Iphone 4 eller galaxi s2

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Re: Iphone 4 eller galaxi s2

Innleggav aNordal » tir 07.06.2011 0:16

Er mobilen en "USB mass storage device" (UMS), så er den Linux-kompatibel.

Jeg vant en iPod Touch en gang (må ha vært minst et år siden). Det var en lærerik opplevelse bestående av mye googling. Det er 2 ting som er *smerte* med iPod Touch, og dermed også iPhone (vet ikke med iPad):
* Ikke UMS. Derfor må man bruke iTunes til filoverføring. Synd at iTunes for Linux ikke fins, og Windows-iTunes ikke fungerer i Wine... Heldigvis fins ifuse, en filsystemdriver spesielt for iPhone til Linux. Denne fungerte for meg.
* Kryptert database over filene. Etter å ha lagra en mp3-fil på min iPod, gikk den i trassmodus og nekta å bli brukt som annet enn lagringsenhet. For å kunne bruke den som iPod igjen måtte den gjenopprettes med iTunes. Etter det jeg leste, er det fordi at fila må oppføres i databasen også. Her er det libgpod kommer inn i bildet. Libgpod dekrypterer databasen, slik at Gtkpod kan oppdatere databasen ved overføring. Uheldigvis for meg hadde jeg firmware versjon 2.0, og denne krypteringa var ennå ikke knekt.

Eldre generasjoner av iPod er UMS. Da kan man hente tilbake filene fra den (bare med meningsløse filnavn da).

Det jeg liker med iOS er at det ikke har Flash. Rettere sagt, at nettsteder ikke forventer at du skal ha det. Apple har så og si legalisert Flash-avholdenhet og gitt et velfortjent slag i trynet på alle som trodde at Flash hadde noen ting på internett å gjøre, eller mobile datamaskiner for den saks skyld. Det elsker jeg Apple for.
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere