Forslag til linux bøker og blader

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Forslag til linux bøker og blader

Innleggav lmh1 » tor 27.01.2011 17:57

Beklager at jeg stiller alt for mangle håpløse spørsmål, men jeg klarer ikke å finne noe som er bra nok å lære meg linux på en rask og effektiv måte (Slik at jeg kan lære meg linux på en uke, og kan nok for å kunne drive profesjonelt med linux).

Kan være alt å "Tilpasse løsninger" for bedrifter som f.eks Redpill Linpro (Eller tilsvarene bedrifter som ønsker å velge linux isteden for windows 7 og windos server 2008.

Under "tilpassing" går defenisjonen ut på:
[*]Opprette påloggingskript til brukere
[*]Lage en brukerrettighetsmal
[*]Tilpasse ISO imaget til bruket (Nettverkinstallasjon av linux)
[*]Brukerprofilen, brukernavn/passord hentes fra linux server
[*]Sette opp en linux web server (Krypter HTTPS: forbindelse)
[*]FTP server (For opplasting av filer)
[*]Sette opp RAID av serveren
[*]Sette opp en nettverkskriver (Som er støttet av linux)
[*]Sette opp en WineHQ server emulering (Som importeres fra serveren).
[*]Kryptere harddisken med AES 128 bits Bitlocker http://no.wikipedia.org/wiki/Bitlocker
[*]Sette opp videokamera, Fingerleser (For passordsikkring)
[*]Vurdere Gruppe brukerrettigheter
[*]Sette opp en Grouppolicy (Setter begensinger på brukerrettigheter på avansert nivå)

Nå snakker jeg ikke om GUI (Siden det er som regel enkelt), men mere om kommandoer, og tilpassninger for server løsninger.

Nå har jeg hatt disse bøkene/Bladene:

[*]Linux magasinet (begynner å bli gammelt ca fra 2008)
[*]Boken om linux
Bilde

I begge delene, er linux boken bra, men per dags dato er 3 CD med Redhat linux 8, ganske så utdatert.

Så spørsmålet, her, hva er anbefalt å kjøpe?
Hvis det er snakk om blader, er det fint om det er på norsk, har DVD isteden for CD, og baserer seg på "lite reklame" og dokumentasjon, som jeg vil få nytte av i flere år i linux branksjen.

Prøver å bruke internett i den grad som er mulig, men det dukker alltid opp noe, jeg ikke klarer å finne, spessielt om hvordan ISO standarderen på linux er bygget opp, nettverkdelen og tilpassing.

Her er det opp til brukeren å tenke selv, og forstå hvordan det gjøres.

Hvis det følger med Linux distribusjoner er det fint om disse er på DVD duallayer eller større. (Siden ubuntu CD hjelper meg lite, da har jeg 3 CD til å laste ned, slik at da kunne jeg heller spart prisen å handle et bedre bok eller blad.
Sist endret av lmh1 den tor 27.01.2011 18:11, endret 1 gang
medlem i 169 måneder
 

Re: Forslag til linux bøker og blader

Innleggav omaha » tor 27.01.2011 18:10

Du finner nok ingen slike snarveier til Linux, like lite som det finnes til Windows eller OSX. I praksis er det knapt noen grenser for Linux og relatert teknologi, og du kan sikkert holde på fulltid et helt liv og fortsatt lære noe nytt hver eneste dag.

AK sa nettopp i en post:
Jeg tror folk lærer best på den dype enden, dvs. du må løse en konkret oppgave og at det motiverer deg til å skjønne hva du holder på med, og gir deg etterhvert evnen til å vurdere verdien av ny funksjonalitet opp mot stabilitet.

F.eks. hvis du skal lære deg å drifte en epostserver så sett opp en maskin slik at du mottar all eposten din på den. Glem Gmail. Da får du antageligvis raskt et behov for å lære deg spamassassin og tilstøtende verktøy, samt sikkerhetskopiering.


Jeg er helt enig med AK - definer et konkret behov på et for deg behagelig nivå - og start derfra - f.eks med en standard konservativ distro som f.eks Debian eller CentOS.
medlem i 205 måneder
 

Re: Forslag til linux bøker og blader

Innleggav lmh1 » tor 27.01.2011 18:14

AK sa nettopp i en post:

finner ikke noe på:
http://linux1.no/forum/search.php?keywords=&terms=any&author=AK&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Har debian som et "Arbeidsoperativsystem med apache+PHP"

Men ja, den er lite tilpassningvennlig, siden jeg ikke vet hvordan jeg definerer hva den skal ha.

Er enig at kommandoer tar å litt over 1 uke å sette opp.
Men en windows 2010 server, klarer man å sette opp det meste på 1 uke, hvis man er flink.

Tilbake til "Debian" som jeg selv mener er et bra sted å starte:

La oss si jeg laster ned: (Kjernen + grafisk grensesnitt): (denne inneholder vel ingen annet en det mest nødvendigste ++ drivere, Kernel etc?
Selvsagt med grafisk gresesitt:
http://cdimage.debian.org/debian-cd/5.0.8/amd64/iso-cd/debian-508-amd64-netinst.iso

Så legger jeg til følgene installeringskript (Til serveren)

Kode: Merk alt
APT-Get apt-get install xfce-desktop


Kode: Merk alt
install Jedit Lamp wineHQ

Drop other %apps%


Nettverkoppsett skript? Eksempel:
Kode: Merk alt
NETWORKING=yes
FORWARD_IPV4="yes"
FORWARD_IPV6="no"
HOSTNAME="myhost"
DEVICE="eth0"
IPADDR="192.168.1.2"
NETMASK="255.255.0.0"
GATEWAY=192.168.1.1"
GATEWAYDEV="eth0"
DEVICE="eth1"
IPADDR="192.168.1.3"
NETMASK="255.255.0.0"
GATEWAY=192.168.1.2"

[bash]# ntpdate -b pool.ntp.org /Timesone:UTC+01:00


Er det file.cz (Som er linux versjon av .bat eller .cmd?)
medlem i 169 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron