Hvordan gjøre linux mere kjent?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Hvordan gjøre linux mere kjent?

Innleggav Tertitten » ons 29.12.2010 16:13

Jeg ser også noen andre grunner til at "få" velger Linux Desktop.
- Manglende linux utgaver av populære proprietær applikasjoner som f.eks Adobe produkter, CAD, 3D Modellering, Audio produksjon som Cakewalk Sonar og Cubase, de avanserte programmene som folk ofte behøver. Når man migrerer er antageligvis kjente applikasjoner noe av det man savner mest ?
Ikke alle er klare for å lære nye applikasjoner selv om grunnfunksjonaliteten på tilsvarende linux apps er "samme" eller noen ganger til og med bedre, samtidig er ofte de litt dyrere Windows applikasjonene mer funksjonelle en linux alternativet..

- GUI er vel en annen sak som kan skremme enhver, det er vel bare 6-8 måneder siden ubuntu så helt skrekkelig ut, og dette er jo tross alt den mest populære distribusjonen og det er vel som regel den de nye brukerene blir kjent med først... Jeg påstår ikke at feks Windows 7 GUI er noe bedre eller ser bedre ut, men det er vel vanen.

- Windows spill; det evige argumentet, jo det er ett problem, men jeg tror veldig få er klar over hvor mange windows spill som faktisk fungerer i Linux (på en eller annen måte) og hvor mange gratis-spill det faktisk finnes som er ganske gode. Det hadde kanskje dratt flere hva man kaller "casual gamers" til linux om de var klar over valgene ?

- Pakkebehandlere; selv om pakkebehandlere (terminal/GUI) er det mest geniale noensinne presentert en PC så tror jeg forvirringen blir stor for mange, de skjønner rett og slett ikke opplegget med pakkebehandlere og tro det eller ei, de savner det å laste ned programfiler fra nettet.. Har snakket med noen som faktisk har gitt dette som grunn til å ikke bruke Linux...
I det siste har det dukket opp "slides" under installasjonen av div linux dists, her bør de utnytte muligheten til å forklare ting som pakkebehandleren, hva dette virkelig er osv..

- Terminal; Selv ser jeg ikke helt denne, men tydeligvis er det en bred oppfatning at man MÅ bruke terminal ofte i Linux, her er jeg ikke enig og ser rett og slett ikke problemet. Jeg bruker command i win omtrent like ofte som jeg MÅ bruke terminal i Linux... Missinformert...

- Vanskelig å fikse "feil": Det kan det være, se på forumene her bare, løsningen kommer som regel etterhvert, men jeg tror mange hopper rett tilbake til vane istedenfor å gå på en "litt vanskelig/meget vanskelig" utfordring, linux mister nok mange førstegangs-forsøkene her(?) og muligens mange etter rykte.

- Proprietær-drivere: Selv opplever jeg noen ganger svart skjerm etter post-install-reboot, jeg vet hvordan jeg kan fikse dette, men her er det vel mange som gir opp med en gang og aldri ser tilbake.
Samtidig har man AMD/ATI + Xorg og legacy drivere som ikke fungerer, mange ønsker 3D funksjonalitet men får ikke dette (den snurrende kuben)

- Drivere del 2: multiskrivere som ikke har all funksjonalitet, min deskjet kan feks ikke skanne, foto apparater, mobiler (synkronisering), ipod (støtte for det finnes vel mer utbredt nå) og en hel haug andre duppeditter som savner funksjonalitet i Linux..

Til slutt, noen applikasjoner har ikke andre tilsvarende (kjente?) alternativ, DAW software som Ardour har vel Rosegarden som ett alternativ, men de er allikevel for ulike, Gimp har vel ikke ett skikkelig alternativ, cheese ? osv osv, liker du ikke en så får du la være..

Hadde bare forhandlere/produsenter hatt baller nok til å bundle linux desktop på PC'er, slik at man om man vil kan kjøpe en linux PC på elkjøp..
Personlig trodde jeg at netbook virkelig ville gi ld ett løft, men dessverre gjorde det ikke det.

Det er alt for mange missoppfatninger av Linux Desktop, av en eller annen grunn kommer det ikke tydelig frem at LD faktisk er ett veldig godt alternativ til både Mac OSX og Windows. Linux er en hel verden, Win/Mac OSX er småbyer i forhold når det gjelder mulige valg, det enkle er ofte det beste, som igjen kan tolkes som det trygge er ofte det letteste å velge.

Bredere utvalg av proprietær applikasjoner, bedre multifunksjonell driverstøtte, fullt fungerende støtte av duppeditter mm vil kunne hjelpe linux desktop enormt, her vil muligens android plattformen hjelpe med å få proprietær-utviklerne på banen og vi vil se bredere støtte etterhvert ?

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvordan gjøre linux mere kjent?

Innleggav lmh1 » ons 29.12.2010 18:47

Kan være enig at mange går for ekstra for support og garanti.
Og tar ikke sjangsen på hvis en skriver, eller noe ikke finnes drivere til.

Selv lurer jeg litt på bedrifter som Canonical, Redhat, Mandriva, hvordan disse klarer seg med bare linux, (Og maskinvare fra år 2004 eller 2006) tviler på linux bedrifter har det nyeste maskinvare på markedet.

Men ja, betalte jo 200 kr for en oppgradering til vista ultimate, så helt dårlig er det ikke.

Det jeg mener om å satse på forskjellige lag, kan jo være enig at det er bra, men problemet at folk bygger egne systemer, som er forskjellig. Hvis man hadde sammarbeidet da, ville produktet være langt mere en halvferdig.

I Linux, har noen hatt tanken på å lage programvare, som kan sjekke etter nye drivere automatisk?
Eller å rapportere feil automatisk?, uten å måtte rapportere det ved å skrive hva feilen har oppstått?

Windows feilrapportering er mye bedre her.

F.eks:
http://www.linuxguiden.no/index.php/Pakkestyrer

Selv forstår jeg ikke hvordan det skulle bli enklere for utviklerene og brukerne?

Så et forum at noen ønsker å lage en gruppe linux tilhengere til utvikling:
http://itpro.no/supportforum/index.php? ... opic=77341

Hva tror dere om det? Er det noe som gjør det enklere å samle en gruppe for å samarbeide om Linux?

Siden linux til dagens dato, kan være alt fra en floppy disk til en blueray plate.

Problemet er under donasjon, er da hvis man liker 5 forskjellige Linux distribusjoner, så kan det fort bli mye å donere 1000 kr per linux distribusjon, selv om det ville vært nyttig for prosjektene.
medlem i 169 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]