Tregt internett i Linux?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Tregt internett i Linux?

Innleggav Dan Hansen » tor 04.11.2010 11:02

Er det bare meg, eller oppfattes internett generelt tregt når man bruker Linux? Synes surfing gikk mye kjappere i Windows enn det gjør nå, uavhengig av hvilken Linx-versjon jeg har prøvd ut ...
medlem i 206 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav omaha » tor 04.11.2010 11:47

Nå er ikke jeg Windowsbruker, men om jeg sammenligner de få tilfeller hvor jeg har anvendt Windows opplever jeg ikke at det er raskere enn Linux. Kanskje du har andre innstillinger mht cache for nettleser eller IPv6/IPv4 osv i Linux?

Jeg har flyttet cache/tmp-filer til ram - her er et eksempel fra Arch:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Sp ... sing_tmpfs
medlem i 205 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav moma » tor 04.11.2010 15:07

Hei,
Jeg opplevde tidligere at internett-trafikken kunne virke litt døsig, spesielt under adresse (URL) søk. Dette var vel halvannet år siden. Og årsaken var at nettleseren prøvde å sende trafikk via IPv6 (eller noe ;-).

Jeg fulgte tipsene gitt i dette... eldgamle dokumentet og fikk sperret IPv6. Men dette skal ikke være et problem i nyere distroer som Ubuntu 10.10 og Fedora 14. Prøv med en annen nettleser, som f.eks Chromium...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav viking60 » fre 05.11.2010 15:15

IPv6 brukes av mange programmer dersom det er aktivert og fører til forsinkelser.
Det er en god idee å deaktivere det.
Har selv en gammel box med Arch og nettleseren var som en skilpadde på valium. Etter at jeg hadde deaktivert IPv6 så gikk ting lynraskt igjen.

I Mandriva kan du deaktivere IPv6 ved å hindre Kernelen i å laste den.
I /etc/modprobe.conf
Kode: Merk alt
alias net-pf-10 off

Legg til denne linjen, så vil den ikke laste IPv6 neste gang du restarter.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav omaha » fre 05.11.2010 16:55

Hmm....

Pelsdyrnæringen får pes i media, og nå risikerer linuxbevegelsen negativ oppmerksomhet fordi skilpadda til Viking knasker valium....

Ojoj... hvordan skal dette gå....
medlem i 205 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav Arthur_D » fre 05.11.2010 19:20

Har ikke noe tregere nett selv i Linux enn i Windows.

En liten anekdote: broren min skaffet sg en ny maskin, og jeg sa han kunne kjøpe seg en USB-dongle for trådløst internett fra D-Link, da jeg antok at dette ville være et høvelig sikkert valg ang. kompabilitet. Da vi prøvde Ubuntu 10.04 live med D-Link DWA-140, så funket det overhodet ikke. Etter en kjapp Google-tur så det ut til at driver ville by på masse problemer å installere i Ubuntu 10.04 (7 sider på Ubuntuforums med diverse ndiswrapper-hacks med tilhørende blacklisting), og jeg tenkte det verste. Jeg hadde med meg en Ubuntu 10.10-cd også, og vi bootet den uten særlig tro på forbedringer. Vips så fungerte den perfekt, og i tillegg var signalstyrken på 88%, hvorav i Windows 7 har den bare et par stolper. Husker ikke prosenten der, men saken var altså at den ser ut til å få mye bedre signal i Ubuntu 10.10 enn i Windows 7, og på toppen av alt var støtten ikke-eksisterende i Ubuntu 10.04! Hva skal man si til sånt? Må bare ta av hatten for kernel-utviklerne. :)
medlem i 178 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav epos85 » lør 06.11.2010 0:30

,,nettleseren var som en skilpadde på valium''

Gullkorn

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav Tertitten » lør 06.11.2010 0:56

Har alltid deaktivert IPv6, men i senere tid virker det som at det går i normal fart selv med IPv6 aktivert...
Etter hva jeg har forstått kommer det litt an på ISP også når det gjelder hastighet og IPv6, det er mulig min ISP (nextgentel) har gjort noen rekonfigurasjoner eller oppgraderinger i senere tid, for tidligere var Internett som sirup.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Tregt internett i Linux?

Innleggav viking60 » lør 06.11.2010 2:38

Har selv nextgentel. Det funker med Mandriva 64bit på superboxen. Og den gamle gode med Arch var treg. Ikke godt å si hva det er. Men det går i alle fall an å deaktivere det med Nextgentel.
Nextgentell er ivrige med å sende ut nye rutere om dagen som fornyer IP hver 30 sekund. Googlet denne Inteno ruteren og har bestemt meg for å bli hos Speedtouchen. Inteno ser ut til å være elendig. Det kan jo være ledd i en omlegging.Bilde

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]