What to keep and what to not...?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

What to keep and what to not...?

Innleggav Dan Hansen » lør 23.10.2010 9:12

That's the question....

Fritt oversatt etter en eller annen dikter fra noen hundre år tilbake.

Dog, spørsmålet er like aktuelt i dag som den gang, og det det dreier seg om er at jeg nettopp har installert Mandriva Powerpack, og den er tilnærmet like bloated som Windows, så nå tenkte jeg å bruke dagen på å finne ut hva jeg trenger, og hva jeg ikke trenger.

Enn så lenge går jeg inn i menyen, ser hva programmet heter, googler det for å finne ut hva det er for noe, før jeg bestemmer meg for å enten beholde eller fjerne det. Alt noteres behørig ned selvfølgelig, med tanke på senere installasjoner, men det må da være en enklere måte å gjøre dette på? Finnes det noen enkel måte å få oversikt over hva som er installert på datamaskinen, og hva det er for noe? For dette tar tid ...
medlem i 205 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav omaha » lør 23.10.2010 10:19

Bloat er et relativt begrep.

De fleste distribusjoner gjør sitt aller beste for at en ny bruker skal ha alt vedkommende har behov for nå Linux installeres. Samtidlig ønsker distribusjonene å vise hvor bra den er og hvor godt integrert "pakken" er. Måten de gjør dette på er typisk via en Live CD/DVD som kopierer et standardoppsett over på harddisken i henhold til de parametre du har satt under installasjonen.

Det innebærer nødvendigvis at brukere nesten alltid får mer enn de har behov for. Belønningen er bedre plug'n play og flere drivere installert. Blant annet kan dette gjelde overflødige drivere (som Mandriva skal fjerne som en del av installasjonsprossessen).

Med andre ord er dette et valg en tar når en bestemmer seg for en distro.

Konsekvensen for den som bare vil ha akkurat det som behøves er at en må fjerne det overflødige "manuelt". Dette er felles for "alle de store distroene med live installasjonsmedium".

Du fjerner det du ikke vil ha manuelt via pakkehåndtereren, men konfigurasjonsfiler og "data" blir værende igjen. (Mp3-filene skal ikke slettes om du sletter en mediaspiller). I tillegg kan du deaktivere tjenester du ikke har behov for. (Noen som benytter Mandriva til daglig kan kanskje fortelle deg hvor du finner dette i kontrollpanelet). Er det KDEtjenester du vil slå av finner du dette nederst i KDE's kontrollpanel - "oppstart og avslutning".

Problemstillingen du fremsetter er en ganske vesentlig årsak til at endel (som meg) velger "sære" distribusjoner som Arch. Der legges det opp til at brukeren i størst mulig grad installerer kun det man har behov for etterhvert som behovene dukker opp. Det gir som regel en "renere" installasjon betalt med litt mer jobb med oppsett/konfigurering/vedlikehold.

En enkel installasjon er ikke det samme som en god installasjon selv om det KAN være det.
medlem i 204 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav Dan Hansen » lør 23.10.2010 11:19

Hehe, ja, du sier noe.

Uansett, fant ut av det. Gikk inn i "Programvarehåndtering" og valgte "Pakker med grafisk grensesnitt" og "Installert".

Deretter kunne jeg bare gå gjennom listene og sjekke hva jeg ville ha, og hva jeg ikke ville ha (og hva jeg ville kikke nærmere på senere).

Er ikke så mye å fjerne egentlig, bortsett fra no' kalendergreier, kontaktregistre og sånn, da jeg foretrekker andre løsninger (evolution f.eks)

Deretter kjører jeg "urpme --auto-orphans" for å "rydde litt" i rekkene igjen.

Ellers er det en god ting at det kommer mer enn nødvendig, spesielt fordi det mildt sagt er en jungel å finne rundt i blant alle programmene som finnes. Da er det greit å ha litt å leke med før man bestemmer. Dessuten har jeg vel forstått det slik, at hvis man avinstallerer et program i Linux, forsvinner alle filer og innstillinger tilknyttet programmet.

Men klart, for en -uhm- "durkdreven" Linuxbruker som meg er det selvfølgelig et "irritasjonsmoment" vet du :wizard:
medlem i 205 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav omaha » lør 23.10.2010 11:48

Ta en titt på driverne dine også - du har sikkert noen som er meningsløse på din maskinvare (andre wifikort/grafikkort osv). Videre er det en ide å sørge for at kun de tjenester du benytter starter opp automatisk. Om du aldri printer er det ingen vits i å la Cups starte automatisk, og det samme gjelder blåtann osv.

Personlig mener jeg det er best å holde seg til et så rent miljø som mulig mht GTK/Qt/Gnome/KDE fordi jeg mener det blir færre feilkilder og bedre ressursbruk om de ikke blandes. På den annen side er det et spørsmål om hvilken funksjonalitet som ønskes og hvor viktig ressursbruk er. Dette har vært debattert relativt heftig i andre poster, og andre har helt annen tilnærming til dette enn jeg har.

Ettersom du nevner Evolution kan jo det tjene som illustrasjon:
Kontact drar inn en masse funksjonalitet som krever mer ressurser (Akonadi/Nepomuk) når Kontact benyttes aktivt. Evolution på sin side trekker inn GTK/Gnome-avhengigheter som også drar. (Disse kan jo allerede være inne pga andre funksjoner/applikasjoner). De har litt forskjellig funksjonalitet, og det er hva du foretrekker (eller som gir deg den funksjonaliteten du ønsker) som har størst betydning.
medlem i 204 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav viking60 » lør 23.10.2010 11:54

Det er som omaha sier: Mandriva fjerner jo en del av "bloaten" i installasjonsprosessen.
Men det er jo umulig dette her; du vil ha en funksjonalitet som kan sammenlignes med Windows men ikke bloat? Windows er bloat. Sånn sett så har du fått et rasende effektivt OS med flere megatonn mindre bloat.

Lurt å bruke litt tid her:
http://wiki.mandriva.com/no/Kategori:System
Denne slet jeg mye med så den skal søren meg leses:
http://wiki.mandriva.com/no/Urpmi

Etterhvert så kan det hende du blir like sær som Omaha og undertegnede som foretrekker Arch :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav Tertitten » lør 23.10.2010 12:00

Personlig pleier jeg å lage ett avinstallasjons/installasjons bash script for de distribusjonene jeg bruker.
Nytten med det er at rett etter installasjon av distro kan jeg starte dette scriptet og det vil da fjerne hva jeg ikke ønsker automatisk samt installere det jeg vil ha.

Det er faktisk enklere å lage ett slikt script en man skulle tru, men man kan kan også lage veldig avanserte script også som feks henter en source fra nett, compilerer, make, og make install, deretter for å fortsette med pakker fra repo osv.
Det er nyttig, men det er vel litt høy nerdefaktor på det. :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav Dan Hansen » lør 23.10.2010 12:09

Er veldig enig i det med "rene" systemer, og prøver å holde meg til det som følger med, men akkurat Evolution har jeg liksom "falt for", og mistenker det kan ha noe med at dengang jeg begynte å bruke det første gangen, kom jeg fra Outlook.

Ellers det ikke så veldig mye jeg bruker. Cinepaint til fotoredigering, og Kino til video (+ Cinelerra) og i denne utgaven av Mandriva er også Kdenlive inkludert. Den har jeg ingen erfaringer med, men lar den likevel være så jeg kan kikke nærmere på den ved en senere anledning.

Da jeg skrev "bloated", mente jeg at det var mye rart installert jeg overhodet ikke har peiling på hva er for noe. Sånn er det jo også i Windows, men forskjellen her er at det er enkelt (og ikke minst mulig) å fjerne det igjen.

Scripting og sånn får vi komme tilbake til - ser ikke for meg så alt for mange reinstalleringer her ... :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav omaha » lør 23.10.2010 13:18

De fleste er jo alt for lat til å lage seg et script som sparer tid. Personlig er jeg så lat at jeg ikke engang gidder å ta en time på sofaen i ettermiddag. Sløver heller i morgen om jeg orker....

Tertittens forslag om script er meget anbefalingsverdig. Men før det har noen mening bør en la preferansene sette seg. Bruke LITT tid på å få det hele optimalt og innarbeidet først.

Selv har jeg en liten mappe med noen ikoner, skjermtapet, kopi av konfig-filer samt noen script som jeg bruker (b.la til å justere ladeterskler på laptopbatteri osv).

Også lurt å lese Mandriva's norske dokumentasjon som Viking60 har lagt ned mye jobb i.

Når alt er satt og fungerer etter eget hode er det på tide å lage script. Om en gidder å spare seg bryderi og tid må vite :)
medlem i 204 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav Tertitten » lør 23.10.2010 13:55

omaha skrev:De fleste er jo alt for lat til å lage seg et script som sparer tid. Personlig er jeg så lat at jeg ikke engang gidder å ta en time på sofaen i ettermiddag. Sløver heller i morgen om jeg orker....

Ha ha ha :)
Det der var virkelig dagens utsagn :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav Dan Hansen » søn 24.10.2010 2:21

Kall meg gjerne lat, men det blir ikke no' scripting her i gården før ting er helt oppe og går, og jeg finner tiden til det.

Ellers satt jeg og filosoferte litt i bilen i stad (kjøre noen hundre kilometer), og kom vel egentlig frem til at jeg ikke trenger noen epostleser over hodet. Jeg bruker jo gmail ... :D
medlem i 205 måneder
 

Re: What to keep and what to not...?

Innleggav marxleni » søn 24.10.2010 11:27

Kloke ord Dan :-)

"Ellers satt jeg og filosoferte litt i bilen i stad (kjøre noen hundre kilometer), og kom vel egentlig frem til at jeg ikke trenger noen epostleser over hodet."

Ja, det gjør også jeg i stor utstrekning.
Her handler det ikke om latskap, men enkle og gode løsninger. Det handler om kvalitet og Mandriva, ikke Terminalistiske utfordringer :-D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere