1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav Tertitten » man 17.01.2011 19:44

Denne tråden har jo en helt naturlig progresjon syns jeg da, ingenting feil med denne diskusjonen slik jeg ser det.

Er helt enig med Viking og omahas siste poster.

Når det gjelder Gentoo, Ubuntu server, debian, arch, slackware, bsd og annet som måtte være vanskelig å installere så er de jo faktisk ikke rene desktop distribusjoner og neppe av de distribusjonene man snubler over først.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav viking60 » man 17.01.2011 20:57

Det vi sliter med her er nivå.
Digitalnytt starter en tråd som gir en indikasjon på hvor det bør ligge spør du meg.
Såpass fleksibel kan vi være omaha. selv om du er en Linux-Apartheider. (OBS dette kommer til å bli lagret automatisk av MS softwaren som allerede er bestilt i forbindelse med DLD). :-!
Det er muligens interessant å diskutere den tekniske detaljen (Atheros Intel) etc.. etc.. Men budskapet må jo nå frem til noen og kanskje helst flest mulig?
I utgangspunktet er jeg også komfortabel med at dette er et sted for Linux brukere og ikke først og fremst potensielle Linux brukere.
Men unntaksvis så må en da kunne hjelpe noen med de første famlende steg også.
1 Brenn deg en Mandriva Ubuntu eller Suse skive
2 Installer den - noe som går HELT greit i de aller fleste tilfeller!

Så kommer grumpy omaha: "Hva med atheros og Intel og Nvidia og xorg. La oss være seriøse". :rolls eyes:
Ferskingen forsvant allerede på "med" og har på dette tidspunkt logget på et Windows forum. :-D
Jeg er ellers ikke uenig med noen her. Det er kun et spørsmål om hvilket nivå en skal legge seg på.

Ofte er det jo slik at dersom en kan forklare seg så en normal ukebladleser kan forstå det - da har man som regel god kunnskap selv.
Jeg er nok ikke der selv - men det er et brukbart ideal.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav geirergoy » man 17.01.2011 21:22

Jeg prøvde Mandriva. Mn den ville ha BETALING for codecs.
Nederst, med liten skrift, kunne jeg velge free codecs basert på revrse engineering.
Men den resulterte i feilmelding.

Fatter ikke hvorfor det fortsatt finnes folk som fortsatt anbefaler Mandriva, når Linux Mint eksisterer.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav lmh1 » man 17.01.2011 21:58

geirergoy skrev:Jeg prøvde Mandriva. Mn den ville ha BETALING for codecs.
Nederst, med liten skrift, kunne jeg velge free codecs basert på revrse engineering.
Men den resulterte i feilmelding.

Fatter ikke hvorfor det fortsatt finnes folk som fortsatt anbefaler Mandriva, når Linux Mint eksisterer.


Selv er jeg enig, siden det eneste grunnen fordi jeg har mandriva fremdels:

Ganske så billig hvis man kjøper eldre versjon til 25 euro, ikke så verst, ca 200 kr.

Så da fikk jeg med de mest vanlige plugin, helt uten installasjon manuelt, og helt uten begrensinger.

Men ja, når jeg skal bytte maskinvare, er det ikke så enkelt. Regner med mint ikke er stort bedre.

Har så vidt vært borti CD utgaven, og den er så liten, er selv min laptop som er 5 år, klarer å laste opp cden på noen sekunder. I bruk, gå ting så raskt, som om jeg hadde gått for en god SSD på windows 7-
medlem i 169 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav josi » tir 18.01.2011 1:36

geirergoy skrev:Jeg prøvde Mandriva. Mn den ville ha BETALING for codecs.
Nederst, med liten skrift, kunne jeg velge free codecs basert på revrse engineering.
Men den resulterte i feilmelding.

Fatter ikke hvorfor det fortsatt finnes folk som fortsatt anbefaler Mandriva, når Linux Mint eksisterer.



Mandriva tar ingen betaling for å laste ned kodeker. De gjør det enkelt for brukerne å skaffe seg kodeker som kan ha være problematiske å distribuere i enkelte land. Måten det gjøres på, er å gjøre det lett å kjøpe kodekene fra Fluendo. Fluendo er forøvrig en bidragsyter til Gstreamer.

Jeg er enig i at det kunne vært gjort enklere for oss som bor i land hvor disse problemstillingene ikke er særlig relevante. Men tapet er ikke veldig stort, det er ganske så enkelt å legge til PLF-pakkebrønnen, selv mora mi hadde klart det. Utfordringen er nok heller at man må vite om PLF. Prøver du så søke etter 'mandriva kodek', 'mandriva codec' eller noe i den gata, er det dog nesten umulig å ikke dumpe borti PLF. Likevel, det er en utfordring at det ikke kommer opp en melding som spør: "Ønsker du å legge til ... ?" Sammenlignet med å installere kodeker i Windows er det likevel meget enkelt.

Jeg anbefaler Mandriva til de som ønsker å prøve linux, men jeg prøver også å nevne PLF. Om noen likevel velger å betale Fluendo er jo det også en linux-støtte. Ikke koster det mye, og det går til en "god" sak.

Sagt kort. Jeg ser problemstillingen, men anser det som et minimalt problem.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: 1 ukes test, bytter Windows mot Linux. Går det bra?

Innleggav Dan Hansen » fre 28.01.2011 12:44

Hei

Jeg er en av dem som hopper inn og ut av distroer (og Windows), og har jeg sjansen, "misjonerer" jeg mer enn gjerne for frie alternativer. I den sammenheng er det et par ting jeg har bitt meg merke i, og det er at de aller fleste ikke er så nøye med hva greiene egentlig heter. De kaller det "Linux" uansett, og de ønsker tilnærmet Windowsfunksjonalitet. Det vil si; de vil gjerne at det skal se ut som, og føles som windows, da dette er noe de kjenner fra før av, og de vil ha det på norsk. "Ekte" norsk, ikke sånn "blandingsnorsk" som mange ferdigløsninger har en tendens til å være.

For mitt vedkommene har jeg lagt min elsk på Mandriva med KDE, da den for meg fremstår som den beste oversettelsen, og jeg liker designet. Derfor er det også den jeg har pleid å installere for de som har lyst til å prøve. Gjerne med OpenOffice også, så har de aller fleste i bunn og grunn det de trenger.

Men så er det et spørsmål jeg den senere tid har gått og båret på, og det er; hva skjer egentlig med OpenOffice? Ser at noen plutselig slutter å lage den, og begynner med LibreOffice istedenfor. Greit nok egentlig, men jeg for min del stiller spørsmål ved stabiliteten i selve utviklingen innen Linux og dertilhørende programvare. Fri programvare er gjerne nettopp det, fri, og det forventes i tillegg at den skal være gratis. Og så lenge man forventer det, kan man ikke forvente stabilitet i utviklingen. Rent teoretisk sett kan vel både KDE og Gnome "forsvinne" i morgen hvis utviklerne "ikke gidder" mer, eller andre uforutsette ting skulle skje. Veier man så dette opp mot Microsofts strategiplan for fremtiden, har de en utviklingsplan for blant annet MS Office som går 15-20 år inn i fremtiden. Dette er de nødt til, simpelthen for å kunne forsvare økonomien i det, og slik jeg ser det, er nok dette også en av grunnene til at ihvertfall bedriftsmarkedet holder seg lojale mot Microsoft. Jeg for min del hadde ihvertfall ikke følt meg særlig smart hvis jeg hadde rådet en kunde til å bruke OpenOffice som et alternativ til MS Office, når den ved neste korsvei i realiteten ikke finnes mer...
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron