Windows XP i Mandriva?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 10:58

HVordan gjør jeg dette best (enklest?) mulig? Og vil det fungere som en "ren" windowsinstallasjon? Dvs - vil den kunne oppgraderes via Windows Update etc ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav josi » tir 19.10.2010 11:03

Installer Virtualbox og du kan kjøre Windows virtuelt gjennom det.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 11:21

Da prøver vi det, nå som vi fortsatt er i "testmodus" ... 8-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav geirendre » tir 19.10.2010 11:26

Ja som josi sier, så trenger du noe som emulerer
en virkelig maskin. Virtualbox eller Vmware gjør dette.
Inne i denne virtuelle maskinen kan du innstallere f.eks Windows
eller Linux, eller hva det måtte være.

Hovedmaskinen din (ofte betegnet host) må da ha
kapasitet til både å kjøre Mandriva og den virtuelle maskinen (Windows)
Dvs. ha nok prossesorkraft og nok minne til å kjøre begge OS samtidig.

Obs. Windows vil være like utsatt da som på en fysisk boks,
så Antivirus, WindowsUpdate etc. må være på plass
for å sikre den.

Virtualbox finner du sikkert i pakkebrønnene til Mandriva. :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 11:55

Hvilken er å anbefale? VirtualBox eller VMWare?

VirtualBox ligger i brønnen, så vi tester den først.

Har ellers en Fujitsu Siemens Amilo 3553 med en AMD Turion X2 64-bits CPU og 4GB RAM, og 500GB HDD så det burde vel holde?
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav geirendre » tir 19.10.2010 12:07

Den burde nok tåle å bli infisert med Windows ja. ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 12:21

Hehe, er nå mest for å teste da. Og så var det disse radioamaøtgreiene da ....

Uhm - installerte Virtualbox helt standard (svarte stort sett "yes" hele veien), men hvordan i huleste installerer jeg Windows inni der? Filbehandleren min skjønner ingenting ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav marxleni » tir 19.10.2010 13:16

På Norsk:
http://translate.google.com/translate?j ... anual.html

På engelsk:
http://www.virtualbox.org/manual/UserManual.html

Når du har installert Virtualbox i pakkebehandleren i Mandriva, så må du gå på program-menyen å starte programmet. Men sett deg inn i de linkene jeg sendte deg.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 14:38

Var egentlig veldig selvforklarende. Måtte bare reboote først - og det er vi jo ikke vant til (lenger) :devil:
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav marxleni » tir 19.10.2010 18:27

Ja, det glemte jeg å si da, det er klart at du må re-starte maskinen. Nei, dette med å starte maskinen i hytt og pine, er noe man bare gjør med Windows :-D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav unbob » tir 19.10.2010 18:31

Har du en prosessor som har innebygd virtualiseringsteknologi (Intel VT-x / AMD-V) bør du slå på dette i BIOS om det ikke allerede er slått på. Dette gir deg mulighet for å installer 64-bits OS på 64-bits CPU i VirtualBox. Det virtuelle OS'et går også raskere når dette er slått på.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 20:14

marxleni skrev:Ja, det glemte jeg å si da, det er klart at du må re-starte maskinen. Nei, dette med å starte maskinen i hytt og pine, er noe man bare gjør med Windows :-D


Hehe, nei, deilig å slippe det gitt :-)

unbob skrev:Har du en prosessor som har innebygd virtualiseringsteknologi (Intel VT-x / AMD-V) bør du slå på dette i BIOS om det ikke allerede er slått på. Dette gir deg mulighet for å installer 64-bits OS på 64-bits CPU i VirtualBox. Det virtuelle OS'et går også raskere når dette er slått på.


Vet neimen ikke om det er slått på, men jeg har da vitterligen installert 64-bits Mandriva på denne maskinen. Akkurat nå bruker jeg 32-bits (One) så da hjelper det vel ikke så mye? Ellers er WindowsXP'en min også bare 32-bit.

Likevel må det jo nevnes at det virker som om Windows er raskere også i VirtualBox enn som ren installasjon, men det kan jo bare være innbilning.

Har ellers også installert WinXP og alle oppdateringer + Norman Antivirus og så langt går det glimrende. Litt rart å installere Windows i det ene vinduet mens jeg surfer i det andre :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav unbob » tir 19.10.2010 21:30

Har aldri prøvd 64-bit gjest på 32-bit vert med 64-bit CPU; regner med det ikke går...

Har samme erfaring med XP i VirtualBox. Går som ei kule i forhold til når det installeres "lokalt", men mulig det føles slik fordi maskinvaren jeg nå har er så rask i forhold til den jeg installerte XP på sist...

Du har noe som kalles seamless mode i VirtualBox som kanskje kan være kjekt å kikke på om du skal kjøre Windows program mye på ditt Linux skrivebord.

Hva trenger du Windows til?
Om det bare er noen få program kan det hende du kan klare deg med Wine...?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Arthur_D » tir 19.10.2010 23:14

Jeg leste nylig en forklaring på det at Windows føles raskere i en virtuell maskin. Den var at siden Windows XP var beregnet på mye mindre minne enn det de fleste har nå, cacher den ganske konstant til disk ved vanlig installasjon, mens ved virtualisering er det virtualiseringsprogrammet som styrer slikt, og dermed kan faktisk ting gå en smule raskere.

Sier ikke at dette er rett, men det høres da ut som en mulig plausibel forklaring.
medlem i 177 måneder
 

Re: Windows XP i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 19.10.2010 23:43

@unbob

Jeg "trenger" sånn sett ikke Windows, bortsett fra jeg har et fakturaprogram som ikke fungerer under wine. Nå kunne jeg riktignok kjørt dette fra en usb-stick på en hvilken som helst windowsmaskin, men så er det nå en gang det der med at "går det an, må det prøves ..." :bitchin:

Ellers har jeg et par sære radioamatørprogrammer som hadde vært kjekt å få opp å kjøre igjen ...
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron