DIR /S ?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

DIR /S ?

Innleggav Dan Hansen » ons 10.11.2010 1:00

Finnes den kommandoen i Linux? Eller tilsvarende så klart.

Driver og tilbakefører noen hundre GB med data her, og i Windows pleide jeg å kjøre "DIR /S" for å sjekke at alle filene kom over. Hvordan gjør jeg det i Linux?
medlem i 206 måneder
 

Re: DIR /S ?

Innleggav hansaudun » ons 10.11.2010 1:13

Kode: Merk alt
ls -la
medlem i 222 måneder
 

Re: DIR /S ?

Innleggav Dan Hansen » ons 10.11.2010 8:59

"ls -la" gjør ikke det samme som "dir/s" i Windows. "dir/s lister alle filer, også i alle underkataloger, samt avslutter med en oppsummering hvor den oppgir antall kataloger, antall filer og antall byte totalt.

Nå brukte jeg høyre museknapp i dolphin istedenfor, og det pussige er at hvis jeg velger alle mappene i hver enkelt destinasjon ("home" og "ekstern disk") får jeg et avvik på rundt 2GB, men gjør jeg det mappe for mappe, stemmer det(?). Kanskje dolphin ser på enkelte windowsfiler på en annen måte enn linux-filer?

Ikke vet jeg, men det ser ut som alt stemmer, og jeg kan ikke se noe mangler ...
medlem i 206 måneder
 

Re: DIR /S ?

Innleggav Tertitten » ons 10.11.2010 9:14

man <kommando> er en genial sak i linux

ls -R lister mapper og filer recursively i henhold til hvilken mappe du står i, står du f.eks i /home/brukernavn så listes alt under /home/brukernavn/*

Jeg pleier å liste slik ls -R > output.txt slik at jeg får det hele i en oversiktlig fil..
for å liste skjulte filer også legg til a ... slik
Kode: Merk alt
ls -Ra

for bedre format med rettigheter osv prøv
Kode: Merk alt
ls -Ral


Edit: fant en liten oversikt for deg. http://www.yolinux.com/TUTORIALS/unix_f ... users.html (søkte på dir /s in linux på google bare så du vet det)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: DIR /S ?

Innleggav geirendre » ons 10.11.2010 10:13

Kommandoen du (disk usage) kan også brukes til å liste ut størrelse på mapper / filer.
http://www.linfo.org/du.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron