Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 11:53

Prøvde nettopp å kjøre Windows XP i VirtualBox, og da ville den ha 192MB, hvilket høres fornuftig ut. Dessverre finnes det ikke noen skjermdrivere til XP som passer til min datamaskin da den tydeligvis er bygget for Vista eller nyere. Har brukt noen timer på å laste ned ymse varianter nå, og må vel bare innse det ikke funker.

Nå prøver jeg imidlertid å installere Vista på den, men VirtualBox foreslår å bruke bare 512MB RAM, noe jeg synes virker lite. Hvor høyt kan jeg skru dette før det blir problemer?

Har totalt 4GB RAM fysisk installert og en SWAP på tilsvarende. Operativsystemet er Mandriva 2010 Spring 64-bit. Vista'en er 32-bit.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav geirendre » man 25.10.2010 12:07

Jeg ville satset på noe mellom 1 - 2 Gb til Vista, prøv med 1,5 Gb og se.
Hvor mye du trenger vil jo avhenge av hva du skal kjøre av programmer i Vista.

Du bør også installere Guest Additions i Vista maskinen din,
tror det vil løse skjermkort problemet dit.

Men hvorfor Vista og ikke W7? ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav ak » man 25.10.2010 12:09

Hei,

den virtuelle maskinen har ikke tilgang til det fysiske skjermkortet ditt uansett, den ser bare et virtuelt skjermkort forespeilet av Virtualbox. For drivere for disse virtuelle enhetene, se http://www.virtualbox.org/manual/ch04.h ... ns-windows

Med 4Gb RAM kan du trygt gi den virtuelle maskinen 2 til 3 Gb, så lenge du ikke kjører intensive programmer i Mandriva samtidig. I teorien kan du gi den helt opp til 3.5 Gb (eller 4 Gb hvis du hadde hatt mere på vertsmaskinen).

Men for best ytelse bør du ikke gi den mer enn det programmene du skal kjøre i den faktisk trenger, det krever litt (ikke mye) ressurser å holde styr på hva som tilhører den virtuelle maskinen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 12:10

Har satt den til 1024MB i første omgang. Dette kan vel endres i ettertid?

Skal ikke kjøre annet enn noe radioamatørprogrammer der, så det er ikke all verden. Hadde virkelig håpet på å slippe unna med XP da det er betraktelig mindre ressurskrevende og enklere å ha med å gjøre.

Prøver den Guest Additionsgreia først da.

Og Vista fordi det har jeg lisenser på, ikke W7 ;-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 12:14

Dan Hansen skrev:Prøvde nettopp å kjøre Windows XP i VirtualBox, og da ville den ha 192MB, hvilket høres fornuftig ut. Dessverre finnes det ikke noen skjermdrivere til XP som passer til min datamaskin da den tydeligvis er bygget for Vista eller nyere. Har brukt noen timer på å laste ned ymse varianter nå, og må vel bare innse det ikke funker.

Nå prøver jeg imidlertid å installere Vista på den, men VirtualBox foreslår å bruke bare 512MB RAM, noe jeg synes virker lite. Hvor høyt kan jeg skru dette før det blir problemer?

Har totalt 4GB RAM fysisk installert og en SWAP på tilsvarende. Operativsystemet er Mandriva 2010 Spring 64-bit. Vista'en er 32-bit.


Viktigste med VirtualBox er å forstå at VirtualBox i seg selv er en datamaskin. Du skal ikke installere skjermkortdriver for datamaskinen din. VirtualBox har et 'eget skjermkort'. Et emulert skjermkort. Eneste du kan installere for å få bedre brukervennlighet er 'Install Guest additions' som du finner på VirtualBox menyen når vista er startet og du har logget inn.

Du burde ikke bruke mer RAM enn den grønne streken. Jeg har selv 4GB på maskina, men bruker kun 1024MB til WinXP. Alt er relativt til hvor mye minne maskina di har. 192MB grafikkminne høres bra ut. Selv foretrekker jeg WinXP siden det faktisk er brukbart stabilt nå(etter mange år med oppdateringer). I tillegg er WinXP kjapt i VirtualBox.

*Bump*
Beklager sent innlegg.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav marxleni » man 25.10.2010 12:34

Dette med virtualbox er veldig kjekt. Jeg bruker den til alle flashprogrammene (Lage hjemmesider) jeg kjøpte til winxp. Med guest-funksjonen slått på, så kan jeg kopiere over filer til Linux, eller omvendt. Jeg kan også kopiere og lime inn mellom de. Dette er opp til deg, hvordan du velger gjør dette/setter dette opp i Virtualbox. Jeg har for eks valgt å bare ha tilgang til Windows startmeny, ikke Windows skrivebordet.
Det er greit att man bør bruke linux til det linux er best på, men linux er ikke best på alt dessverre. Men jeg bruker Winxp minst mulig for å si det slik :-) :-D

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 12:47

Har selvfølgelig "tullet" rundt med ymse drivere og dritt i XP, så jeg har fjernet hele greia og starter fra "scratch" igjen.

Gir XP 512MB å "boltre seg" på, så dette tror jeg blir bra.

"Problemet" som oppstår er at jeg ikke kan kjøre skjermen i 1280x800 oppløsning, men bare i 1024x768, og av en eller annen grunn "fylte" ikke skjermbildet hele skjermen på datamaskinen.

Men rent bortsett fra det - kan jeg være sikker på at mine radioamatørprogrammer vil virke i denne løsningen? De krever tilgang til COM-porter via adapter, samt litt "sære" lyd-drivere.
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 12:50

Dette er da ikke et problem dersom du installerer 'Guest additions'..

Og...

Du kan koble til ting på COM/USB og sette det opp i VirtualBox under settings på f.eks 'WindowsXP'

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 14:18

Jupp! Da var "Guest Additions" installert, og voila, skjermen funker høyst tilfredsstillende. Når jeg kjører i fullskjerm er det akkurat som å kjøre Windows - bare mye kjappere :-)

Nå venter vi bare på det evindelige antivirus-maset og systemoppdateringene blir ferdige ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 19:08

Dan Hansen skrev:Jupp! Da var "Guest Additions" installert, og voila, skjermen funker høyst tilfredsstillende. Når jeg kjører i fullskjerm er det akkurat som å kjøre Windows - bare mye kjappere :-)

Nå venter vi bare på det evindelige antivirus-maset og systemoppdateringene blir ferdige ...


Høres bra ut :-)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 19:13

Ja, er strålende fornøyd.

Men klart, kan jeg løse det med radioamatørprogram i Linux også, så ryker Windows for alltid ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 19:53

Dan Hansen skrev:Ja, er strålende fornøyd.

Men klart, kan jeg løse det med radioamatørprogram i Linux også, så ryker Windows for alltid ...


Ingen problem. Linux har mange alternativ, bare å finne de som passer best ;-) Eventuelt så kan du kjøre det i VirtualBox på WinXP. Burde ikke være noen problem å koble til utstyret heller.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav omaha » man 25.10.2010 20:07

OpenSUSE hadde da vitterlig en hel masse HAM applikasjoner i sin tid. Det var en hel underkatalog dedisert til dette.
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvor mye minne bør jeg bruke til VirtualBox?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 20:10

Vet det. Det samme med Ubuntu og Fedora, men ingen av dem fungerer like bra på min datamaskin som Mandriva. Dessverre ...
medlem i 205 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]