Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » ons 20.10.2010 1:21

Har vel forstått det slik at selve os'et er det samme, det er "garnityret" som er forskjellig. Dvs, Free inneholder kun frie programmer og drivere, One en salig blanding (men finnes kun i 32-bits) og PowerPack inneholder både fri og lisensierte programmer og drivere, samt at den (i likhet med Free) finnes i både 64-, og 32-bits versjoner.

Vurderer nå sterkt å kjøpe Powerpack'en av flere årsaker. Den inneholder en del codec'er jeg sikkert kommer til å trenge for å se og lage film, samt at det er en grei måte å vise teamet bak at jeg setter pris på det arbeidet de gjør.

Men så er spørsmålet; vil PowerPack kunne oppgraderes når det kommer nye versjoner, eller må jeg kjøpe en ny versjon hver gang?

Og hvorfor kommer ikke One i 64-bit hvis både Free og PowerPack gjør det? Er det ikke samme kjernen det er snakk om her, og bare det rundt som er forskjellig?

Akkurat nå kjører jeg One i 32-bit engelsk versjon og er strålende fornøyd. er det andre faktorer jeg bør tenke på ved eventuelt å oppgradere til PowerPack? I så fall, hvilke?
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav omaha » ons 20.10.2010 7:27

Om "One" dekker behovene dine er det ikke noen teknisk grunn til å bytte.

Men trenger du support og/eller vil støtte distroen er kjøp av powerpack en god ide. De trenger å selge litt skal de ha folk ansatt.
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » ons 20.10.2010 9:14

Har ikke støtt på noen "problemer" eller "begrensninger" av nevneverdig art riktig ennå, men klart det frister med 64-bit OS (rett og slett fordi jeg kan kjøre det 8-) ), dessuten mener jeg å huske fra forrige PowerPack at den inneholdt en del "snacksy" greier som er kjekt å ha. Codec'er og sånn f.eks. Har vel også mer eller mindre fått bekreftet i en annen tråd her, at alt dette funker "ut-av-boksen" og ifølge Mandrivas hjemmesider er Fluendos DVD-spiller inkludert. Vurderer også å kjøpe Fluendo Media Center, da jeg mistenker den for å være lik Microsoft sin i funksjonalitet.

Og så er det jo selvfølgelig det faktum at jeg synes det er greit å gi en slant til noen som satser på seriøs utvikling av et godt operativsystem :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav marxleni » ons 20.10.2010 9:21

Powerpack er grei den, har kjøpt den selv, men på grunn av dens uendelige fontproblematikken i Mandriva, så bruker jeg Linux mint i dag. Jeg angrer ikke på kjøpet, for jeg har ihvertfall støttet denne distroen, selv om jeg endog setter spørsmålstegn ved hvordan Mandriva håndterer inntektene pr dags dato. Mandriva er svært bra, antagelig den beste pr dags dato, men har et forferdelig fontproblem for tilfellet. Nei, det går ikke å kjøpe en oppgradering, ja, den går å oppgradere.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » ons 20.10.2010 10:49

Hvilke fontproblemer snakker du om? Jeg merker ingenting her hos meg, men det kan hende jeg bare ikke legger merke til det :-)

Når det gjelder oppdatering/oppgradering, hva menes egentlig? Betyr det at hvis jeg kjøper en PowerPack i dag, så kan jeg ha den "evig", og den lar seg oppgradere/oppdatere i det "uendelige"? Noe ala Windows? Eller må jeg kjøpe/betale hver gang det kommer en ny versjon?
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 11:33

Det er ikke noe font problemer I Mandriva i seg selv, font kan renderes ulikt fra skjermkort til skjermkort/skjerm til skjerm, oppløsning, DPI og driver innstillinger.

marxleni ser problemer med fonter i Mandriva, akkurat slik andre ser det i andre distribusjoner, noen opplever ikke font problemer i det hele tatt.

Bytte font hjelper ofte, aktivere hinting hjelper ofte, sette spesifikk DPI hjelper ofte, endre driver innstillinger, aktivere texturer, tulle rundt med refresh rate osv hjelper ofte..
I det hele tatt skal det gå å få en ganske god font på hvilken som helst distro om man bare gidder, men ikke alltid. Det finnes en del ttf fonter tilgjengelige også, og i tillegg kan man i mandriva ganske enkelt importere de aller fleste windows-fonter om man kjører dualboot.

Tilbake til emnet, selv ville jeg ikke kjøpt powerpack om det var for ekstra funksjoner, de funksjonene og evt. codecs kan du også få i one eller free, derimot om man ønsker å støtte Mandriva SA med noen kroner så værsågod :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav lmh1 » ons 20.10.2010 12:38

Før du kjøper mandriva bør du se på:

viewtopic.php?f=228&t=249598
viewtopic.php?f=228&t=249713
viewtopic.php?f=229&t=248197

Som sier, litt at maskinvare endringer i mandriva, bør du være litt forsiktig med, og at driverene, ofte ikke er satt opp direkte, men må gjøres i noen tilfeller manuelt, tror ikke sprint gjør det stort bedre.

Så du ikke erfarer samme problemene som meg.

Selv liker jeg best powerpack, men syns det blir jo litt dyrt, kjøp heller en litt eldre versjon, også oppgrader, da sparer du litt penger også.

http://store.mandriva.com/product_info. ... cts_id=479
Er nok verdt prisen, last ned oppdateringene senere under installasjon.

Husk om du bestiller en CD fra mandriva, kan fort frakten bli dyrere en i Norge.
Du trenger ikke handle mye fra mandriva før fri mva grensen på 200 kr nås.
medlem i 169 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav viking60 » ons 20.10.2010 13:40

Mandriva Powerpack finnes i 64 bits versjon.
Og ONE foreligger i 64 bits versjon hos MIB http://mib.pianetalinux.org/mib/news/ma ... -community

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » ons 20.10.2010 17:13

lmh1 skrev:Før du kjøper mandriva bør du se på:

viewtopic.php?f=228&t=249598
viewtopic.php?f=228&t=249713
viewtopic.php?f=229&t=248197

Som sier, litt at maskinvare endringer i mandriva, bør du være litt forsiktig med, og at driverene, ofte ikke er satt opp direkte, men må gjøres i noen tilfeller manuelt, tror ikke sprint gjør det stort bedre.

Så du ikke erfarer samme problemene som meg.

Selv liker jeg best powerpack, men syns det blir jo litt dyrt, kjøp heller en litt eldre versjon, også oppgrader, da sparer du litt penger også.

http://store.mandriva.com/product_info. ... cts_id=479
Er nok verdt prisen, last ned oppdateringene senere under installasjon.

Husk om du bestiller en CD fra mandriva, kan fort frakten bli dyrere en i Norge.
Du trenger ikke handle mye fra mandriva før fri mva grensen på 200 kr nås.


Vel, bruker en laptop, så maskinoppgraderinger er utelukket.

Ellers er det ikke direkte økonomiske årsaker til at jeg ønsker å kjøre Linux, så en hundrings fra eller til spiller ikke så stor rolle. Ellers befinner jeg meg i EU-landet Danmark, og da gjelder andre satser 8-)


viking60 skrev:Mandriva Powerpack finnes i 64 bits versjon.
Og ONE foreligger i 64 bits versjon hos MIB http://mib.pianetalinux.org/mib/news/ma ... -community


Men blir den offisielt vedlikeholdt? Dvs - kan jeg satse på den?
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 19:47

Nei, siden [MiB] ikke er ett offisielt repo blir den ikke offisielt støttet.. Det er det korte og enkle svaret.

Hvor mange av mib's pakkere som har gått over til Mageia vet jeg ikke, ei heller om Mageia påvirker MiB noe særlig.

En sak som er sikkert er at mib er dyktige pakkere som ikke har sviktet tidligere.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » ons 20.10.2010 21:24

Ved nærmere ettertanke tror jeg faktisk jeg bare beholder tingene som de er inntil neste korsvei. Enn så lenge fungerer alt, og så vidt jeg forstår er det visst ikke så veldig mye å hente på å kjøre 64-bit. (Og så gidder jeg ikke installere noe mer - har gjort det noen ganger de siste ukene :bitchin: )
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav marxleni » tor 21.10.2010 0:22

Meget fornuftig, lykke til videre :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 11:13

Hehe, ooooog så tviler jeg jammen litt igjen. Har nettopp startet opp live-cd'en på norsk, og etter tipsene gitt i denne tråden, tror jeg jammen jeg gir den norske versjonen en ny sjanse.

Så er spørsmålet; vil den norske språkversjonen vedlikeholdes? Mener å ha lest et sted at det er minimalt med ansatte hos Mandriva nå, og vil gjerne sikre meg for ettertiden ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Tertitten » tor 21.10.2010 11:33

Språket vedlikeholdes av community og ikke av Mandriva SA ansatte.
Selv er jeg med og oversetter når jeg har tid, og om det kreves mer aktivitet fra min side i fremtiden vil jeg gjøre mitt beste for å finne tid for å stille opp.

Jeg kan bekrefte at språket vil vedlikeholdes og at kvaliteten på oversettelsene fremdeles vil være blant de aller beste.

Noen i I18n bokmål virker til og også ville involvere seg i Mageia, men det vil neppe påvirke oversettelsene i Mandriva. Om det finnes personer i i18n bokmål som har totalt byttet side til mageia og lagt Mandriva bak seg vet jeg ikke, men inntrykket jeg har fått fra oversettelses koordinatoren for i18n er at det er "work as usual"

Akkurat nå er det ingen aktivitet så vidt jeg vet på oversettelser i teamet, mulig det er evt fikser osv men det tenker jeg nok at Olorin (koordinator i18n norge) tar seg av selv i så fall.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Mandriva? PowerPack, One eller Free?

Innleggav Dan Hansen » tor 21.10.2010 13:33

Høres veldig bra ut. Er litt "perfeksjonist" i så måte, og en av grunnene til at jeg nå bruker engelsk utgave er nettopp den tidligere nevnte "miksen" av språk som oppsto i enkelte situasjoner. Har nå prøvd litt ymse her, og med de rådene som ble gitt i den andre tråden har jeg nå et oppsett jeg er svært fornøyd med, også på norsk. At enkelte program må kjøres på engelsk er i og for seg greit nok, da det også er slik i Windows.

Så er spørsmålet; skal jeg ta meg bryderiet med å handle/laste ned PowerPack og/eller Free?

Fordelen ved det er vel at jeg da kan kjøre 64-bit (både Free og PowerPack), og får alle nødvendige codec'er til ymse greier (PowerPack).

Og hvordan har de ellers løst det med Flash i 64-bit?

Hva ville dere gjort? Pengene er ikke problemet her, men hva vil være den beste løsningen?
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]