Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Innleggav lmh1 » ons 17.11.2010 9:36

Hei, kjøpt meg en ny ssd.

Nå er windows partisjonen flyttet fra harddisk til SSD.

Så da må jeg manuelt reinstallere MBR på mandriva powerpack, hvis jeg bruker DVD platen skjer det ingen ting annet at jeg gjennopprettet partisjonen til windows oppstart, ingen ny MBR blir skrivet til harddisken. Selv om jeg velger reinstaller oppstartlaster.

http://embedsoftdev.com/wp-content/uploads/2010/07/grub-menu.jpg

Det skal vel gå ann å endre MBR manuelt i oppstarten?

Ved å trykke "C" tast også "E" for å redigere? Men problemet er det ikke er så lett å vite hva man skal endre til. Hvis jeg endrer dette eller fjerner noen linjer, funger det å starte opp XP igjen fra SSD disken, men det funger bare 1 gang? Er det MBR som feiler her? Fordi jeg kan ikke endre bootloader til windows hver gang jeg skal starte windows fra linux harddisken?

Husker noen hvordan man lister opp navn av partisjoner på linux? Altså at det står navnet på harddiskene. Siden er ikke så lett å huske eller forstå navn forskjellene i linux, enkelere med windows siden C: er standard for operativsystem. Tror det er Sda1 som er vanlig i linux som primærpartisjon?
medlem i 168 måneder
 

Re: Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Innleggav viking60 » ons 17.11.2010 12:29

Liste partisjoner:
Kode: Merk alt
df

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Innleggav lmh1 » ons 17.11.2010 12:50

Den kjenner jeg til, men tenker på den som er mere avansert.

F.eks:
Sudo fdisk -l

Siden "df" vises vel ikke samme informasjon?
medlem i 168 måneder
 

Re: Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Innleggav Tertitten » ons 17.11.2010 13:54

Husker noen hvordan man lister opp navn av partisjoner på linux? Altså at det står navnet på harddiskene.
df gjør jo nøyaktig det du spør om!
Om du er ute etter noe veldig spesifikt så kanskje du skulle prøve å være litt spesifikk i dine spørsmål ?

nano /boot/grub/menu.lst

http://www.dedoimedo.com/computers/grub.html

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Kjøpt ny SSD til XP maskin, trenger endring av MBR

Innleggav ak » tor 18.11.2010 1:13

Tertitten: Å stille de riktige spørsmålene er som regel problemet.

df viser bare partisjoner som er mountet, fdisk -l er nok riktigere, muligens tenker du på parted.

For å gjøre permanenten endringer i GRUB så må du redigere menu.lst (eller grub.cfg) etter at Linux/OpenSolaris har startet. I prinsippet akkurat det samme som du gjør nå, under oppstart. GRUB har ikke skrivetilgang til disken på det stadiet. (Dette har heller ikke så mye med MBR å gjøre, MBR er bare en knøttliten peker til programfilen for GRUB, når du ser menyen så er du forbi det stadiet)

sda1 betyr første partisjon (1) på første (a) "scsi disk"(sd), noe som kan forandre seg. Du har samme problem i Windows, hvis du flytter partisjonen så må du inn og oppdatete boot.ini og muligens flere , http://support.microsoft.com/kb/289022

Du kan bruke UUID for å gi partisjonene navn, og gjøre systemet mere robust mot at ting flytter på seg, men det hjelper ikke Windows og er litt vrient å få til i ettertid.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]