Genie / Vala

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Genie / Vala

Innleggav dajomu » man 21.03.2011 22:04

Noen som har erfaringer med programmeringsspråket Genie/Vala? Ser spennende ut og kunne tenkt meg å lært litt...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Genie / Vala

Innleggav moma » søn 27.03.2011 20:59

Hei,
Jeg har tenkt å bruke Vala i et lite prosjekt som har med ClipArt og Unity-desktop å gjøre. Er ikke selve Unity-desktop (skallet) skrevet med Vala?

Det er første gangen jeg hører om Genie-språket. Jeg tror at den først oversetter koden til Vala og fra den (vha. valac) kompilerer til eksekverbar fil?

Genie apellerer meg veldig fordi den ligner på Python. Jeg drømmer om et språk som kan både tolkes (interpretes) og kompileres. Tolkning/interpreting gjør kodingen og testingen mye raskere fordi man slipper å kompilere hele tiden. Jeg liker å bygge koden vha. prototyping.

Parrot Virtual Machine begynner også få støtte hos flere gode programmeringsspråk.
Ref: http://www.parrot.org
Parrot VM... er et godt alternativ til Java (JVM) og Microsofts Common Language Runtime (CLR).

Parrot kompilerer kildekoden (via flere lesbare steg) til register-basert byte-format. Det kan relativt lett kompileres til ferdig binærkode, uavhengig av CPU-arkitektur. Java og Microsofts CLR er stakk-baserte i så måte.

Jeg har også sett på Seed for å lage applikasjoner med GTK+ og Javascript.

Mye å velge mellom.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron