Opensuse forenklet installasjon

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Opensuse forenklet installasjon

Innleggav lmh1 » man 25.04.2011 10:52

Hei alle Opensuse eksperter.
Kan dere gir meg et råd til hvordan jeg forenkler installasjonen på opensuse?

Eller hvordan dere gjør det?

(Installasjonen av Opensuse 64 bits DVD) om man velger full installasjon her, er ikke nok for mine maskiner, ønsker meg en del spill, og en del tillegg slik at jeg får meg en Opensuse som bruker ca 20 GB harddiskplass etter installasjon, da har jeg mere nok til uansett hva jeg måtte trenge.

Siden jeg senere går for SSD så håper jeg på råd.

alienarena.ymp (Tar vi denne filen som et eksempel) ser vi denne er basert på XML fil?

Kan noen bekrefte om det er dette opensuse benytter for å tilpasse dette: (pakkebehander under installasjon?)

Bilde

Nå vet jeg ikke om det blir til å betale noen eller at jeg må gjøre tilpassingen selv.
Men ønsker å gå for opensuse isteden for windows på 3 maskiner, der alle skal jeg ha full installasjon (Regner med 24 GB) harddiskplass vil bli brukt.

Kan godt ta en nettverkinstallasjon fra en server jeg bruker med gigabit.

Hva er utgangpunkter jeg må begynne her i fra?

På de fleste eldste maskinene jeg bruker, er maskinvaren langt kraftig nok til å kjøre windows 8, men syns det blir enklere å samle alt på en blueray en hva en windows 7 installasjon med antivrus, spill, programmer er.

Edit senere kan jeg komme tilbake med en liste hvordan jeg har tenkt å sette opp systemet. Men regn med at den listen blir stor da ytelsen ikke er noe problem.

Kode: Merk alt
#  | Alias                                  | Navn                                   | aktivert | Oppdater
---+----------------------------------------+----------------------------------------+----------+---------
 1 | ATI/AMD Graphics Drivers               | ATI/AMD Graphics Drivers               | Ja       | Ja     
 2 | Oppdateringer-for-openSUSE-11.4-11.4-0 | Oppdateringer for openSUSE 11.4 11.4-0 | Ja       | Ja     
 3 | Packman Repository                     | Packman Repository                     | Ja       | Ja     
 4 | X11:Compiz                             | X11:Compiz                             | Ja       | Ja     
 5 | games                                  | games                                  | Ja       | Ja     
 6 | libdvdcss repository                   | libdvdcss repository                   | Ja       | Ja     
 7 | nVidia Graphics Drivers                | nVidia Graphics Drivers                | Nei      | Nei     
 8 | openSUSE-11.4-11.4-0                   | openSUSE-11.4-11.4-0                   | Nei      | Nei     
 9 | openSUSE:11.3:NonFree                  | openSUSE:11.3:NonFree                  | Ja       | Ja     
10 | packman-essentials                     | packman-essentials                     | Ja       | Nei     
11 | packman-multimedia                     | packman-multimedia                     | Ja       | Nei     
12 | repo-debug                             | openSUSE-11.4-Debug                    | Ja       | Ja     
13 | repo-debug-update                      | openSUSE-11.4-Update-Debug             | Ja       | Ja     
14 | repo-non-oss                           | openSUSE-11.4-Non-Oss                  | Ja       | Ja     
15 | repo-oss                               | openSUSE-11.4-Oss                      | Ja       | Ja     
16 | repo-source                            | openSUSE-11.4-Source                   | Ja       | Ja     
17 | subpixel repository                    | subpixel repository                    | Ja       | Ja
S | Navn                     | Type  | Versjon                  | Ark.   | Pakkebrønn   
--+--------------------------+-------+--------------------------+--------+---------------
i | ati-fglrxG02-kmp-desktop | pakke | 8.812_k2.6.37.1_1.2-49.1 | x86_64 | (Systempakker)
i | x11-video-fglrxG02       | pakke | 8.812-51.1               | x86_64 | (Syst 
medlem i 168 måneder
 

Re: Opensuse forenklet installasjon

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 25.04.2011 14:24

lmh1 skrev:alienarena.ymp (Tar vi denne filen som et eksempel) ser vi denne er basert på XML fil?

Kan noen bekrefte om det er dette opensuse benytter for å tilpasse dette: (pakkebehander under installasjon?)

La oss nå se... Ja, fra trefflistens første få treff ser det ut til å kunne bekreftes i løpet av cirka 2 minutter - men du syntes kanskje det var enklere å spørre andre.

Forenkler installasjon i forhold til hva? Hvis du snakker om masseinstallasjon på flere like (like "nok") maskiner kan du bruke kloningsmuligheten som du får på slutten av installasjonen. Skal du installere stort sett samme pakker på forskjellige maskiner kan du bruke openSUSE Build Service og sette sammen din egen distribusjon - enten fra bunn eller med utgangspunkt i et eksisterende prosjekt - f.eks. et av de mange opprettet for/av spillere.

Å velge full installasjon (all tilgjengelig programvare) er stort sett ikke lurt - du får bare installert en haug med programvare som gjør maskinene treigere og som fører til hyppigere behov for oppdatering. Selv om du ikke bryr deg om at den blir treigere bryr du deg kanskje om at det blir hyppigere behov for oppdatering og flere sikkerhetshull (selv om det siste neppe er noe veldig stort problem siden du sikkert ikke skal kjøre noen tjenere på maskinene).

Mitt råd til deg: betal noen for å gjøre tilpasningene som et openSUSE Build Project hvis du skal ha lik installasjon på flere maskiner - eller betal dem for å skreddersy hver enkelt maskin eller den viktigste maskinen mens du bruker de andre til å lære deg ting. Alternativt: forbered deg på å bruke mye tid på dette. Fra spørsmålene du stiller tror jeg du har en lang vei å gå før du er på et nivå der det er en kurant sak for deg å tilpasse installasjonene på en god måte.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Opensuse forenklet installasjon

Innleggav lmh1 » man 25.04.2011 15:34

Kjetil Kilhavn skrev:Forenkler installasjon i forhold til hva? Hvis du snakker om masseinstallasjon på flere like (like "nok") maskiner kan du bruke kloningsmuligheten som du får på slutten av installasjonen. Skal du installere stort sett samme pakker på forskjellige maskiner kan du bruke openSUSE Build Service og sette sammen din egen distribusjon - enten fra bunn eller med utgangspunkt i et eksisterende prosjekt - f.eks. et av de mange opprettet for/av spillere.


Forenkle installasjon slik at jeg ikke trenger å sette opp alt på alle maskiner.
Dette merker jeg er en tidskrevene prosess, altså noe jeg aller helst ønsker å betale litt for å slippe unna.

Kjetil Kilhavn skrev:Å velge full installasjon (all tilgjengelig programvare) er stort sett ikke lurt - du får bare installert en haug med programvare som gjør maskinene treigere og som fører til hyppigere behov for oppdatering. Selv om du ikke bryr deg om at den blir treigere bryr du deg kanskje om at det blir hyppigere behov for oppdatering og flere sikkerhetshull (selv om det siste neppe er noe veldig stort problem siden du sikkert ikke skal kjøre noen tjenere på maskinene).


SSD?
Har 25 mbit bredbånd så å laste ned 1 GB i uken overlever jeg.
Muligens jeg utvikler min egnen server til å gjøre den jobben, så blir dette ikke så mye arbeid, men først trenger jeg kunnskapen.

Kjetil Kilhavn skrev:eller betal dem for å skreddersy hver enkelt maskin eller den viktigste maskinen mens du bruker de andre til å lære deg ting. Alternativt: forbered deg på å bruke mye tid på dette. Fra spørsmålene du stiller tror jeg du har en lang vei å gå før du er på et nivå der det er en kurant sak for deg å tilpasse installasjonene på en god måte.


Hvem skal jeg betale i så fall?
Tror du en 1000 kr holder? Da jeg har en åpen løsning som kan brukes til alt.

Er snakk som privatperson så det er jo greit om SUSE selger samme distribusjon videre.
Nå er det ikke viktig med innstillingene og slik, bare at systemet blir mere brukevennlig slik at å installere HD 5850 drivere skjer ved 2 museklikk (Enklere en med windows update).

Bør jeg høre med SUSE?
kontakt-no@novell.com eller tror du det er bortkastet?

Kunne nok betalt SUSE enterprise desktop, men tror dette er både for dyrt og dårlig i sammenligning, ønsker noe som jeg fint kan bruke på minst 3 stasjonære maskiner uten ekstra lisenser.

Nå ønsker jeg meg å sette opp en server også, siden windows 2008 server lisens blir for dyrt uten on technet avtale, så håper jeg også på en billig (Linux server) også.

Viktigste funksjoner (Lamp, FTP server, Grafisk skrivebord, Remote desktop, file server, domain controller).

For dere brukerne som ikke kjenner til windows server (Domain controller) kan jeg forklare i korte ord hva den gjør.

For det første alle brukerkontoer/brukerprofilen lagres på serveren, slik at man logger på domenet får man samme instillinger, partisjoner, filer etc.

Alså gjør man endring på en av maskinene følger alt brukerne.

Siden jeg er litt lat bruker, syns jeg denne muligheten er fin når jeg har flere maskiner på et lite rom, siden jeg liker å ha litt forskjellig.

Prisen sier at Microsoft blir for dyrt og lite tilpassnings vennlig så da håper jeg heller på linux. Hvis det blir windows i tillegg blir det i så fall technet lisens og til spilling.
medlem i 168 måneder
 

Re: Opensuse forenklet installasjon

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 25.04.2011 21:51

lmh1 skrev:Bør jeg høre med SUSE?
kontakt-no@novell.com eller tror du det er bortkastet?
Jeg vil tro det er like vel anvendt tid som å ringe Microsoft Support angående et teknisk problem.

lmh1 skrev:Nå ønsker jeg meg å sette opp en server også, siden windows 2008 server lisens blir for dyrt uten on technet avtale, så håper jeg også på en billig (Linux server) også.

Viktigste funksjoner (Lamp, FTP server, Grafisk skrivebord, Remote desktop, file server, domain controller).

Når du skal installere programvare i openSUSE kan du velge noe som heter mønstre (patterns hvis du bruker engelsk språkdrakt). Der finner du en kategori som heter serverfunksjoner, hvor det er egne valg for "Web- og LAMP-server", "Filserver", "Katalogserver (LDAP)" med mer.

I innstillingene for Samba (YaST, Nettverkstjenester, Samba-server) har du mulighet til å angi at maskinen skal være PDC (Primary Domain Controller) - eller sekundær domenekontroller om du har bruk for det også. Du finner Samba-server under Filserver som nevnt tidligere. Her har du også muligheten til å bruke LDAP-tjener for autentisering - altså noe som tilsvarer Active Directory på Windowstjenere.

Du finner også valget Ekstern administrasjon i YaST. Dette vil trolig dekke selv de mest ekstreme behovene dine for "Remote Desktop" - men du kan også bruke andre (og sikrere) løsninger for dette. Du finner støtte for både VNC og RDP (deler av den, trolig tilstrekkelig for privat bruk) i KDE-programmet KRDC.

Jeg har ikke brukt noe av dette, men jeg har brukt noe som jeg kan anbefale sterkt: Google.
Gå til nettadressen http://www.google.no og begynn å søke der så skal du se du finner svar på mange av spørsmålene dine, og til og med eksempler på hvordan folk har gått fram for å få satt opp systemet sitt. Du finner mye mer kunnskap der enn du gjør her. Det er i alle fall min erfaring. Imidlertid er Linux1 og forumet her et veldig godt supplement når du ikke har funnet de svarene du leter etter.

Jeg, og jeg vet flere andre tenker det samme, er mer behjelpelig når folk viser at de har forsøkt å finne løsningen på egen hånd først.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]