Få raskere linux operativsystem

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Få raskere linux operativsystem

Innleggav lmh1 » tir 09.11.2010 9:27

Finnes det noen "Readyboost" til linux isteden for /Swap fil?

Siden jeg kunne tenke meg å oppgradere til SSD, disk, for å få litt raskere "Windows XP" mens kan det være greit å få linux 5% raskere.

Er den beste alternativet å sette /swap fil?

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-add- ... ile-howto/

Vil dette funger på både ubuntu, Fedora, Mandriva, kubuntu, debian?

Eller finnes det andre "funksjoner" jeg kan mellomlagre viktige programmer til SSD disken, slik at jeg kan bruke både SSD + harddisk, for raskere ytelse? Tenker her på at Harddisken, er hovedlagringen (SSD disken er mellomlagringen) Der SSD blir først prioritert.

Hvis jeg skriver:
dd if=/dev/zero of=/swapfile1 bs=1024 count=20480000

Så har jeg resservert 20 GB stor swat fil?
Hvordan endrer jeg partisjon for swatfil? Uten reinstallasjon? Greit at swat filen er på en annen disk, så bør maskinen jobbe raskere også.

Har dere tips på SSD som funger veldig bra under de fleste linux distribusjoner? Som nevnt over? Er Intel, Consair, OZO gode?
Trim funksjonen bør vel funger i linux?
medlem i 168 måneder
 

Re: Få raskere linux operativsystem

Innleggav ak » tir 09.11.2010 11:04

Swap er det samme som Pagefile i Windows, det er ikke relatert til ReadyBoost. Swap brukes kun når programmer har gått tom for fysisk minne, det er når hele maskinen føles som sirrup og disken går konstant.

Du kan se denne tråden om bcache: viewtopic.php?t=248976 , men generelt er ikke "hacks" som ReadyBoost spesielt prioritert under Linux, bl.a. fordi slike løsninger reduserer driftssikkerheten. Ganske dramatisk også, hvis du bruker en USB pinne.

Den største ytelsesforbedringen har du antageligvis fått allerede; De fleste filsystemene på Linux gruser NTFS på ytelse.

Ytelsen på SSDen er ikke spesielt avhengig av operativsystem, det du leser av tester på nettet vil i de fleste tilfeller også reflektere hvordan disken oppfører seg under Linux. Jeg er fornøyd med Intel sine, men de er relativt kostbare.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Få raskere linux operativsystem

Innleggav omaha » tir 09.11.2010 11:36

Har også vært fornøyd med Intel's SSD, men det har skjedd endel med barefoot/sandforce-controllerne, så det begynner å bli mange bra der ute. OCZ har en skikkelig SSD guide for Linux.

Har man nok ram og 64 bits eller 32 bits PAE kernel kan man enten kutte ut swap helt eller montere swap / flytte midlertidige filer opp i ram. Har "møtt veggen" et par ganger ved kompilering - men da kan man deaktivere i fstab og dra en omstart.

En kan også bytte scheduler til en av Kolvas alternativer schedulers bfs eller cfs (se opp for evt "issues" med f.eks nvidia propietær driver).

Videre kan man slå av journalen på filsystemet på SSD.

MHT Intel er det nye versjoner med bedre ytelse/kapasitet på vei, så der hadde jeg nok ventet et par mndr. Intel's SSD har gode iops-tall, spesielt med M-serien (160gb).
medlem i 204 måneder
 

Re: Få raskere linux operativsystem

Innleggav lmh1 » tir 09.11.2010 19:54

Hva mener dere om http://www.dinside.no/854822/ocz-revodr ... cie-raid-0 til linux? OCZ RevoDrive 120 GB PCIe RAID 0

Er det overkill? Vil slike funger "Plug and play" til linux mandriva?

Eller ubuntu?
medlem i 168 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron