Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Tertitten » tor 21.10.2010 13:47

Selvom jeg har 64bits arkitektur velger jeg selv å kjøre 32 bits, dette samme hvilken distro jeg har valgt.
Det er mange diskusjoner om hvor vidt man får så mye igjen for å kjøre 64 eller ikke, personlig etter min mening og erfaring tjener man ytterst lite på å kjøre x86_64, om man har ekstra mye minne og ønsker å utnytte minne til maks kan man velge i386 med PAE kjerne. Det er også muligheter for at problemer kan oppstå under x86_64 arkitekturen før eller senere etterhvert som du ønsker å legge inn ekstra software.

Personlig har jeg hatt problemer med ndiswrapper, adobeair, flash og diverse andre applikasjoner under 64bit, men det er ikke dermed sagt at andre må ha de samme problemene som meg... Derfor kan jeg bare komme med anbefalinger basert på mine egne erfaringer; Gå for Mandriva One med PAE kjerne (om du har over 3.5gb minne), etter min mening tjener du minimalt på å satse på x86_64.

Om du derimot vil ha de ekstra codecsen (som du får tak på i One uansett stort sett) så kan du jo gå for powerpack

Som sagt svaret er etter egne erfaringer og det er ikke akkurat noen tekniske argumenter presentert her, muligens kan andre utdype eller gi bedre svar.

Edit: Selv om denne artikkelen/diskusjonen er fra 2008 kan den kanskje gi noen svar/drepe noen "myter" ?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765428
Sist endret av Tertitten den tor 21.10.2010 14:02, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav viking60 » tor 21.10.2010 14:01

Free fungerer fint med powerpack repoene.
Adobe sin siste 64bits flash fungerer utmerket på denne.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 14:05

Tja, si det du. Har 4GB RAM her, og går jeg i "System Monitor" finner den tydeligvis alle 4, men sier jeg bruker "0,6GiB of 2,2GiB". Hva det betyr vet jeg neimen ikke, men det er nærliggende å tro at den finner alle 4, men klarer bare utnytte 2,2.

Hvorvidt dette er betydningsfullt eller ikke vet jeg heller ikke, men jeg tipper det det ikke har det rent generelt. Så er spørsmålet hva det vil bety når jeg drar igang Cinelerra for "full pakke", da den så vidt jeg har forstått anbefales å kjøres i 64-bit.

Videre henger det så på de eminente codec'ene. Kan hende det ikke betyr noe, da jeg tydeligvis har de codec'ene jeg trenger nå (i One) for både det ene og det andre, og systemet ber om det det trenger etterhvert som behovene oppstår. Mulig jeg er litt "gammeldags" i tankegangen, men jeg innbiller meg at de "originale" codec'ene er "best".

Jeg bruker datamaskinen profesjonelt i yrkessammenheng og liker at tingene er best mulig ut fra de forutsetningene jeg har til rådighet, men for alt hva jeg vet kan det jo hende det er minst like bra (om ikke bedre) å bruke de "uoriginale" codec'ene ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Tertitten » tor 21.10.2010 14:11

Om du bruker Maskinen i ditt yrke og du planlegger å bruke cinelerra _mye_, konvertering av multimedia-filer til ulike formater, generelt mye multimedia bruk så ville jeg uten tvil gått for 64 bits for det er her fordelene med 64 bits kommer inn, 64 bits system allokerer mer minne til enkelte prosesser som multimedia osv (etter hva prosessene krever) og siden du bruker maskinen profesjonelt er du vel også opptatt av å spare tid.

Jeg ville spurt Viking pent om han kunne guide deg for å sette opp Free x64 med powerpack repoene (da får du også tilgang til de codecs som finnes i powerpack), eller gått for kjøp av powerpack. :-)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 14:29

Jeg jobber som frilans video- og fotojournalist, og bruker pr i dag (brukte?) Photoshop 7.0 til fotoredigering, og Magix 10 og Magix 16 til videoredigering.

Her hadde jeg tenkt å gå for Cinepaint og Kino i stedenfor (enkel klipping og scenejusteringer) og dette har jeg tidligere testet og funnet "godt nok" til mitt bruk. Problemet tidligere var å koble seg til internett via mobilen, men sånn som det er i dag har jeg ingen problemer med den biten lenger, til og med Telenor bredbåndsmodemet mitt funker i denne versjonen.

Cinelerra var tiltenkt litt større prosjekter jeg jobber med i blant, så det hadde vært fint om den fungerte optimalt. Har lastet ned manualen, så jeg er i full gang med å lære den allerede. Klart, Linux og videoredigering har fortsatt forbedringspotensiale, men ut fra hva jeg har sett de siste par årene, har det skjedd mye i positiv retning.

Skal jeg først begynne å laste ned noen GB, blir det PowerPack, ikke Free. Tidsmessig blir det det samme, og da PowerPack inneholder alt det jeg trenger, blir det nok den fremfor Free. Selv om Free sikkert kan settes opp tilsvarende som PowerPack er det greit å slippe å dille rundt med å hente drivere og sånn i ettertid hvis jeg kan få alt fiks ferdig.

Men hvordan er det hvis jeg kjøper PowerPack? Vil den kunne oppgraderes senere? Eller må jeg kjøpe ny PowerPack og reinstallere ved hver ny versjon?

Har jo PowerPack 2009 - jeg skulle vel ikke være så heldig at jeg kan installere den og bare oppgradere?
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav viking60 » tor 21.10.2010 15:17

Kjøp eller forny abonementet på powerpack og kjør
Kode: Merk alt
mdkapplet-add-media-helper 2010.1

Denne apletten prompter deg for din ID hos Mandriva og legger deretter til repoene.

Du må selvsagt ha oppgradert til mandriva 2010.1 først.
Som root:
Kode: Merk alt
urpmi --auto-update -v


Du kan sjekke versjonen med:
Kode: Merk alt
rpm -q mdkonline

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 15:40

Vil dette funke fra Mandriva One 2010.1 Spring? (som jeg kjører nå) Eller vil jeg ikke få 64-bit da?

Og blir jeg nødt til å kjøpe ny oppgradering hvert halvår, eller vil den funke for evig og alltid?
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav viking60 » tor 21.10.2010 16:44

Den må vel fornyes sånn ca hvert år, men du kan kjøpe opp til 3 år med 25% rabatt. Det gjelder download versjonen (Powerpack supscrition)! Jeg kan ikke forstå vitsen med å sende en masse DVD'er hit og dit.
Men det er mulig at det følger med mer "support" med boksversjonen. Den er uansett verdiløs dersom du ikke snakker fransk. :-D

Dersom du har 32 bits versjonen så må du jo nødvendigvis laste ned 32 bits powerpack Begge variantene er med i kjøpet, så vidt jeg kan huske.

Så powerpack har egentlig ingenting med vilken arkitektur du velger.
Og ja det vil funke med Mandriva One 2010.1 Spring.

Jeg er som deg. Jeg har 64 bits boks og da skal den søren klype meg brukes! Minne over 3 Gig innkludert.

Det jeg gjorde var å kjøpe et abonnement og det er ikke utgått enda så det må muligens ha vært over flere år. Uansett så betraktet jeg det som en donasjon. Du får tak i mesteparten uansett dersom du liker å fikle.
Siden jeg hadde en utmerket fungerende Free installasjon så gadd jeg ikke å installere powerpack verjonen. Så jeg hektet på powerpack repoene og forsynte meg med det jeg trengte.

Du virker litt usikker her så jeg skal gjøre det litt enklere for deg.
Forny/kjøp powerpack subscrition.
Motta mail med adgangsinformasjon og last ned 64 bit (begge arkitekturene er tilgjengelig).
Installer 64 bit.
Ingen flere protester! :-D
PS: Da Mandriva har tradisjon for å være i finansiell krise en gang i året så bør du ta det med i betraktning. De driver for fullt og har overstått den siste krisen - som de pleier.
Slik jeg ser det så er denne distroen viktig og fortjener sånn sett en "donasjon" på 3 års abonement. Men du kan se det anderledes, jeg har ikke opplevd at oppdateringer etc har blitt påvirket av krisen. Distromessig har alt gått som smurt her hele tiden, så det er en av de aller beste distroene som finnes -krise eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 17:27

Da kjøper og laster vi ned Mandriva PowerPack 64-bit ...

Ferdig arbeid .... :-)

------------------------

4 timer senere - DVD nedlastet, brent og installert, og jeg er mer imponert enn noensinne. Så godt som alt det jeg tidligere var misfornøyd med er nå rettet opp, alt fungerte "ut-av-boksen", og det er tut og kjør.

Nå gjenstår bare litt "smårydding" i programrekka her, så er vi i mål :-)
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere