Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 19:33

Lurer på noen programmer for radioamatører, og har blant annet sett på Fldigi, men aner ikke hvordan man installerer *.bin-filer.

Noen tips?

Fldigi finnes her; http://www.w1hkj.com/download.html
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 19:35

Mener på at du må kjøre .bin filer i root.

La oss si du har åpnet mappa i en terminal, skriv så...(etter $ tegnet)

Kode: Merk alt
$ sudo ./filnavn.bin

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 19:40

"Mener", som i "tror", eller "vet"? :-)

Har nå lastet ned og pakket ut "fldigi-3.20.28.bin.tgz"

Logget inn som root i konsollet ved hjelp av "su -"

Gikk deretter inn i katalogen "fldigi-3.20.28.bin" og skrev:

"./fldigi.bin" og fikk følgende melding; "Ingen slik fil eller filkatalog"

Prøvde deretter:

"sudo ./fldigi.bin" og fikk meldingen; "command not found"

Har også prøvd bare:

"./fldigi" og fikk meldingen; "./fldigi: error while loading shared libraries: libportaudio.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory"

Og da vet jeg neimen ikke ...
Sist endret av Dan Hansen den man 25.10.2010 19:56, endret 1 gang
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 19:50

Dan Hansen skrev:"Mener", som i "tror", eller "vet"? :-)


igknighted
February 23rd, 2007, 12:09 PM
can any body tell me how can i run .bin files

/path/to/file.bin or, if you are already in the directory, ./file.bin. Use sudo if you need root priveleges (ie, doing an install)
Kilde: Google

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 19:57

Ooops - kryssposting :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav epos85 » man 25.10.2010 20:01

Dan Hansen skrev:Ooops - kryssposting :-)


Hehe. Pleier å bli noen quotes.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 20:10

Har lett for å bli sånn ja :-)
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav ak » man 25.10.2010 20:24

epos85: Vær snill å ikke sitere innlegg som uansett står rett ovenfor, det gjør det bare vanskeligere å finne frem når det finnes X kopier av den samme teksten.

Du skal vanligvis ikke bruke sudo når du kjører bin filer du har lastet ned, med mindre du skal installere programmet for flere brukere (noe de fleste ikke skal).

tar xzvf filnavn.tgz

Da får du en liste med alt som blir pakket ut, og finner antageligvis en README.txt eller lignende.

Hvis du ikke gjør det, prøv å kjøre programmene som blir pakket ut (hvis du kan identifisere de), men merk at de kan ha feil filrettigheter.

Isåfall
chmod o+x filnavn
./filnavn

Kun hvis du får beskjed om at du mangler rettigheter, og det høres rimelig ut, skal du bruke sudo. Sudo er overflødig hvis du alikevel kjører som root, noe du ikke bør gjøre hvis du tester programmer du har hentet fra nettet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav geirendre » man 25.10.2010 20:27

Har du sjekket at ikke Fldigi finnes i pakkesystemet til Mandriva?

Det finnes i Synaptic på min Ubuntu 10.04.

:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » man 25.10.2010 20:38

Har nå kopiert filen "fldigi-3.20.28.bin.tgz" inn i en katalog jeg har kalt "fldigi".

Deretter kjørte jeg "tar xzvf fldigi-3.20.28.bin.tgz" og fikk pakket ut to filer, "fldigi.bin" og "flarq.bin"

Har prøvd "chmod o+x", men det funker simpelthen ikke å kjøre hverken "sudo" først eller bare "./fldigi" (eller ./fldigi.bin) for den saks skyld ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav josi » man 25.10.2010 21:13

Som allerede ak har kommentert: Aldri kjør program som root om du ikke må. Dette gjelder spesielt tredjeparts-programvare som du laster ned fra en nettside. Det er normalt ingen grunn til å kjøre et spill eller skrivebordsprogram som root.

Forøvrig kan du pakke opp pakken (tgz/zip eller annet pakkeformat) ved å dobbelklikke på den i en filbehandler.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav ak » man 25.10.2010 21:19

Jeg testet det på min maskin (det kan godt oppføre seg annerledes på din), og fikk beskjed om "error while loading shared libraries: libportaudio.so.2".

Dette tilsvarer å mangle en DLL i Windows, og er årsaken til at man på Linux alltid foretrekker å installere ting gjennom pakkesystemet, dersom det er mulig.

Jeg har ikke Mandriva inne, men jeg søkte på rpmfind.net og fant et par hint.

Jeg tror du kan bruke pakkesystemet for å installere libportaudio2 , så vil det kanskje gå (eller så får du beskjed om neste bibliotek som mangler).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav geirergoy » man 25.10.2010 22:53

Hei!
Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurer på hva slike radioamatørprogrammer egentlig gjør?
De kan vel ikke gjøre om PCen din til en radio. Så hva gjør programmet?

Jeg har alltid vært interessert, men aldri hatt tid.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav josi » tir 26.10.2010 0:50

Når du mangler et bibliotek kan du finne pakke som inneholder dette ved å bruke urpmf-kommandoen. (Lister opp pakker som inneholder filen du søker etter).

Her med eksempelpakken som ak allerede har funnet for deg. Jeg bruker 64-bit og får derfor opp to pakker. En 32-bit og en 64-bit (lib64portaudio2):
Kode: Merk alt
 [~] urpmf libportaudio.so.2
lib64portaudio2:/usr/lib64/libportaudio.so.2
lib64portaudio2:/usr/lib64/libportaudio.so.2.0.0
libportaudio2:/usr/lib/libportaudio.so.2
libportaudio2:/usr/lib/libportaudio.so.2.0.0

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan installere *.bin-filer i Mandriva?

Innleggav Dan Hansen » tir 26.10.2010 7:30

geirergoy skrev:Hei!
Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg lurer på hva slike radioamatørprogrammer egentlig gjør?
De kan vel ikke gjøre om PCen din til en radio. Så hva gjør programmet?

Jeg har alltid vært interessert, men aldri hatt tid.


Hehe, tja, hvordan skal jeg forklare deg det da?

Litt sånn enkelt; man kobler en radio til en datamaskin ved hjelp at en styringskabel. Denne gir meg tilgang til alle radioens menyer og undermenyer direkte fra pc'en, og jeg kan styre alle innstillinger på en mye enklere måte enn om jeg måtte snurre på hjul og trykke på knapper.

Samtidig kan alt dette kobles opp mot et loggprogram, hvor jeg bare taster inn kallesignalet (LA8PV osv) til den jeg snakker med, og så popper all informasjon om vedkommende opp (dersom h*n har lagret det i en spesiell database for radioamatører - http://www.qrz.com ) og alt sammen lagres elektronisk og jeg kan enkelt se når vi sist snakket sammen, på hvilke frekvenser osv.

Jeg kan også benytte meg av programvare som styrer forskjellige såkalte "modes" - f.eks er Fldigi (som blir omtalt i denne tråden) et godt eksempel på det. Mens alt jeg har nevnt ovenfor faktisk kan gjøres manuelt, krever digitale modes datakraft. Kan nesten sammenlignes med msn eller skype, bare via radio og betraktelig mer komplisert.

Man kan faktisk også sende bilder, både stills og levende, til hverandre, men jeg er ikke helt der enda.

Ja, og så finnes det selvfølgelig spesiell programvare for konkurranser, som regner poeng ut fra avstand, rapport, frekvens osv. Dette kan selvfølgelig også gjøres manuelt, men arrangørene ønsker resultatene oversendt i en datafil.

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, og det fantes jo radioamatører før vi fikk datamaskiner også så det er vel mer en sånn "må ha" greie. Selv logget jeg med blyant og papir i nesten et år før jeg begynte å bruke pc ...

josi skrev:Når du mangler et bibliotek kan du finne pakke som inneholder dette ved å bruke urpmf-kommandoen. (Lister opp pakker som inneholder filen du søker etter).

Her med eksempelpakken som ak allerede har funnet for deg. Jeg bruker 64-bit og får derfor opp to pakker. En 32-bit og en 64-bit (lib64portaudio2):
Kode: Merk alt
 [~] urpmf libportaudio.so.2
lib64portaudio2:/usr/lib64/libportaudio.so.2
lib64portaudio2:/usr/lib64/libportaudio.so.2.0.0
libportaudio2:/usr/lib/libportaudio.so.2
libportaudio2:/usr/lib/libportaudio.so.2.0.0


Tester dette litt senere i dag :-)

Finnes det ellers noen oversikt over alle disse "urpm"-kommandoene?
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]