare stå på og lykke til videre i linux-verdenen. ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav Dan Hansen » man 18.10.2010 20:42

Hehe, jo takk for det. Virker veldig lovende dette her nå i hvertfall. Det meste fungerer veldig bra her nå, også videoavspilling og sånne ting. Neste skritt på stigen nå, blir å fjerne all den "dritten" Mandriva tydeligvis mener jeg trenger (les: installerer som standard). Der er de ganske så like Microsoft i grunnen ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva verdt å satse på?

Innleggav marxleni » tir 19.10.2010 0:17

Vel, dette er vel i grunnen Mandriva veldig bra på. Jeg har installert Mandriva utallige ganger og man har lært mye etterhvert. Bland annet at man kan luke ut det man ikke vil ha, føre man installerer det. Men har du installert det? vel, det er ikke for sent nå heller. Du har bare pakkebehandleren i stand bye, og skriver inn navnene på de programmene du ikke bruker i pakkebehandleren og merker de for av-installer.
Når du har gjort dette, så kommer det som oftest opp en boks som forteller deg å skrive inn en kommando i en Terminal for å rense opp. Det er svært viktig å gjøre dette, ja. Følger man bare anvisningene underveis så fungerer det meste bra med Mandriva. Mandriva er meget bra, stabil og vakker. Får du den til å virke slik du ønsker? da er du i mål. Jeg for min del, strandet på Mint, i den fungerer det slik jeg ønsker at det skal gjøre. Ingen er like, ikke en gang operativsystemene. :-D

Ellers kan du jo titte på mine hjelpe-filmer i Mandriva-forumet (kjetil ervik)
http://forum.mandriva.com/viewforum.php?f=188

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron