Gnome 3 Myter (?) WIP

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Gnome 3 Myter (?) WIP

Innleggav hailstiffler » fre 27.05.2011 20:11

Notat: Dette er en "work in progress" liste, så den er ikke komplett, men det er bare for hvem som helst å legge til i listen..

Nå som Gnome3 er etablert (Fedora 15) har det også dratt med seg en del "myter" om gnome 3. Jeg velger å skrive myter i mellom gåsetegn ettersom en del av mytene faktisk inneholder en del sannheter..

1. Det finnes ingen skru av/start på nytt mulighet, man må faktisk logge ut for å få slå av/omstart muligheter Nei, dette stemmer ikke, trykk på ditt brukernavn oppe til høyre, press ned og hold ALT knapp inne og valget for dette kommer opp.

Du kan også installere en såkalt gnome-extension for å få valget permanent (med denne får du også hibernate valg) ... Tillegget heter gnome-shell-extension-alt-status-menu og blir aktivt etter installasjon om du trykker ALT+F2 og skriver r som starter om gnome-shell

2. Gnome-shell fungerer kun med bin video drivere/offisielle video drivere. er du uheldig så stemmer dette (men da stemmer det nok for g2 også) men prøv med foss drivere som f.eks xorg-x11-driver-video-nouveau, Mesa-nouveau3d, radeon* osv, jeg har selv fått dette til å fungere uten noen som helst problemer

3. Man kan ikke endre GTK tema i Gnome 3 I utgangspunktet er det ikke helt lett og må gjøres i dconf-editor, men det finnes også ett verktøy som heter gnome-tweak-tool som kan enkelt gjøre dette om du i tillegg til gnome-tweak-tool installerer gnome-shell-extension-user-theme (som gjør at du kan lagre og velge nye themes til/fra ~/.themes, altså /home/brukernavn/themes)

- Gnome-Shell
I mappen ~/.themes kan du også lagre gnome-shell temaer, gs temaer endrer selve "rammen" rundt i gnome-shell og ikke selve vinduene osv.
I gnome-tweak-tool kan man også enkelt endre ikoner, og man kan importere temaer direkte om du har ett tema som er komprimert. Man må ikke bruke ~/.themes mappen, om man f.eks vil gjøre temaer tilgjengelig for alle brukere så kan man kopiere/pakke ut temaene til /usr/share/themes i stedenfor.

4. I gnome3 må man klikke MYE mer en i gnome 2 Nei, dette stemmer ikke og det vil du se etterhvert som du har brukt gnome3 en stund, faktisk klikker jeg mye mindre med musen nå, Eksempel; jeg vil høre på musikk og ønsker derfor å starte Banshee, i gnome 2 er det opp til menyen, klikke, rote til lyd, finne banshee og så klikke på banshe... i gnome3/shell trykker jeg Win tasten skriver ban og trykker enter.. om man ser bort fra tastaturet klikket jeg ikke en eneste gang med musen! TIPS: bruk keyboard snarveier, lær deg de, de er der av en grunn.

5. Man kan nesten ikke endre en eneste ting i gnome3/shell I utgangspunktet er dette sant om man ikke er en elite "hacker" En del av systemet kan endres i dconf, en del i System Innstillinger og om man installerer gnome-tweak-tool så kan man stort endre resten man måtte ønske der. Det blir en fragmentert opplevelse, dessverre, men uansett takket være gnome-tweak-tool kan man endre det meste...

6. Man kan ikke endre fontstørrelse eller fonter Jo, da er man tilbake til enten vanskelige dconf-editor eller gnome-tweak-tool. I gtt kan man enkelt endre DPI (nå kalt Text scaling factor) og fonter. Det samme med freetype hinting.

7. Man kan ikke vise ikoner, mapper osv på skrivebordet Jo, dette kan man også gjøre. Endre valget som finnes i gnome-tweak-tool under File Manager.

8. Det finnes knapt noen applets (programmer for panelet) Det er jo ikke akkurat noen myte, det finnes få sammenlignet med gnome2, men det kommer fler og fler i ett ganske bra tempo. http://www.webupd8.org/ er en bra ressurs for å finne nyheter om både applets, gnome3 og gnome-shell.
Her er ett eksempel på nye applets
Filtrert søk etter gnome-shell: http://www.webupd8.org/search/label/gno ... results=25

9. Liker man ikke gnome-shell så har man ingen andre alternativ, det er så langt i fra gnome2 som det kan få blitt! Nja, man har "fallback mode" som kan aktiveres i System Innstillinger/Systeminformasjon/Grafikk, aktiver Tvungen bruk av reserveløsning og man får en gnome2 lignende opplevelse neste gang man logger inn *panel på top og bunn med taskbar*

viking60: Legger til at i fallback/reservemodus så fungerer både compiz (3d) og Emerald.
Men du får ikke flyttet top-panelet lenger, det forblir på toppen :-)
Gnome3-shell bruker vesentlig mye mindre CPU enn KDE 4.6. Og søkefunksjonen er fullstendig overlegen.

viking60 - generelt: Når det gjelder den omtalte splitten ved å dra vinduer til kanten av skjermen, så har dette vært tungt markedsført, men er faktisk bedre i KDE 4.6 der du kan "splitte" opp til 4 vinduer.

Dette var noen myter, ikke fryktelig avanserte greier, men det er utrolig mange som klager på det aller meste jeg skriver om her (selv på dette forumet) Fler "myter" kommer etterhvert som jeg kommer på de. Er det noen spørsmål om gnome3 så spør her og jeg legger til i dette innlegget med svar *så sant jeg eller andre kan svare da*
Rett gjerne på meg om jeg skriver noe feil også (skulle ikke forundre meg se...)
Edit: jeg blander litt om på gnome3 og gnome-shell her, jeg skal rette opp det i morgen :)
Sist endret av hailstiffler den lør 28.05.2011 1:25, endret 1 gang
medlem i 155 måneder
 

Re: Gnome 3 Myter (?) WIP

Innleggav viking60 » lør 28.05.2011 0:47

Legger til at i fallback/reservemodus så fungerer både compiz (3d) og Emerald.
Men du får ikke flyttet topp-panelet lenger, det forblir på toppen :-)
Gnome3-shell bruker vesentlig mye mindre CPU enn KDE 4.6. Og søkefunksjonen er fullstendig overlegen.
Når det gjelder den omtalte splitten ved å dra vinduer til kanten av skjermen, så har dette vært tungt markedsført, men er faktisk bedre i KDE 4.6 der du kan "splitte" opp til 4 vinduer.

EDIT: Tror det er en god ide å svare under innlegget mitt - det blir litt forvirende med sitater i innlegget ovenfor. :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Gnome 3 Myter (?) WIP

Innleggav johnm76 » lør 28.05.2011 14:18

Gnome3-shell bruker vesentlig mye mindre CPU enn KDE 4.6


Dette er ikke helt min erfaring; Fedora 15 Gnome 3.0.1 live-cd vs Chakra 4.6.3 full install inkl. nepomuk/akonadi (tag av bilder, musikk, inkl. mail, notater etc) ... Idle får jeg ca 13-14% i Gnome med samme skjermkort-driver som i den ferdig installerte KDE'en (10-12%). Ingen applikasjoner kjører foruten det som er konfigurert til å kjøre i bakgrunnen jmfr live-cd (Gnome) / ordinære installasjonen (KDE).

Påstanden MYE virker litt søkt der. Endelig kan det jo være at live-cd'en trekker mer cpu (!) fordi den kjører fra en minnepinne og ikke harddisk, men det virker merkelig. Enda til; KDE-installasjonen fra harddisk har en 600 mb stor strigi-database og nepomuk er utnyttet til det fulle jmfr kmail 2 (kdepim 4.6 rc 1).

Men for all del; Gnome rett fra minnepenn virker mer snappy i forhold til å skifte aktiviteter, fytte vinduer. Ikke rare forskjellen på min lille netbook, men den er nok til å så vidt kunne merkes.

Er det, derimot, en ting jeg virkelig liker med Gnome 3 kontra KDE så er det IM-løsningen; det hele er mye mer sømløst og elegang lagt opp jmfr tilsvarende i KDE. Men det er en helt annen historie :)
medlem i 207 måneder
 

Re: Gnome 3 Myter (?) WIP

Innleggav viking60 » lør 28.05.2011 14:24

Jeg har testet begge i Arch på det samme systemet. Der er utslagene på CPU meget tydelige.
Jeg har ikke "søkt" noen ting. Jeg er ingen fanboy av natur og Gnome3 har sine styrker og svakheter og KDE har sine.
Jeg har påpekt dem slik de fremstår her. Installasjoner - ingen minnepenn.
Edit:
Nå skal det sies at Chakra nok står i en særstilling mht til KDE resursbruk. pga sin modulære KDE oppbygging så kan det meget vel være at nettopp Chakra er mye lettere enn tradisjonelle KDE installasjoner.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]