1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav Tertitten » tor 13.01.2011 18:58

"Tror mye av Linux praten om distro, kjerne og terminalvindu skremmer vette av en stakkars ny bebynner."

Definitivt!
Det er som sagt derfor jeg liker artikkelen din, du beskriver Linux som desktop operativsystem akkurat nok til å vekke nysgjerrighet, uten og samtidig gå for mye i dybden, vi behøver flere slike artikler rundt om kring på nettet, artikler som stiller linux opp mot windows uten å bli for teknisk, faktisk rett og slett skriver om hva folk bryr seg om, ikke hvilken Xorg server distroen kommer med, hvilken kernel, osv osv, les releasenotes for dette og la oss holde linux artikler (ikke guider) på allemannsnivå.

@omaha; ja det er på tide å skille de to, definitivt, og det er på tide at man lærer folk å være mer presise når man snakker om "linux" syns jeg, "linux" er skremmende, Canonical har vært ekstremt dyktige på å markedsføre Ubuntu som Ubuntu og ikke linux med pakker på med xorg kernels noveau, radeonhd og alt annet som normalt skremmer folk og som folk alment ikke behøver å vite heller, folk tror jo faktisk at Ubuntu ER linux, de vet ikke hva linux egentlig er for canonical har lykkes med å maskere det hele som ubuntu eller det som definerer ubuntu uten fokus på annet, derfor er det ingenting å være redd for heller.
Bare en tanke.

Edit: Ett annet vanlig inntrykk er vel at de som holder på med linux i en eller annen form nødvendigvis er geeks og nørder og at man må være nettopp dette for å i det hele tatt få til Linux, det er en myte som vi alle her inne kjenner tror jeg, den påstanden kommer vel omtrent annenhver gang man anbefaler linux som f.eks skrivebordsplattform. Det er synd at folk ikke velger bort linux fordi det ikke er noe bra fremfor å velge bort linux pga myter og for mye informasjon, så mye informasjon at det slettes ikke er greit å finne ut hva linux er i det hele tatt.
Hmm, jeg sier visst mye av det samme som jeg har sagt hele tiden her inne, på tide å tenke at folk kanskje har fått med seg det meste nå ? :)
beklager.
Edit: forresten digitalnytt: "Det ligger over 3000 programmer fordelt under grupper som Nett, E-Post, Nettprat eller Fildeling bare under Internett klare for å lastes ned helt gratis" om jeg husker riktig så er vel tallet 30.000 og ikke bare 3000 :) eller missforsto jeg og du mener 3000 pakker under "internett kategorien" ?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav digitalnytt » tor 13.01.2011 20:02

Ja selvfølgelig, dette er korrigert nå. Takk skal du ha :-)
medlem i 158 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav viking60 » fre 14.01.2011 1:33

Godt poeng der digitalnytt, bare sett oss på plass. Det er utrolig viktig at alle forstår at Linux er både enkelt og brukandes.
Verdens mest stabile OS og derfor det foretrukne system på verdens største datamaskinermaskiner, er ikke perfekt. Og vi er som du forstår perfeksjonister :-D
Omaha har klare apartheid tendenser der han ønsker KDE og Gnome adskillt. Jeg er mere tollerant og har et rock solid fargerikt datasamfunn i Arch der begge lever i harmoni side ved side.
I Mandriva har jeg plusset på med enda en variant og venter enda på de ulykker som skal vederfares meg.

Sånn alt i alt så er Linux ganske enkelt det mest stabile OS'et du får (objektivt faktum som ikke trengs å diskuteres) :-D
Synes forresten at historien din har tatt seg opp fra og med del 3.

@tertitten - mange gode poenger der!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav omaha » fre 14.01.2011 3:24

Vel...

I alle diskusjonene rundt KDE 4 og stabilitet har jeg vel på en måte fått en og annen bekreftelse på at de kan lønne seg å apartheide litt ;)

En regulær bruker bryr seg katta om det er linux på boksen. De vil ha noe som fungerer i forhold til deres bruk. Linux er jo utmerket på gamle maskiner, men så var det legacy ATI og Poulsbro da....

Ikke for at det er umulig, men det er mange som har anbefalt Linux uforbeholdent til brukere - Linux funker på alle bokser - og så har de en eller annen chip fra ati eller intel som funker elendig (men det går om man finner distroen som har tweaket for nettopp den chip'en - og det er ikke alltid Ubuntu).

Disse brukerne har erfart at det ikke fungerer, mens pingvinfolket påstår at det funker, og det er den opplevelsen de tar med seg. Gjett hvem man møter i døren når man diskuterer..... De tror jo ikke på et ord man sier, og de kommer heller aldri til å gjøre det.

Jeg har noen bekjente som maste i over 6 mnd på meg om å installere Linux på maskinene deres, men jeg sa nei. Ga etter til slutt, men gjorde utrykkelig oppmerksom på de 3-4 potensielle problemene med maskinene. Jeg installerte også bare på 1 maskin først - slik at de kunne teste ut og finne ut om alt de hadde behov for fungerte. Først når de var fornøyd med den maskinen var det ok for flere. Det fikk de selvsagt ta seg av selv :)

Så jeg mener det er viktig å kjenne litt til brukerens maskinvare, om de har printer som funker med Linux osv , og hva slags applikasjoner de ønsker å bruke FØR en anbefaler distroer. Distroene har forskjellige styrker og svakheter - det samme gjelder DE. Personlig synes jeg det er greit å be generelle brukere teste Mint for å få en ide om det fungerer. Selv om det er mono inkludert.

En bør ihvertfall ikke anbefale distribusjoner ut ifra egne preferanser og bruksområder - da blir det fort feil for de som sitter i andre enden. Arch har nok et lite stykke å gå før det blir en nybegynnerløsning - selv om jeg også ser endel fordeler ;)

http://www.linuxjournal.com/content/arch-way
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav viking60 » fre 14.01.2011 8:30

Ja jeg anbefaler ikke Arch i denne sammenheng og jeg prøver å stoppe andre som gjør det.
Du har helt rett i alt.
Det endrer ikke det faktum at dette er geeky nerdeprat for brukergruppen :-)
Så vekk med nyansene:
Linux er enkelt å installere og fungerer utmerket O:-)
(Vi sammenligner med Windows her!)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav omaha » fre 14.01.2011 16:18

Man kan hoppe over "geektalk".....

.....dersom man finner ut av maskinvare først....

:-D
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav viking60 » lør 15.01.2011 13:02

:-D Ok let me rephrase:
Linux er superenkelt å installere og skulle du mot formodning få problemer så får du hjelp av særdeles korpulente (eller var det kompetente?) mennesker på Linux1!

Det gjelder å være korpulent nok til å kunne defillere det.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav omaha » lør 15.01.2011 13:12

Jeg er litt i mot det der jeg altså. Må man ikke lagre når man installerer?

...og da må man vel sende kopi til Knut?

Når jeg tenker over det - hadde det ikke vært en ide med en CD/diskett-aksjon mot Knut? Han har vel stort kontor med god plass?

Sende over data til Knut via CD/Diskett? Facebookaksjon anyone?
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav lmh1 » lør 15.01.2011 22:20

viking60 skrev:Linux er enkelt å installere og fungerer utmerket O:-)
(Vi sammenligner med Windows her!)


Skulle vært gøy å spørre en nybegynner, å sette opp:

Linux ubuntu servere, og Gentoo Linux

http://www.youtube.com/watch?v=d32rQpS_Qt4&feature=related

Hvis det skulle være enkelt, kan nybegynnerne prøve seg på http://www.freebsd.org/.

For å si det slik, så er det bare en få del, "Linux distribusjoner" f.eks mandriva, fedora, ubuntu med grafisk installasjon, slik så er det ikke enkelt for alle.

Men hvis man trenger å manuelt legge inn drivere under installasjon av windows 7, XP eller vista er jo ikke det enkelt heller.
medlem i 168 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » lør 15.01.2011 22:34

lmh1 skrev:Men hvis man renger å manuelt legge inn drivere under installasjon av windows 7, XP eller vista er jo ikke det enkelt heller.


Men dette godtar jo de fleste rått. Helt utrolig egentlig.
Det bare er sånn.

Og det er ikke enklere enn å installere Linux av en eller annen art på en maskin.
Nå snakker vi Windows XP og Windows Vista. Windows 7 har blitt bedre, men..... ikke mer enn det.
medlem i 164 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav omaha » lør 15.01.2011 22:56

lmh1 skrev:Skulle vært gøy å spørre en nybegynner, å sette opp:

Linux ubuntu servere, og Gentoo Linux


Det blir jo som å gå inn på en homsebar for å sjekke kvinnfolk - en bør ikke bli overrasket om man får seg en overaskelse......
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav viking60 » søn 16.01.2011 13:19

:-D Tror ikke en nybegynner vil finne homsebaren en gang.
Det er nok heller snakk om hvilken Ubuntu han skal installere (tragisk nok). Vi er noen ubehjelpelige nerder her. En nybegynner som leser dette vil ikke skjønne en dr.. eh - noen ting.
Det begynner fint med en nybegynnervenlig stil og så blir det liksom som et toalett besøk:
Du greier bare å holde deg lenge, så må det bare ut.
Nybegynneren er ikke korpulent nok til å defillere hvilken distro han skal ha. :-D
Så han skal ha Mandriva, Suse, Ubuntu, eller Mint. Det er sånn sett den straighte "strippeklubben".

I "Blue Oyster Bar" finner vi foruten servere uten GUI og Gentoo, også Arch m.fl. (Ingen overaskelse en gang, nærmest garantert katastrofe).
Men disse hadde ingen nybegynner funnet! Vel hadde det ikke vært for vår geekiness her. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav digitalnytt » man 17.01.2011 8:27

Her er det tydeligvis noen "kyr" som har "glemt" at de en gang var kalver. Jeg har en del henvendelser fra helt "vanlige" mennesker som er interessert i hva Linux er. De har hørt om Linux, de har lest om det og de tror det tilhører en "spesiell" gruppe mennesker.

Det er ikke det at "vi" som liker Linux skyter oss i foten, men vi fyrer av en salve i den andre foten også. Tar vi ikke vare på nye bruker og de som har et ønske om å prøve Linux seriøst så er det Game Over. Jeg mener Linux folket må mer ut på banen, glem nerde snakken (bare for et lite øyeblikk). At nye brukere starter med Ubuntu er ok så lenge de prøver, jeg er nesten sikker på at mange kommer til å "utvikle" en nysgjerrighet til å prøve andre versjoner etter hvert som lærings kurver går oppover (egen erfaring)

Dette blir som da jeg skulle hjelpe min mor med pc for første gang. Jeg hadde seriøst store problemer da det her var snakk om å starte helt fra bunnen av. Men alle må krype før de kan gå og nå klarer hun faktisk å gå inn på nettbanken helt selv.
medlem i 158 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav omaha » man 17.01.2011 14:42

Vel....

Det er forskjell på hvordan man diskuterer i dette forumet og hvordan man håndterer potensielle/nye brukere. Ser ikke helt hvorfor man skal tilpasse språk osv her.

Du har skrevet en artikkelserie på din side tilpasset det publikum du forsøker å nå, og da er det jo på sin plass å tilpasse informasjonen deretter.

Utviklingen i kommentarene til en blogpost er ikke spesielt kontrollerbar, og kommentarene til din post har vel utviklet seg til en diskusjon om evt problemer ved installasjon og førstegangs bruk av Linux.

Da synes jeg det er greit om evt problemer faktisk blir diskutert fremfor at en sier at det alltid er problemfritt. Nå mener ikke jeg at dette skal problematiseres.

Men om det gis uttrykk for at Linux er problemfritt uansett bruk og hva det installers på, så mener jeg at det både er feil og uproduktivt.

Det er stor forskjell på fortelle en fersk bruker "det er bare å......" eller om man faktisk har maskinvaren foran seg og kan bistå skikkelig og man føler et ansvar for at det blir skikk på sakene - en påtar seg et lite ansvar.
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav lmh1 » man 17.01.2011 18:54

Så en litt eldre nyhet:

Også Akershus kutter ut OpenOffice
http://www.digi.no/860211/ogsaa-akershus-kutter-ut-openoffice

Hva vil skje med linux på skolene?

Tror nok openoffice er en viktig del av linux, hvis openoffice blir borte på linux distribusjonene, tror jeg flere vil velge windows eller apple.

Dette er vel bare på grunn av openoffice tar seg betalt for lisensen til microsoft sitt format:

http://www.suite101.com/content/oracle- ... ee-a229989
medlem i 168 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere