Kilder til opparbeidelse av Linuxkompetanse ...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Kilder til opparbeidelse av Linuxkompetanse ...

Innleggav Dan Hansen » tor 27.01.2011 16:00

... hvor finner jeg det?

Har noe på gang her som gjør at jeg trenger systematisk og effektiv opparbeidelse av denne type kompetanse. Tenker da på eventuelle oppslagsverk, onlinekurs (gjerne med oppgaver), strategier mm.

Noen tips?

Mvh Dan
medlem i 206 måneder
 


Re: Kilder til opparbeidelse av Linuxkompetanse ...

Innleggav ak » tor 27.01.2011 17:20

Edit: Jeg skjøt fra hoften og antok at du ikke snakker om Linux for skrivebordet, så det er mulig jeg bommer.

Det finnes mye dokumentasjon på nettet, problemet er å gidde å lese alt dette. Jeg tror folk lærer best på den dype enden, dvs. du må løse en konkret oppgave og at det motiverer deg til å skjønne hva du holder på med, og gir deg etterhvert evnen til å vurdere verdien av ny funksjonalitet opp mot stabilitet.

F.eks. hvis du skal lære deg å drifte en epostserver så sett opp en maskin slik at du mottar all eposten din på den. Glem Gmail. Da får du antageligvis raskt et behov for å lære deg spamassassin og tilstøtende verktøy, samt sikkerhetskopiering.

Jeg begynte med Linux fordi et kjent konsulentselskap gjorde en særdeles dårlig jobb. I opplæringsperioden måtte mine kolleger akseptere at lunchen noen dager ble gjennomført litt tidligere mens serverne var nede for *kremt* vedlikehold, men jeg fikk mye støtte og de fikk ganske raskt frynsegoder. Eksempelvis muligheten til å bruke webmail tre år før alle andre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]