Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav Dan Hansen » tor 28.10.2010 12:15

Prøver å koble meg til internett med en Nokia N95 ved hjelp av en USB-kabel. Telefonen spretter opp i nettverksenteret så det virker tilsynelatende, men jeg er ikke kar om å huske hvilke innstillinger jeg skal bruke, eller hvor de skal settes inn.

Noen her inne som har en tilsvarende løsning?

(Funker kjempefint med Huawei-adapteret mitt, så det er ikke noe stort problem, men Nokiaen har betydelig hurtigere dataoverføring...)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav josi » tor 28.10.2010 14:38

Jeg vil tro det burde fungere. Selv kobler jeg min mobil til via blåtann. Da velger jeg "Bluetooth-oppringing" i "Sett opp nytt nettverksgrensesnitt"-veiviseren. De to enhetene må først være paret vha. kbluetooth/bluedevil.

Det burde ikke være vanskeligere å bruke en usb-ledning. Tipper du i vegviseren må velge "GPRS/Edge/3G". Det er det jeg velger for å bruke det interne 3G-modemet i pc-en.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav Dan Hansen » tor 28.10.2010 15:22

Ja, det fungerer. Hadde det oppe i Fedora 13 da jeg testet den, men er ikke kar om å huske hva jeg skrev i innstillingene. Er ett eller annet som idetifiserer at det er Telenor jeg kobler mot. Hos Ventelo het det vel "internet.ventelo.no", men jeg finner ikke noe fornuftig sted å skrive inn noe tilsvarende, eksempelvis "internet.telenor.no" ....
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav josi » tor 28.10.2010 16:17

Du trenger bare velge Telenor som operatør, resten av innstillingene fikser Mandriva. I allefall er det slik hos meg.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav Dan Hansen » tor 28.10.2010 19:07

Er ikke kar om å finne det noe sted, og jeg har prøvd på det automatiske oppsettet, og manuelt. Kan hende det løser seg hvis jeg prøver igjen når jeg kommer til Norge neste uke?

Som sagt funker Huawei-modemet mitt i hvertfall, så jeg er da på nett, om ikke annet :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav josi » fre 29.10.2010 15:56

Mulig jeg har oversett noe, eller at vi snakker forbi hverandre.

Er det i vegviseren "Sett opp nytt nettverksgrensesnitt" som startes fra Mandriva kontrollsenter problemet oppstår?

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav Dan Hansen » fre 29.10.2010 17:07

Si det du. Jeg kobler til mobiltelefonen og velger "PC Suite" på den. Deretter kommer nettverkssenteret opp med en enhet som heter "Nokia N95", og det er når jeg velger denne ingenting skjer.

Kan ta noen skjermbilder litt senere (akkurat nå spiller guttungen på pc'en - jeg får bare "låne" den litt)
medlem i 205 måneder
 

Re: Mandriva, Telenor og Nokia N95 ...

Innleggav josi » fre 29.10.2010 18:37

Prøv å ikke bruke nettverkssenteret, men start mcc (mandriva kontrollsenter) --> Nettverk og internett --> Sett opp nytt nettverksgrensesnitt

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]