Humor: slik vill windows huskes

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Humor: slik vill windows huskes

Innleggav Tertitten » lør 13.11.2010 11:00

En kar satt og spilte ett eller annet spill, plutselig fikk han tydeligvis opp en dialog angående jordens første og største virus .. artig skjermdump der :)
http://www.dinside.no/855965/slik-vil-d ... -fremtiden

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav omaha » lør 13.11.2010 23:25

Har foretatt Vista og Windows 7-installasjoner den siste uken. Mht installasjon er Windows 7 en tredjedel bedre enn Vista - målt i omstarter.

På den annen side ble det 6-0 til Vista fordi det ikke manglet drivere (eller adgang til nett for å hente de). I Windows 7 manglet det en haug drivere.

Det hadde ikke så mye å si en kan jo hente de på nettet....

...om man har en maskin med ARCH i nærheten....

...blant de som manglet var driverne for WIFI, KABLET NETTVERK og 3G. :rolls eyes:

Endel som synes Arch er krøllete å installere, men jeg installerer søren meg Arch raskere (inkl config) enn Windows 7.
medlem i 204 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav geirendre » søn 14.11.2010 0:05

Har ganske nylig lagt inn W7 på en Panasonic ToughBook 31,
og det frister IKKE til gjentakelse.
31 drivere manglet, og måtte lastes ned (på en annen maskin),
unZipes og innstalleres i en bestemt rekkefølge før OS var ok på maskinen.
Brukte faktisk hele dagen på den saken.
Ubuntu tok under 20 minutter inkl oppdateringer.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav omaha » søn 14.11.2010 0:38

I Vista sluttet jeg å telle omstarter. Brukte over 1 dag for å få maskinen ok. Glad den er ut av huset. Maskinen ble svært treg med 2ghz dualcore og 4gb ram.

W7 tok vel en 5-6 timer før jeg kunne begynne å rydde opp og få litt skikk på det. Jeg kjørte W7 Beta for testing - og jeg har omtrent det samme inntrykket nå - forskjellen er at nå finner en drivere osv. Det gjorde man ikke i betaen.

Når det gjelder skrivebordsmiljø og funksjonalitet i operativsystemet velger jeg hvilken som helst oppdatert Gnome eller KDE 4 distribusjon - eller OSX fremfor W7.

Jeg kan komme på 2 gode grunner til å velge Windows:
1: Man MÅ benytte det
2: Man vet ikke bedre (svært mange windowsbrukere har lite kunnskap om Windows)
medlem i 204 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav olear » søn 14.11.2010 18:05

Hmm, en installasjon av W7 er kjapt og enkelt her, ingen drivere er nødvendig (kan til og med flytte disken mellom maskiner uten problemer). Like enkelt som i Linux. Ytelse og stabilitet er også på topp.

Jeg startet å bruke W7 i fjor pga nødvendighet, men nå vil jeg ikke tilbake til Linux (på workstation/laptop).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav Tertitten » søn 14.11.2010 19:10

Ønsker ikke å delta i noen windows vs linux diskusjon (1 gang til), men vil si at jeg opplever få problemer med Windows 7, mindre en hva jeg opplever med Linux faktisk, men samtidig "presser" jeg ikke Windows 7 like kraftig som Linux, jeg gidder rett og slett ikke å drive å laste ned exe/msi filer; installere, trykke OK, Videre, Aksepter, Er Du Sikker, Videre, OK, så jaget på applikasjoner i Win7 er minimalt fra min kant så i all ærlighet bruker jeg Linux på en helt annen måte en windows, for i Linux slipper jeg nemlig; OK, Videre, Aks...... osv... Takk og pris for pakkebehandlere og repositories.

Når det gjelder Windows 7 og drivere finner Win 7 alt på både min arbeidsstasjon og laptop, uten unntak, Linux finner det meste foruten min skriver, ett lydkort, og en lydenhet for musikk redigering (driver for linux finnes ikke en gang)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav viking60 » søn 14.11.2010 23:02

Tja jeg har både Win7 og Linux og jeg bruker Win7 minimalt. Det skyldes nok at Linux er bedre. Men det er jo sannsynligvis en evig diskusjon. Win7 har nok gjort meg avhengig av koffein :-D Gleden av en esktra kopp kaffe hver gang jeg kopierer en mappe (kaffeautomaten står laaaangt borte), for ikke å snakke om viruskontrollene og defragmenteringene, mye god kaffe der , det kan ikke benektes.
Ja i tillegg til installasjonen da altså.
Men Win7 har programmer som Linux ikke har, og det gjør jo at en trenger det fra tid til annen.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav omaha » søn 14.11.2010 23:29

Insinuerer du at Windows er en sterkt medvirkende årsak til musearm og seneskjedebetennelser Tertitten? ;)

...og jaggu slenger ikke Viking60 inn enda et symptom - magesår. :-D

Jeg brukte faktisk vesentlig kortere tid på å installere Arch "the arch way" enn Windows 7 - og ettersom maskinvaren er 100% mainstream hadde jeg forventet drivere i W7. Arch har de jo... ;) Må desverre sitte med dualboot en tid fremover, men det blir ikke mer tid enn nødvendig i W7.

Netbooks med Intel GPU kan jo få noen og enhver til å bli fornøyd med litt av hvert. Spesielt hvis man må.
medlem i 204 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav Tertitten » man 15.11.2010 10:12

Det skulle vært ett artig eksperiment og tatt med seg en data til ett gamlehjem eller hvor som helst man kan forutsette totalt manglende datakunnskaper og gitt 10 personer en data hver og to DVD'er med henholdsvis Linux Mint på den ene og Windows 7 på den andre.

Først hadde man gitt de en presentasjon av hvert OS, og vist litt av funksjonaliteten, og deretter oppgaver:

Oppgave 1, installere windows, legge inn ordbehandlings program, skaffe gmail adresse, sette opp mail, se på film, sette opp drivere (om det behøvs), legge inn en annen nettleser, og klare å få kontakt med andre igjennom IM Chat og lignende, logge inn på nettbank, Bruke maskinen i to dager eller noe slikt.

Oppgave 2, gjøre akkurat det samme med Linux Mint f.eks.

Til slutt si, du kan få maskinen, men du må velge hvilket OS du skal bruke og forklare hvorfor

Ville vært interessant og sett hva personene ville ha valgt og hva personene hadde syns var enklest å bruke.

Windows vs Linux tester er som regel ikke akkurat "unbiased" (husker ikke norsk ord) og er derfor uinteressante, men dette kunne virkelig vært spennende. Artig å lagt ut resultatet, og antageligvis hadde resultatet kunne fått veldig mye publisitet..

Tenk noe alla "Pensjonister velger Linux" (om det ville vært hva de valgte da)
He he, kan drømme jeg :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav omaha » man 15.11.2010 11:36

Men Tertitten da!

Du vet jo like godt som meg at mennesker som har blitt satt til oppbevaring på alders/sykehjem også blir umyndiggjort? Ved hvert valg blir de jo kjørt til stemmeurnene slik at de får stemt slik hjelperne vil :-D

Jeg velger å snu litt på det:
Plukk 10 pensjonister som du skal vedlikeholde/drifte maskinene for - med minst mulig arbeide. Hva velger du?

Jeg hadde fått minst jobb med Mint. :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav viking60 » man 15.11.2010 12:28

@Tertitten nå er du umulig!
Pensjonister som foretrekker Linux vil umiddelbart fanges opp av Microsofts humanitære "hjelpeprogram" for demente gamlinger :-D

Enda en diagnose der Omaha =-O

Ideen er så god at Linux burde kopiere den:
Behandlinsgsenter for MS traumatiserte og terroriserte Nobell kommite medlemmer.
Politiet skriker etter ny Windows da de jo har blitt hardt angrepet - mange traumer der.
Vi må da kunne være like "hjelpsomme" som MS - sånn ut av "vårt hjertets godhet" som Emil sa da han knuste vinflaskene til fru Petrell for å fremme "nykterhets-saken" :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Humor: slik vill windows huskes

Innleggav Tertitten » man 15.11.2010 14:31

ha ha, dere to gutter er like goe som Jordbær på en varm sommerdag :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]