Alternativer til Skype?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Alternativer til Skype?

Innleggav Dan Hansen » søn 31.10.2010 14:02

Guttungen har Skype installert på sin datamaskin, men den har det med å kræsje, på den måten at den bare skrur seg av når han har brukt den en stund. Han har heller ikke noe ikon fremme, men må starte det via konsoll. Finnes det noen bedre alternativer? Bruker Mandriva 2010.1 Spring ...
medlem i 205 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav josi » søn 31.10.2010 16:23

Hos meg krasjer Skype når jeg åpner et pratevindu. Min løsning på det er å bruke kopete til skype. Dvs. skype må kjøre, men samtaler og prating kan gjøres i kopete. I kopete under kde 4.4.x fungerte det ikke helt optimalt, men nå i med kopete i kde 4.5.2 fungerer det ganske tilfredsstillende.

Et alternativ til Skype kan være Mumble.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav ak » man 01.11.2010 12:46

Mest myntet på josi, pga erfaring:

Se om det følger Qt relaterte .so filer med Skype pakken (den "dynamiske", distribusjonsuavhengig), prøv å flytte de slik at de ikke blir funnet og systembibliotekene blir brukt istedet.

Hadde suksess med det på Kubuntu en stund, men nå har jeg ikke KDE inne for å teste.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav Tertitten » man 01.11.2010 15:34

Hvilken del av skype er det du ønsker alternativer til ?
Ekiga softphone eller hva det programmet heter er vel det som kommer nærmest til Skype tror jeg, men Empathy 2.32.0.1 støtter vel video/voice chat over SIP, XMPP og Google Talk, men støtter ikke oppringing.


Om Ekiga:
Ekiga (formely known as GnomeMeeting) is an open source SoftPhone, Video Conferencing and Instant Messenger application over the Internet.
It supports HD sound quality and video up to DVD size and quality.
It is interoperable with many other standard compliant softwares, hardwares and service providers as it uses both the major telephony standards (SIP and H.323).

http://ekiga.org/

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav Arthur_D » man 01.11.2010 16:21

josi skrev:Et alternativ til Skype kan være Mumble.

Ulempen med Mumble er etter det jeg har forstått at man må ha en egen server med backend installert. Ikke noe for hvermansen altså.
medlem i 177 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav josi » man 01.11.2010 16:42

@ak
Jeg hadde visst ikke en helt oppdatert versjon av skype. Lastet ned og prøvde den nyeste versjonen 2.1.0.81. Både den dynamiske og statiske versjonen fungerer.

@Dan Hansen
Hvordan har du installert Skype? En rpm-pakke eller en av de to bz2-pakkene?

@Arthur_D
Du trenger kun installere mumble-server om du selv ønsker å kjøre en egen tjener. Dette er ikke nødvendig ettersom det finnes mange åpne tjenere man kan bruke. Men jeg er enig i at Mumble er ganske annerledes Skype og MSN. Mer som IRC med snakking? Selv har jeg kun prøvd Mumble litt så jeg skal ikke garantere at det er supert. Men inntrykket mitt er at Mumble i det minste fungerer, noe mange av friprog Skype-klonene ikke gjør.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav simen » tir 02.11.2010 0:26

Mumble er KONGE. Har dedikert Mumble server selv som vi bruker når vi skal spille. Uansett OS vennene mine bruker :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav Arthur_D » tir 02.11.2010 22:02

Høres ut som at jeg må sjekke ting bedre ut før jeg skriver noe. ;)
Fikk lyst til å teste ut og se hva man kan få til - f.eks. i online-spill hadde det vært kjekt med en slik løsning. Kanskje noe for FOSS-spill? :)
medlem i 177 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav simen » tir 02.11.2010 23:01

Det kan brukes til alt... Også FOSS spill... Den er ikke integrert i noen spill på noen måte.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav Arthur_D » ons 03.11.2010 0:48

Det er jeg klar over, tenkte bare (uten å uttrykke det klart) at det kanskje kunne være en god ting å integrere for FOSS-spill. Det virker som at når det gjelder nettverkskode skal hvert spill kjøre sitt eget løp - så å faktisk ta fordel av åpne lisenser er noe jeg mener prosjekter kan bli flinkere på, og plukke biter fra hverandre i stedet for å skrive fra grunnen av.
medlem i 177 måneder
 

Re: Alternativer til Skype?

Innleggav simen » ons 03.11.2010 0:52

Det gjelder jo hele FOSS dessverre... Alle skal skrive ting fra bunn eller forke og gjøre små ubetydelig endringer... Og ikke bare FOSS, men markedet generelt.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]