Utrolig tregt system

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Utrolig tregt system

Innleggav kjelle3921 » lør 23.04.2011 18:54

Kasta ut Windows til fordel for linux Mint 10 da jeg trodde den var mye mindre ressurskrevende.

Men hva skjer? Det er jo nesten full stopp her... Systemmonitoren sider:

dbus-daemon 36% CPU
firefox-bin 20% CPU (ofte opp i 90-95%)
gnome-system-monitor 50%

Dette er verdier ved idle.

Hva i all verden skjer??? Systemet er jo ubrukelig.

(Legger til at laptopen er noen år; 1.5 GHz, 2 Gb RAM)
medlem i 204 måneder
 

Re: Utrolig tregt system

Innleggav geirergoy » lør 23.04.2011 20:41

Du har jo allerede denne tråden:
viewtopic.php?t=259943
Der sier du at den fungerer greit nok, men at når du skal se på YouTube blir den treg som sirup.

Jeg er ikke noen ekspert, men jeg vet at Flash-pluginen (den du bruker for å se annonser, og film på YouTube) er litt mer effektiv i Windows, enn på Mac og Linux.
Så dårlig er den, at Steve Jobs ikke lar Flash følge med deres bærbare enheter, da de ville krevd mye av både prosessor og minne, for ikke å glemme batteriet.

For folk som har ok maskin er ikke dette et veldig stort problem.
Min maskin er svært lik din, og med Linux Mint, akkurat som deg. YouTube fungerer fint her.
Men du kan prøve med AdBlock og se om problemet forsvinner når du ikke har hundre Flash-annonser oppe.


De blokkerte Flash-elementene vises som grå firkanter med en knapp i midten hvis du ønsker å se dem likevel. Dermed er ikke YouTube noe problem.

Men som sagt, min maskin er meget lik din, og med samme OS.
Jeg vet ikke hvilke sider du besøker, og hvor mange faner du har oppe, men maskinen min ble SIRUP en gang jeg surfet innom ITavisen, og de hadde kampanje med to dusin Flash-annonser.

Men problemet er der kun når jeg har oppe vanvittig mye Flash.
Jeg vet ikke om dette er ditt problem, da du beskrev problemet på to forskjellige måter.

En annen ting å sjekke er CPU-temperatur. Hvis min laptop ligger oppå puta så all ventilasjonen blir tett, overopphetes den uansett operativsystem.
Da blir den sirup.

Hvis dette ikke hjelper, får noen andre overta, for jeg vet ikke mer.

PS. Sjekk også hvilken oppløsning som er valgt nederst i YouTube-ruta. Min maskin støtter kun de laveste, ikke de som er merket HD.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Utrolig tregt system

Innleggav kjelle3921 » søn 24.04.2011 9:50

Jeg tror faktisk du er inne på det sentrale her. Har en stygg mistanke om at det er en HW-feil ute å går, for maskina har begynt å bli farlig varm (kan ikke ha den på fanget). Hører heller ikke vifta.... Så det spørs om det synger på siste verset her.

Flash-applikasjoner er bare å glemme å kjøre, for da henger alt.
medlem i 204 måneder
 

Re: Utrolig tregt system

Innleggav lmh1 » søn 24.04.2011 10:32

Hadde nok prøvd å tatt maskinen inn på garanti, hvis den ikke er eldre en 4 år

1.5 GHz sier meg lite, men antar dette enten er celeron M mobile som er bedre en celeron på strømbruk men dårlig ytelse.

På min 5 år gamle toshiba maskin, begynner å bli gammelt med 512 mb ram og en celeron 2.2 ghz prosessor klarer fint mint 32 bits problemfritt, HD kvalitet klarer den ikke.

Så her må nok maskinvarefeil være årsaken, at maskinen blir veldig varm betyr at viften enten sitterfast med støv eller er defekt.

Da bør du ikke bruke maskinen i det heletatt. Uansett om du har pentium M eller celeron M burde maskinen ikke bli noe særlig varmere at du kan ta på maskinen.

Men luften som blåses ut av maskinen blir kanskje en 30-40 grader, altså litt varm men ikke noe særlig å klage på.
medlem i 168 måneder
 

Re: Utrolig tregt system

Innleggav kjelle3921 » søn 24.04.2011 12:08

Du hadde helt rett; vifta gikk ikke rundt i det hele tatt!
Så jeg skrudde maskina opp og tok et drag med 10-12 q-tips.
Nå går den rundt, og temperaturen sank med ca. 20 grader.
Maskina ble jo mye mer responsibel!

Tusen hjertelig for hjelpa!

Edit: Må bare legge til at nå er den så "oppegående" at jeg nesten blir redd *ler*.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]